Ok, vi erkänner. 5 tips är närmare sanningen än just hemligheter, men nu när vi har din uppmärksamhet, varför inte läsa vidare?
Som du kanske redan vet, så är en av många byggstenar i en ambitiös och välplanerad content marketing-strategi en blogg. Att reguljärt uppdatera din blogg är ett perfekt skyltfönster för exponering av din verksamhet eller varumärke. Just när det gällande bloggande finns det några funky tricks för att få bloggen att poppa lite, 5 tricks faktiskt.
(Ja, det finns fler, men vi har en liten hang-up på listor kring 5 saker.)
KVALITET ÖVER KVANTITET
Du ska alltid sätta tydliga mål kring syftet med din blogg, mål som du förvisso kan revidera i framtiden. Bloggande tar tid, även med en redaktion så tar det tid att uppdatera din blogg på en daglig basis. Så istället för att fokusera på ett inlägg per dag, lägg fokus på ett krispigare inlägg per vecka. Har du tillräckligt med saker som ska sägas varje dag, go for it, men överlag anser vi att kvalitet segrar över kvantitet när det kommer till bloggande. Däremot när det gäller andra digitala kanaler såsom Facebook, Instagram och Twitter säger vi motsatsen. Sikta alltid på kvalitet, men fokusera på kvantitet! Varför? Fråga oss, så berättar vi.
SKRIV COPY FÖR MÄNNISKOR, MED SEO I BAKHUVUDET
När du skriver dina inlägg, skriv för människor. Riktiga människor. Skriv dem inte för robotarna och algoritmerna hos Google. Missförstå oss rätt, du ska alltid ha SEO i åtanke när du skriver dina texter, men låt inte SEO diktera orden, för det kommer bli torrt och tråkigt. Och ingen gillar att läsa tråkiga poster. För några fler tips kring SEO, läs detta.
EN BILD SÄGER MER ÄN 1000 ORD
Välformulerade meningar är grymt, men när de paras med några snygga bilder blir de ännu bättre. Varför inte testa vår favoritsite för fria (ja, helt fria) bilder – Unsplash. En schysst bild kan liva upp vilket tungt textstycke som helst och när vi ändå är inne på text, håll dina ”mindre” poster mellan 500–800 tecken och de större mellan 1200–1500 tecken.
Textbild: Matt Popovich på Unsplash
SPRID DITT GOSPEL
Folk kommer inte bara snubbla över din blogg av en ren händelse. Du måste leda dem till den. Detta betyder att det är dags att packa upp alla vapen i marknadsföringsarsenal. E-postlistor, DM, digitala kanaler, luftballonger m.fl. Glöm dessutom inte att lägga några relevanta hashtags för en bredare räckvidd och möjligt engagemang från en ny publik.
ROM BYGGDES INTE PÅ EN DAG
Det är lätt att stirra sig blind på röda siffror och annan statistik och bli nedstämd över att din blogg inte blev den succé över en natt du drömde om. Ok, ambition är bra, vi är all for it, men tid är nyckelordet här. Det tar tid att bygga en stark följarskara. Det finns en genväg för en riktig succé, så var tålmodig och ge inte upp vid första motgång. Faktum är – ge aldrig upp.
HAR DU INTE TID ATT BLOGGA? LÅT NÅGON ANNAN GÖRA DET – TYP BRAVE AGENCY.
Omslagsbild: Patrick Fore på Unsplash