Digital etik inom AI-driven marknadsföring
AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...
Vi alla vet att Wu-Tang är för kidsen, men visste du att TikTok faktiskt är till för fler än bara kidsen? Det är en viktig plattform i dagens uppkopplade samhälle och en bra möjlighet för annonsering för sociala medier 2022. Med över en miljard användare kan annonsering på TikTok nå en vuxen publik (18+) på över 825 miljoner användare över hela världen. Inte illa. Låt oss kika på hur du annonserar på TikTok.
TikTok grundades 2017 efter att Bytedance tog över online karaoke-plattformen Musical.ly och sammanförde den med Douyin. Om du marknadsför dig mot unga vuxna, särskilt kvinnor är TikTok en utmärkt plattform. Ungefär 43 % av alla användare är mellan 18-24 år gamla. Och kvinnor i den åldern utgör ca. 25 % av målgruppen. Om din målgrupp är kunder under 35 år och som ovan nämnt kvinnor i åldern 18 till 25 är TikTok en perfekt plats att rikta sin marknadsföring mot.
Nedan listade är de olika typerna av annonser du kan använda dig av på TikTok's marknadsplattform och i andra appar som ingår i koncernen som äger TikTok. Det är dock värt att notera att alla typer inte är tillgängliga i alla regioner ännu.
TopView
Dyker upp en gång per dag och är den första annonsen som en användare ser när de öppnar appen. Kan vara upp till 60 sekunder långa.
In-Feed
Annonser som visas på "din sida" mellan var tredje eller fjärde organisk video, inte helt olikt Facebook eller Instagram. I dessa annonser går det att lägga till en CTA för din annons för att styra målgruppen till en specifik webbplats eller produkt.
Branded Hashtags
Är en av de mer dyrare formerna av annonser på TikTok. Företag eller varumärken skapar en exklusiv hashtag och uppmuntrar användare till att skapa videos som använder hashtaggen för att driva viral trafik och varumärkesuppmärksamhet associerat med med hashtaggen.
Brand Takeover
En "Brand Takeover" är en annons i fullskärmsformat med syftet att garantera extremt hög räckvidd med bra prestation genom att hela skärmen är klickbar vilket reducerar friktionen mellan annonsen och den önskande destinationen/målet med annonsen. En Brand Takeover är en snabb annons, runt 3-5 sekunder bild eller video och tillåter varumärken att driva trafik till interna eller externa landningssidor. Dessa annonser har även 100 % av Voice of the day, vilket innebär att användare inte kommer se några andra Brand Takeover-annonser under samma dag. Detta gör formatet till en riktig premiumprodukt som kostar därefter och är riktad mot stora varumärken som letar efter en möjlighet för maximal exponering. Varianter av annonser kommer även att synas i feeden och det går att knyta en hashtag challenge-sida till kampanjen.
Branded Effects
Är assets I 2D, 3D eller AR skapade av ett varumärke. Ett företag kan till exempelvis skapa en "sticker" för att marknadsföra sin hashtag eller en ny produkt. De kan även skapa ett spel i appen, eller ett AR-filter som användare kan använda i sina TikTok-videos.
För att sätta upp en annonskampanj på TikTok, logga in på TikTok Ads Manager. Om du inte har skapat ett konto, så börjar du med det här.
Logga in på ditt konto och klicka på "Campaign"-knappen. TikTok har flera olika mål som de har brutit ned i olika kategorier:
Ge din kampanj ett logiskt namn så det är enkelt att förstå vad den handlar om för alla iblandade i teamet. Namnet kan vara upp till 512 tecken.
Om du har anser att pengar inte är ett problem eller föredrar att sätta budgetgränser för specifika annonsgrupper, snarare än hela kampanjen, kan du välja att sätta ingen gräns för din kampanjbudget. Annars väljer du om du vill ställa in en daglig eller livstidsbudget för din kampanj.
Kampanjbudgetoptimering är också tillgängligt för app-installering och konverteringar genom att använda en "lägsta-bud-strategi". TikTok håller även på att betatesta en funktion för CPC (Cost-Per-Click).
Varje kampanj innehåller från en till 999 annonsgrupper. Varje annonsgruppsnamn kan bestå av upp till 512 tecken. Du kan välja olika placeringar för varje annonsgrupp. Alla placeringar är inte tillgängliga i alla regioner:
Du laddar inte upp ditt annonsmaterial förrän du kommer till fasen för att skapa enskilda annonser. Men för närvarande kan du bestämma om du vill låta TikTok automatiskt generera kombinationer av dina bilder, videor och annonstext. Annonssystemet kommer då bara att visa de bäst presterande.
