För inte så länge sedan skrev vi (tekniskt sett Mike, vi skyller på honom) en text om att "Instagram är dött", en artikel om den sociala medieplattformen som rörde upp lite känslor hos vissa läsare. Vilket är bra. Men om vi tittar på Instagram från ett företagsperspektiv, vad bör du tänka på kring dina marknadsföringsinsatser på plattformen 2022?
Länkar för att driva trafik via stories
Till skillnad från tidigare, så behöver du inte vara verifierad eller ha ett visst antal följare för att posta länkar i dina stories! Länka produkter exempelvis, direkt i dina stories-inlägg.
Shoppa direkt i inlägg
Du kan som e-handlare nu länka produkter i flera typer av inlägg, vilket underlättar kundresan. Finns även en checkout-funktion som just nu bara är reserverad till den amerikanska marknaden (som också kommer med en saftig procentuell avgift, så finns både fördelar och nackdelar där). Men alla som använder shop i sina poster kan länka till produkten på sin egen hemsida.
Reels!
Reels kanske inte har samma organiska räckvidd som Gen-Z appen TikTok, men reels kan göra att du får en extra boost av organisk räckvidd.
Text i inlägg används som sökord
Tänk SEO, förklara vad det är vi ser och berätta något intressant och engagerande, då kan du med hjälp av sökord bli lättare hittad av din målgrupp.
Hashtagga ned lite ...
Till skillnad mot vad många SoMe-gurus har sagt tidigare, så tjänar du inte längre på att "utnyttja maxantalet" av 30 taggar. Du ska alltså helst bara använda smalare, mer relevanta hashtaggar för att kunna bli hittad av rätt målgrupp. Att ha 30 hashtaggs bara för att du kan – är alltså en dålig idé...en riktigt usel faktiskt. Och är du en av de där människorna som skriver meningar i hashtag-form. Sluta omedelbart!
Den berömda algoritmen:
- Intresse – Poster med mer engagemang visas för fler, lite av en snöbollseffekt.
- Kronologi – Tid är inte det enda algoritmen går på, men hos Instagram finns ändå tanken att visa dig fler nya inlägg än gamla.
- Relationer – "Taggningar" gör att Instagram kopplar ihop dig med personer som har taggat dig och vice versa) Uppmana gärna dina följare till att tagga er i poster!
- Frekvens – Om du är en person som öppnar instagram ofta så försöker instagram visa dig det senaste sedan du öppnade appen sist. (Genom att posta regelbundet engagerande innehåll så kan man tänka sig att dina följare uppmuntras til att gå in i appen ofta och kolla. Posta stories också!
- Följarskara – Om du är en person som inte kollar appen ofta så baseras inte ditt flöde lika mycket på tid postad, utan på personer du följer och personer som har liknande innehåll.
- Hur mycket använder du appen? Om du använder appen oftare, gräver algoritmen djupare för att visa dig mer innehåll, medan om du inte använder appen så mycket så blir ditt flöde mer begränsat till algoritmens självvalda höjdpunkter.
Målgrupp
Med Instagrams nya fokus på att försöka rikta (rätt enligt dem) innehåll till sina användare, så är det nu viktigt att du har en tydlig målgrupp och sätter dig in i hur de använder appen, vilka hashtags som används inom gruppen och vad som är engagerande för just din målgrupp.
Hashtags (yes, igen)
Överväg att lägga in hashtags som du vill använda i din Instagram-bio. Då blir det lätt för dina potentiella följare att se hur de kan engagera med ditt företag.
Vill du steppa upp ditt Instagram-game 2022? Snacka med oss, vi kan det där med content, hashtags och finurliga videoklipp!