Vilka är ingredienserna som behövs för att röra ihop en effektiv content marketing kampanj inom B2B och B2C?
Att definiera din målgrupp eller potentiella kunder inom B2B innebär att du att behöver att känna till branschen, företagets storlek, dess framtidsutsikter, ansvarsområden, utbildning och kunskap i ditt valda ämne, samt hur de använder din typ av produkt i sin verksamhet. Du bör också tänka på informationsbehoven hos potentiella kunder i det skede av köpprocessen där du når dem.
En strategisk content plan betyder att du behöver mappa ut hur publicering och distribution av din content löser ett marknadsföringsproblem. Till exempel kan en datoråterförsäljare erbjuda kunder en speciell rapport om hur man kan förhindra dataförlust eller undvika hackare, skadlig kod och virus.
Denna typ av handlingsbar information accelererar inte nödvändigtvis stegen i försäljningscykeln. Men den potentiella kunden kommer att uppskatta de kostnadsfria tipsen och kommer att återkomma genom att se din verksamhet eller produkt i ett mer fördelaktigt ljus. Det bygger goodwill och skapar intrycket av att du är en expert inom ditt område.
Kanske den största faktorn som avgör om potentiella kunder kommer att ladda ned ditt gratisinnehåll är titeln på din erbjudande. Syftet är att fånga uppmärksamheten hos besökaren, skapa intresse och nyfikenhet och få dem att vilja ge dig sina uppgifter.
Mängden research du behöver göra handlar om din tidigare kunskap kring ämnet. Även om du känner till ämnet riktigt bra, gör ändå lite bredare research för att stärka dina argument med mer fakta, färska diagram och nya idéer.
När du samlat ihop din content, tänk på du ska organisera och presentera det. Ibland dikterar content själv sitt eget schema, ibland inte. Det finns även olika sätt att se på själva presentationen, varför inte tänka i banor som FAQ eller liknande? Och less kan ibland vara more. Var inte rädd för att stryka idéer om du inte känner att de håller hela vägen ut.
En landningssida är en egen hemsida (eller integrerad i din befintliga webbplats) där din potentiella kund kan ta del av ditt erbjudande. På en bra designad landningssida finns två val. Få din freebie genom att lämna dina kontaktuppgifter eller välja att lämna sidan. Därför har dedikerade landningssidor mycket högre konverteringsgrad än om du gör ditt erbjudande en del av en annan sida på din webbplats.
Sprit ditt erbjudande och driv trafik med Google Ads, banners, annonser (digitala och tryckta), sociala medier, direktreklam och på andra sätt som att te.x att lägga in en länk till landningssidan i dina mail du skickar. Låt din budget avgöra vilka val som passar dig bäst.
När en potentiell kund tackar ja till ditt erbjudande, så måste du leverera det du lovar inom sekunder. Om det är en digital guide, PDF eller dylikt ska de skickas direkt. Om det är fysiska föremål finns det naturligtvis en förståelse för att det tar längre tid. Men de ska ändå skickas snabbt. Ju snabbare den potentiella kunden får det som utlovats, desto bättre.
Ska du fråga efter telefonnummer och e-mail i ditt kontaktformulär? Det är kanske den eviga frågan. Och den enda som kan svara på det är du. Det finns inget rakt svar på frågan. Låt magkänslan styra. För sanningen är att ditt jobb är att sälja något. Inte bara ge bort saker gratis. Ditt mål är alltid att boka in ett nytt möte eller skriva avtal med en ny kund.
Ett bra erbjudande betyder fler potentiella kunder, fler potentiella kunder betyder fler möjligheter till möten, fler möten ger möjlighet till fler nya kunder. Boom! Lycka till nu.
Omslagsfoto av Darya Tryfanava på Unsplash