TikTok rekommenderar att nya annonsörer aktiverar denna inställning.
Liksom de flesta sociala annonser låter TikTok dig visa dina annonser specifikt för din målgrupp. Du kan använda en lookalike eller anpassad målgrupp, eller rikta in dina annonser baserat på:
Du har redan angett en budget för din övergripande kampanj. Nu är det dags att ställa in budgeten för annonsgruppen och ställa in schemat som den ska köras på.
Välj en daglig eller livstidsbudget för din annonsgrupp och välj sedan start- och sluttider. Under "Dayparting" kan du också välja att visa din annons vid specifika tider under dagen (baserat på ditt kontos tidszon).
Välj först ditt optimeringsmål: konvertering, klick eller räckvidd. Ditt kampanjmål kan automatiskt avgöra detta mål. Välj sedan din budgivningsstrategi.
Välj slutligen din leveranstyp: standard eller accelererad. Standard fördelar din budget jämnt över de schemalagda datumen för kampanjen, medan accelererad leverans förbrukar din budget så snabbt som möjligt.
Varje annonsgrupp kan ha upp till 20 annonser. Varje annonsnamn kan bestå av upp till 512 tecken och är endast för internt bruk (det visas inte på själva annonsen).
Välj först ditt annonsformat: bild, video eller Spark-annons. Om du håller dig till TikTok själv (snarare än familjen av TikTok-appar), kan du bara använda video- eller Spark-annonser.
Lägg till dina foton eller video, eller skapa en video i Ads Manager med hjälp av videomallen eller verktyg för att skapa video. Välj en av standardminiatyrerna eller ladda upp dina egna. Ange sedan din text och länk. Kolla in förhandsgranskningen av din annons till höger på skärmen, lägg till eventuella relevanta spårningslänkar och klicka på Skicka.
Din annons kommer att genomgå en granskningsprocess innan den publiceras. Obs! För att använda Spark Ads måste du kontakta skaparna av innehållet du vill använda så att de kan ge dig en åtkomstkod. Om du föredrar att arbeta med en TikTok-skapare på en anpassad kampanj, kolla in TikTok Creator Marketplace.
TikTok Promote tillåter alla som är 18 år eller äldre att marknadsföra befintligt innehåll. Det är TikTok-motsvarigheten till Facebook Boost.
Så här boostar du en TikTok:
TikTok-annonser är baserade på en budgivningsmodell. Du kan kontrollera kostnaderna genom dagliga budgetar och livstidsbudgetar för kampanjer och annonsgrupper. Minimibudgetarna är:
Istället för att använda en typ av annonsmaterial, eller mycket liknande annonsmaterial, ändra din stil. TikTok föreslår att du uppdaterar din annons var sjunde dag för att undvika att publiken tröttnar. Byt upp det inom varje video också. TikTok rekommenderar olika scener med B-roll eller övergångsfilm.
Videoannonser kan vara upp till 60 sekunder långa, men TikTok rekommenderar att du håller dig till 21-34 sekunder. Gör de första 3 till 10 sekunderna särskilt iögonfallande och engagerande för att undvika att tappa tittare. De bäst presterande TikTok-annonserna framhäver nyckelbudskapet eller produkten inom de första 3 sekunderna.
93 % av topppresterande TikTok-videor använder ljud, och 73 % av TikTok-användarna sa att de skulle stanna och titta på annonser med ljud. Särskilt snabba spår över 120 slag per minut har vanligtvis den högsta visningshastigheten. Men bildtexter och text är också viktiga. Använd särskilt text för att markera din uppmaning. TikTok fann att 40 % av auktionsannonserna med den högsta visningsfrekvensen inkluderar textöverlägg.
TikTok rekommenderar att videor förblir "positiva, autentiska och inspirerande." Det här är inte rätt forum för att testa ditt mörka och lynniga innehåll eller använda en hårdhänt säljpresentation. Du vill inte heller ha en video som ser för "producerad ut". Försök att använda användargenererat innehåll i dina annonser för att hålla dem verkligt autentiska. Till exempel innebär en av tre av de populäraste auktionsannonserna att någon tittar direkt in i kameran och talar till publiken.
Brave Agency har lösningen för alla dina marknadsföringsbehov.
AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...
Välkommen till 2024, en tid då det digitala landskapet inte bara formar hur vi lever våra liv, utan...