Instagram är dött

Ja, ok, det var lite clickbait. Eller rätt mycket. Men det finns en anledning till vårt vågade påstående, nämligen att Instagram inte har en j***a susning om vad de pysslar med för tillfället. Låt oss förklara närmare...

När vi säger att Instagram är dött är vår poäng följande: Instagram i den aspekten vad det brukade att vara – är dött. Det var en app med fokus på fotografi, en plats med ett starkt community där användare kunde dela och se bilder från andra användare från jordens alla hörn. Det var en plats där det gick att segmentera sitt flöde och bestämma över vad man ville se beroende på intresse. 

Men det var då. Idag är det något annat. När du öppnar appen idag, hur mycket av det content som du får, är faktiskt från folk du har valt att följa? Idag handlar det om vad Instagram vill att du ska se, eller vad Instagram tror att du vill se.

“We’re no longer a photo-sharing app or a square photo-sharing app.” Instagram’s chief went on to elaborate that “at Instagram, we’re always trying to build new features that help you get the most out of your experience. Right now, we’re focusing on four key areas: Creators, Video, Shopping, and Messaging.”

Adam Mosseri, head of Instagram

Ovanstående citat säger allt du egentligen behöver att veta om Instagrams fokus:

  • Video
  • Kreatörer
  • Shopping
  • Meddelanden

Med andra ord, allt annat än fotografi och social plattform. Men det allra största problemet med Instagram idag är att jag som användare inte längre är position att bestämma vad jag vill se i samma utsträckning som tidigare. Idag är flödet på Instagram en enda stor rörig massa av annonser, ej relevant content och bilder som kan vara flera dagar eller veckor gamla. Och helt infekterat av bots och falska konton. 

instagram-1


Hur blev det egentligen så här? Ägaren Meta/Facebook (även kända som världsmästare på att ta saker som fungerar och förstöra dem) försöker hela tiden att anpassa appen till hålla jämna steg med Snapchat eller TikTok eller nästa trendiga digitala grej som kommer. Resultatet har blivit en tjänst som känns som den ständigt är i testfas. Det skruvas i algoritmer, det rullas ut nya funktioner, de nya funktionerna tas tillbaka. Det är ett konstant kaos av nya idéer som är sprungna ur stress över konkurrenterna och inte från kreativitet eller förbättring. Instagram idag är faktiskt en riktigt usel plattform som saknar en tydlig framtidsvision. Om vi ser det från aspekten av marknadsföring har den organiska spridningen rasat, dvs, Instagram vill ha mer pengar för att sprida ditt budskap, inget ska minsann vara gratis. Och om fokus ska ligga på kreatörer, video, shopping och meddelanden känns framtiden rätt blek och kommer resultera i en medioker marknadsplats som säljer skräpprodukter och skräptjänster från trötta influencers. Hela poängen som har gått förlorad är att konsumera content ska vara: enkelt och kul. Och Instagram har otroligt nog lyckats "döda" båda dessa aspekter. Och beviset för att Instagram ständigt försöker jaga trender är den nya funktionen: Candid Challenges som de betatestar just nu. En funktion som är norpad rakt av från appen BeReal.

Make up your melons, ska ni vara TikTok, BeReal och Snapchat på samma gång eller vad ska ni vara?

instagram 2022-1


Instagram 2022 är en gigantisk identitetskris i för alldeles korta shackrutiga byxor som ständigt försöker hänga med de coola kidsen i rökrutan, samtidigt som ingen fattar vad de har att göra i rökrutan från första början. Evolution är förvisso en naturlig del av digitala tjänster, men evolution ska lära dig att springa efter att du lärt att gå, inte lära dig att börja krypa igen. Och om fokus är kreatörer är det kanske dags att lyssna på kritiken från just kreatörer som överger plattformen pga. dess ständiga förändringar och försämringar. Och med ena handen på hjärtat, vem registrerade sig egentligen på Instagram för att titta på video? Räck upp en hand!

Men var ska man hänga då? Vårt tips är Vero. Det är inte på något sätt en ny app, den har hängt med ett tag. Men den påminner mycket om hur Instagram brukade att fungera och är ännu inte förstörd av grandiosa visioner och dåliga beslut.

Ibland är det bara att konstatera att vissa saker var bra, när de var bra. Så sjung en psalm, res en gravsten och släng en bukett blommor på kistan när den sakta firas ned i den nygrävda graven. 

Instagram – vila i frid.

 


Behöver du hjälp med digital marknadsföring? Vill du prata mer om Instagram? Eller vill du bara dricka kaffe med ett gott gäng?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...