Blunda, ta ett djupt andetag. Tänk nu på en person som fortfarande inte tror på digital marknadsföring. Tänker du på en specifik person? Bra.
Faktum är att somliga är fast i sina gamla vanor och missade tåget till den digitala stationen. Anledningen till varför de missade tåget?
1. De brydde sig inte om att köpa en biljett.
2. Och de ger blanka f*n i tåget än idag.
Tänker du fortfarande på samma person? Strålande.
Vid första anblick kan en digital marknadsstrategi kännas överväldigande och skrämmande. Att investera tid och pengar är dessutom inte världens starkaste argument för att vinna över en skeptiker. Så hur konverterar du en ickefrälst? Först sjunger du: Journey – Don’t Stop Believing (Inte Glee-versionen) detta kallas en distraktion. Medans de står förvirrade och förvånade skrider du till verket och slänger fram fakta snabbare än ett argsint Apple-fan hatar en ny smarttelefon från Samsung.
Bara för att du inte har gått över till digital marknadsföring så kan du slå vad om alla dina pengar på banken att dina konkurrenter har gjort det. Detta ger dem ett stort försteg och en stor fördel. Varför? Du har blottat korten i din hand och konkurrenterna kan utmanövrera dig på vilket sätt de vill. Förklarat på ren svenska? De är på jakt på efter din målgrupp. Eftersom ni slåss om samma kunder. Dina konkurrenter gör dessutom jobbet bättre. Eftersom de har insett att världen inte längre styrs av papper.
Att bygga varumärkeslojalitet kan göras på många sätt. Ett sätt är att bjuda in kunden till en dialog genom digital marknadsföring. Interagera med dina kunder i dina digitala kanaler. Skapa content som skapar konversation. Det är en helt ny värld och den är byggd på att samverka över olika digitala plattformar. Vill du vara personen som sitter tyst i ett hörn? Eller vill du vara personen som minglar runt och pratar med alla sorters personer? Valet är ditt kompis!
Teknik, verktyg och prylar. Digital marknadsföring erbjuder en stor trollerihatt där alla tänkbara kaniner kan trollas fram. Att analysera dina kunders preferenser får dig att förstå dem bättre vilket i slutändan hjälper dig att skräddarsy kampanjer med högre resultat och bättre engagemang. Och sedan den lilla detaljen med SEO, ack så vackra och hjälpfulla SEO.
En av många styrkor som digital marknadsföring erbjuder är möjligheten att rikta sig mot exakt de konsumenter som är intresserade av just din produkt och just dina tjänster. Vilket ger dig möjligheten att sluta gissa och bygga dina resonemang på välgrundad fakta. Annonsförsäljare på tidningar säljer förvisso konceptet av riktad marknadsföring, men i jämförelse med digital marknadsföring har de faktiskt inget att komma med längre. Faktum är att den snyggaste helsidesannonsen i den mest prestigefyllda tidningen kan inte slåss emot kontinuerlig engagerande content i sociala kanaler och e-postkampanjer. Tala med den som spelar roll – det är vad som spelar roll.
Japp. Det är sant. Men digital marknadsföring är inte på något sätt gratis. Däremot klipper de bort kostnader för annonsplatser, tryckkostnader och liknande. Med digital marknadsföring skapar du din egen plats för annonsering. Visst, att boosta en post på Facebook kostar pengar. Och reklam på Instagram för att nå en bredare målgrupp än dina följare kostar också pengar. Men kostnaden är avsevärt mindre än den för traditionell marknadsföring. Och du kan rikta den till exakt vem du vill på en väldigt djup nivå. Att bli digital kan – och kommer att spara dig pengar. Tänk på det så länge som du behöver.
Mycket kan sägas om digital marknadsföring. Men när allt kommer omkring handlar det i grunden om att låta kunderna hitta dig – istället för att du ska jaga dem. Digital marknadsföring är i ständig utveckling vilket gör dina strategier mer dynamiska och tvingar dig att revidera dem oftare än med en traditionell strategi för marknadsföring. På samma gång erbjuder den ständiga utvecklingen möjligheten att ligga ett steg före och leda vägen istället för att observera från baksätet.