Vi älskar förkortningar och balla termer inom reklam och digital marknadsföring och allt däremellan. Problemet är att det finns väldigt många – förbannat många för att vara helt ärlig. Så vi skrev ihop en lista med ett gäng ord som du med största sannolikhet kommer att stöta på.
A/B-test
Ett test av två versioner av tex, content för att se vilken av versionerna som ger bäst resultat. Det kan exempelvis vara två versioner av ett nyhetsbrev för att se vilken av dem som resonerade bäst med din målgrupp.
Adblocker/AdBlock
Ett gratistillägg för din webbläsare som blockerar banners, pop-up-annonser m.m.
Advertorial
Betald reklam (ofta annons) kamouflerad som en artikel i en tidning eller på webben.
Algoritm
En procedur som genomförs utifrån väldefinierade instruktioner som är avsedda att stegvis utföra en uppgift. Man skulle kunna säga att det är en steg-för-steg guide för att behandla information. På sociala medier är det algoritmer som styr vad som ska synas för dig som användare. Proceduren väljer ut det som troligast är mest relevant för dig.
Ambassadör
Kunder som sprider ett positivt budskap och kunskap kring ett varumärke, tjänst eller liknande. En varumärkesambassadör kan även vara en offentlig person som fått betalt för att vara varumärkets ansikte utåt.
AR
Står för "Augumented Reality". Vilket enkelt betyder förstärkt verklighet och är virtuella element i den verkliga världen. Postnord-appen erbjuder dig att se storleken på ditt paket i 3D. Det är ett utmärkt exempel på AR.
B2B
Business to business. Marknadsföring från ett företag till ett annat.
B2C
Logiskt nog, business to consumer. Marknadsföring från företag till konsument.
Big Data
Insamling och analys av stora mängder information. Resultatet används för riktad marknadsföring bl.a.
Branded content
Innehåll, ofta skrivet om ett visst ämnesområde som sponsrat av ett företag.
Chatbot
Ett verktyg som möjliggör simulerade "mänskliga" svar via tex en kundtjänst. Svaren är baserade på artificiell intelligens.
Clickbait
Vilseledande rubriker eller bilder som bygger på att folk att klicka på länken till en artikel, Youtube-video eller dylikt.
Click-map
En kartläggning av områden på en webbsida som visar var besökare har klickat.
CMS
Content Management System. Ett innehållshanterings- och webbpubliceringssystem för att redigera innehåll på en webbplats. HubSpot är ett bra exempel på ett CMS.
Cookie
En "kaka" är en textfil, som samlar information om användaren som lagras i webbläsaren.
Copy
Säljande text (oftast) skriven av copywriter.
Content Marketing
Relevant, engagerande och nyttigt innehåll i egna mediakanaler.
Läs mer om content marketing här.
Contentstrategi
En innehållsstrategi som besvarar frågor om mål, syfte, målgrupper, kanalval och vilken typ av innehåll som passar just dem.
Conversion Rate
Antalet besökare som du omvänder från besökare till betalande kund.
CPC
Cost Per Click, d.v.s. kostnad för varje klick på en annons.
CRM
Förkortning för Customer Relationship Managment, enkelt förklarat som kundvård. CRM omfattar styrning, organisering och administration av kunder och kundrelationer i ett företag.
CTA
Betyder Call To Action och innebär olika uppmaningar du vill att en besökare ska göra på din hemsida. Att t.ex köpa, boka eller klicka.
CTR
Click-Through Rate, dvs klickfrekvens för din annons.
Digitala kanaler
De digitala platser du kommunicerar på. E-post, sociala medier, Google, etc.
Disruptor
"Röra om i grytan". En ny tjänst som kan vara billigare eller enklare än vad marknaden etablerade aktörer just nu erbjuder.
Engagemang
Feedback på din marknadsföring, t.ex. i form av delningar eller kommentarar m.fl.
Evergreen content
Content som är hållbart över tid utan nya insatser från dig.
Facebook-pixel
Ett verktyg som mäter hur effektiva dina annonser är. Pixeln analyserar åtgärder besökare gör på din hemsida.
Feed
Ett flöde med innehåll. När du scrollar på Instagram, så scrollar du i "feeden".
Freemium
En gratistjänst vars syfte är att leda kunden till betaltjänst. Spotify är ett utmärkt exempel.
Gamification
Att använda samma sorts spelmekanik som speldesigners i spel gör fast i en annan miljö. En teknik som används för att motivera, engagera och förstärka positiva beteenden eller förändra beteenden.
GEO-fencing
Platsbaserad annonsering som visas för personer som är i ett visst område och har tillgång till en uppkopplad enhet.
GIF
Står för Graphics Interchange Format och är en standardkomprimering av bilder.
Google Ads
Annonser som syns högst upp samt på sidan av resultatlistan när du gör en Google-sökning.
Grafisk profil
Regelverk för logotyp, färger, typsnitt och andra grafiska element ska användas i visuell kommunikation för en tjänst/produkt/företag/varumärke.
Hashtag
Fungerar som en märkning samt sökord för kategorisering gällande plattformar som: Instagram, Twitter och Facebook.
Hyperlocal
Marknadsföring som riktar sig endast mot kunder i din verksamhets närområde.
