5 sätt att öka ROI med content marketing

Det finns många fördelar med content marketing. En positiv ROI (Return on investment) är en av dem, förmodligen den största, eftersom du kan se en högre vinst på din insats jämfört med mer traditionella marknadsstrategier. Men innan du börjar hoppa upp och ner och gör "pengaregn"-gester behöver vi vara tydliga kring några saker.

Har du en strategi? Har du genomfört den effektivt? Är du villig att hålla fast vid den under en längre tid? Bra, vänligen fortsätt läsa. Om inte: Kontakta då oss.

Här är 5 sätt att öka din ROI med innehållsmarknadsföring

 

1. GRÖNT ÄR DET NYA SVARTA

”Evergreen” är termen för innehåll som har potentialen att vara relevant under en mycket lång tid. I jämförelse med nyhetsbaserat innehåll som endast är relevant för en kort tidsperiod. Varför är detta viktigt? Det gröna innehållet kommer att tjäna in pengar under en längre tid. Längre tid = högre avkastning. Du fattar nog poängen.

 

2. LESS IS (FAKTISKT) MORE

Men vänta lite! Är det inte sant att mer innehåll ger dina kunder fler möjligheter att interagera med ditt varumärke? Jo, det är sant. Det är också sant att sökmotorer får fler sidor att indexera med mer innehåll. Men om innehållet innehåller noll värde för dina kunder, kommer det att göra mer skada än bra. Hemligheten är att ha några relevanta och utmärkta innehållsposter. I stället för miljontals av skitposter utan substans och läsvärde för nya kunder och gamla kunder.

 

3. SIKTA PÅ FLERA MÅL

Välj först vilka mål du vill uppnå. Mer trafik till din webbplats? Varumärkeskännedom? Konverteringar av dina befintliga besökare? Fokusera på dina valda mål och optimera innehållet för sökmotorer, webbläsare och konverteringar. Men gör allt på en gång! Låt ditt innehåll ha mångsidig nytta och tänk i flera dimensioner.

 

4. ENGAGERANDE INNEHÅLL SKAPAS AV ENGAGERANDE MÄNNISKOR

Arbeta med specialister och ta bort mellanhanden. Detta gör att du kan minska kostnaderna och få innehåll som fungerar. Om du producerar innehåll internt, se till att den ansvarige har rätt kompetens att producera och dela innehåll på sättet som det ska göras. Att implementera verktyg för marknadsföring av automationsverktyg är aldrig en dålig idé. Men den bisarra rutinen att välja en slumpmässig medarbetare enligt kriteriet: du har ett Instagram-konto, så du kan väl hantera vårt företagskonto, måste sluta. Idag. Kan vi komma överens om detta? Bra.

 

5. ÅTERVINNING ÄR EN BRA IDÉ

Ett bra inlägg är alltid ett bra inlägg. Det är ingen skam att återanvända, tweaka eller revidera det. Kan du hitta relaterade ämnen i en populär artikel du skrivit? Gör uppföljningar eller gör mindre tweaks, prova ett annat medium. Att uppfinna hjulet är coolt, men det tar tid, resurser och pengar. Ibland kan du ta två steg tillbaka medan du tar tre steg framåt genom att titta över ditt gamla innehåll. Och när vi ändå är inne på ämnet återvinning. Plastflaskor hör inte hemma i havet!


Kompisar, låt oss sammanfatta. Var inte rädda för att experimentera och spendera tid på att optimera ert innehåll. Det kommer att löna sig. Vi lovar. 

Vill du veta mer om content marketing?

KONTAKTA OSS

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...