Guide till content marketing

Content marketing brukade vara en kommunikationslösning för att differentiera sig från sina konkurrenter. Vilket det fortfarande är. Men idag har det blivit en nödvändighet för alla företag som lämnat 90-talets reklamtänk bakom sig. Så är vi eniga om att det är viktigt? Hur är viktigt är det då? Vi skulle säga att det är allt. 

 

VAD ÄR CONTENT MARKETING?

Content-marknadsföring är att erbjuda relevant och värdefull content som attraherar din målgrupps uppmärksamhet.

 

Guide till content marketing

 

Social media:
För att engagera och skapa uppmärksamhet behöver du content.

SEO:
För bra SEO behöver du content. En himla massa content.

PPC:
För att backa upp din PPC behöver du riktigt bra content.

Inbound Marketing:
Content är hemligheten till att driva mer trafik och att generera leads.

VAR BÖRJAR DU?

 

content-guide-start

 

Först måste du förstå din målgrupp och det gör du genom att

  • Skapa personas

  • Förstå dina personas köpresa

  • Skapa en content map

  • Identifiera dina existerande tillgångar

  • Var kreativ

 

Vad är en Persona?

En persona är semifiktiv beskrivning av din optimala målgrupp. Den är baserad på forskning och riktiga data baserat på dina existerande kunder.

 

content-guide-persona

 

  • Börja med att ge din persona ett påhittat namn

  • Demografiska variabler som ålder, kön, familj, inkomst

  • Yrkesroll, titel, industri, storlek på företag

  • Utmaningar, vad är deras mål, vem rapporterar dem till

  • Var finner du dem, sociala kanaler, event & dyl

  • Hur utbildar dem sig? Bloggar, e-böcker, etc

 

Att förstå din målgrupps resa

Köpresan är indelad i tre olika faser:

 

content-guide-persona-journey 

 

Köpresa

Är den process dina personas går igenom för att känna till, avgöra och köpa din produkt eller service.

Uppmärksamhet
I uppmärksamhetsfasen, identifierar köparen vilka utmaningar de har. De har ett problem och kommer i de flesta fall googla för att hitta en lösning på detta problem.

Fakta:
Mer än 70 av Business To Business-analytiker (B2B) gör en generisk sökning snarare än söker efter specifikt företag och de gör detta 12 ggr innan de tar kontakt med ett företag.

 

Övervägande
I övervägandefasen har köparen identifierat en lösning på deras utmaning och söker nu efter det bästa valet.

Beslut
I beslutsfasen är köparen redo att göra affär. Här behöver vi övertyga dem att genom att välja dig så har de gjort rätt beslut. Ett sätt att övertyga dem är att publicera tidigare kunder recensioner/betyg för att öka din trovärdighet.

 

content-guide-assets

Skapa en content map 

En content map är en plan som går ut på att leverera rätt content, till rätt person, precis i det rätta ögonblicket.

Det är här personas och köpresor kommer in i bilden.

 

Content Mapping - Persona

 

content-guide-persona-mapping-1

 

Content Mapping – Olika typer av content

content-guide-persona-mapping-3

 

Content Mapping - Relevanta söktermer

content-guide-persona-mapping-2

 

Först har vi problemrelaterade termer, sedan har vi lösningsorienterade termer och slutligen jämförelse/recensionstermer.

 

Identifiera dina existerande tillgångar

Gör en content audit. Identifiera och inventera vilken typ av content du redan har. Mappa in din content i köpresans tre faser.

 

content-mapping-template.png.001.png.001

 

Dags att bli kreativ

Börja med att reda på vad du saknar. Och fyll i hålen där de saknas. Fokusera på populära och trendiga ämnen. Gör det som dina konkurrenter gör – fast ännu bättre.

 

Planera, strukturera och sätt mål

Planera din content månader framåt, var konsekvent. Kör på och du kommer att se ROI, sätt tydliga och specifika mål (S.k. SMART* Goals)

Glöm inte att fira dina framgångar

*S.M.A.R.T:

  • Specific

  • Measurable

  • Accurate or Approved

  • Realicstic

  • Timebound

 

Kanaler och anpassningar

  • Utforska nya kanaler, och om de fungerar bra, lägg till dem i din strategi

  • Var kanalspecifik, tänk på användarupplevelsen

  • Återvinn, en bit av content kan ha 20 användningsområden

 

Kvalitet vs Kvantitet?
Den stora 10 000 kronorsfrågan!

Det enkla svaret? Det finns ingen rätt eller fel eftersom:

  • Kvalitet är subjektivt

  • Du behöver erbjuda något av värde till din målgrupp

  • Du måste följa ditt varumärkes riktlinjer

Hur du genererar leads

 

Bra att veta:

  • Kom ihåg att alltid ha tydliga call-to-actions

  • Använd specifika och dedikerade landningssidor

  • Skapa ”gated content”, dvs nedladdningsbar content

  • Skapa leads genom automation, personifierad content

 

5 episka tips

Tips 1: Använd starka rubriker som driver klick.
(Sociala medier, Google ADS, SEO)

content-guide-tip-1-2

 

Tips 2: Sluta publicera content bara för sakens skull.
Ställ alltid frågan: vad är syftet och i vilket i steg i målgruppens köpresa passar detta in?
Det behövs inte fler dubbletter.

content-guide-tip-2

 

Tips 3: Ett gratisverktyg för ämnen på content är Google
Sök på din planerade artikel och du får en lista på ämnesförslag.

dsfsdfds.001

 

Tips 4: Uppdatera din äldre content
Kom ihåg att ge din äldre content lite kärlek då och då:

  • Uppdatera bloggartiklar med nya data

  • Nya bilder samt ny grafik

  • Är titeln fortfarande relevant?

 

Tips 5: Dessa är appar som vi använder regelbundet på Brave Agency
sdfsdf.001

Vill du veta mer om content marketing och vilken förändring det kan göra för ditt företag?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...