IGTV
"Instagram-TV", en videofunktion på Instagram som ger dig möjlighet att ladda upp videoklipp på upp till 60 minuter.
Influencer marketing
Marknadsföring med hjälp personer (influencers) som har ett inflytande på vad andra människor konsumerar.
IR
Investor Relations är ett företags relationer med kapitalmarknad och aktieägare. Kommunikation sker i form av t.ex finansiell information, delårsrapporter och årsredovisningar.
JPEG
Står för Joint Photographic Experts Group och är ett bildformat för digitala bilder.
Konvertering
Att få din målgrupp att göra det du vill att den ska göra. En konvertering kan vara i form av ett klick på ett erbjudande, ett köp eller en nedladdning.
KPI
Key Performance Indicators. Nyckeltal eller mätpunkter att förhålla sig till.
Köpresa
De olika steg en befintlig eller potentiell kund tar innan de beslutar om ett t.ex köp.
Lead
Ett fint ord för en potentiell kund.
Lead Generation
Processen där du bearbetar potentiella kunder till att bli kunder.
Marketing automation
Automatiserad marknadsföring, baserat på kundens digitala beteende. System som med hjälp av olika programvaror övervakar potentiella/existerande kunder och styr dem mot ett köp.
Metataggar
Textfält som visas i sökmotorerna för att beskriva din webbsida.
MFL
Kort och gott – marknadsföringslagen.
Målgrupp
En väldefinierad grupp av människor du är intresserad av och som du vill marknadsföra dig mot.
Native Advertising
Annonsering maskerat som redaktionellt innehåll på en sida, men som är märkt som en annons. Metoden liknar advertorial, men native advertising kan uppfylla fler syften än att bara sälja.
Netiquette
Oskriva regler för vett och etikett på internet.
Nyckelord
Sökord som du vill synas med i sökmotorer.
Off page
Ditt externa SEO-arbete.
On page
Ditt interna SEO-arbete.
Open Source
Öppen källkod. Alla har tillgång till koden för hemsidan och kan använda sig av den utan kostnad.
PCO
Premium Content Offer. Djupare och "tyngre" innehåll än t.ex en guide.
Persona
Beskrivningen av en typisk person i din målgrupp.
PNG
Portable Network Graphics är ett format för digitala bilder.
PPC
Pay-per-click, kostnad per klick. En auktionsmodell där du betalar när någon klickar på din annons.
Puff
Bilden eller korta texten som lockar till mer läsning, används ofta i bloggar.
Responsivitet
En responsiv hemsida är en hemsida som anpassar sig efter besökarens enhet. Dvs, den funkar lika bra på dator som den gör på mobil eller surfplatta.
Retargeting
Marknadsföring mot tidigare besökare.
Retainer
Löpande avtal med månadsbudget mellan t.ex en reklambyrå och kund.
ROI
Return On Investment, dvs avkastningen på din marknadsföring. Money made on money spent. Ungefär.
SEM
Search Engine Marketing. Genom att betala för sponsrade länkar kan du hamna snabbare och högre upp på sökmotorernas sidor.
SEO
Search Engine Optimization. Hur du optimerar din hemsida för bästa synlighet i sökmotorer.
SMM
Social Media Marketing är marknadsföring på sociala medier för att bygga ditt varumärke, öka sälj, driva trafik och kommunicera med din målgrupp.
SERP
Betyder Search Engine Results Page, vilket är resultatlistan som kommer upp efter en sökning i en sökmotor.
Snackable Content
Lättsmält innehåll som är enkelt att ta till sig.
Sociala medier
Samlingsbegrepp för olika digitala platser där du umgås och interagerar med andra användare. Facebook är den mest kända.
Storytelling
Gör ditt varumärke mer personligt och genuint samt få en starkare relation med din målgrupp genom storytelling.
Sökordsanalys
En analys som tar reda på hur du ska få din hemsida att bemöta ett beteende på sökmotorer gällande träffar på vissa ord.
Tone of voice
Ett regelverk som definierar hur ditt företag kommunicerar språkmässigt.
UGC
En form av content som användare eller konsumenter av en produkt/tjänst har skapat. Exempelvis en nöjd kund som laddar upp en bild på produkten på Instagram.
USP
Betyder Unique Selling Point och är den unika faktorn som skiljer din produkt eller tjänst från konkurrenternas.
UX
UX står för user experience och betyder användarupplevelse. UX-design handlar om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt.
Viral
När något (en nyhet, trailer, rykte eller dylikt) får en snabb och bred spridning mellan personer eller i sociala nätverk.
VR
Står för Virtual Reality, som är en virtuell verklighet med datorsimulerade och interaktiva miljöer.
White paper
Ett White Paper är oftast en djupare rapport eller guide i PDF-format som går att ladda ned i utbyte mot en mejladress. Ett riktigt bra White Paper innehåller en presentation av en utmaning som dina kunder ofta ställs inför.
Word of mouth
Handlar om att få folk att sprida ordet om det du vill marknadsföra, såsom ditt varumärke, tjänst eller produkt.
X-Post
Står för Cross Post och betyder att du publicerar samma innehåll på flera olika plattformar.
Omslagsbild av Raphael Schaller på Unsplash