Kom igång med SEO

Det är aldrig försent att börja med SEO i din digitala marknadsföring. I en perfekt värld hade någon förklarat vikten av SEO innan du började skapa din content så du kunde anpassa det längs med resans gång. Nu är inte världen perfekt, men som tur är går det att lösa ändå. Att komma igång med SEO är nämligen inte särskilt svårt. Och det kan enkelt sammanfattas i 5 steg.

 

Att komma igång med SEO handlar om att välja dina sökord

Hitta en balans i sökorden du väljer. De ska vara relevanta för din målgrupp och även för ditt innehåll, samtidigt som du inte vill ha för stor konkurrens om orden du väljer. Dvs, försök att inte hitta alltför generella ord som många använder. Men kom ihåg, du kan alltid revidera dina val – så pröva dig fram.

 

Länkar är av godo (om de görs rätt)

Att länka till andra sidor och att länka dina egna sidor till varandra är något att alltid hålla i bakhuvudet när skapar innehåll. Samtidigt ska du se över dina länktexter. De ska vara tydliga, läsbara och hålla vad de lovar. För ingen gillar att bli lurad.

 

Titlar och metabeskrivningar

Tydlighet är A & O eftersom en del av ditt SEO-arbete handlar om hur ditt innehåll presenteras i sökresultaten. En metabeskrivning som lockar till läsning är något att alltid sträva efter.


Bonusläsning: 5 SEO-trender för 2019.

 


Att tagga dina bilder är också SEO

Ett litet knep är att döpa om dina bilder till vad de faktiskt föreställer och i största möjliga mån använda dina sökord. Varför? Jo, Google skiter fullständigt i en bild som heter: bild_12.jpg eller liknande. Det finns även en alt-text för alla dina bilder där du kan upprepa processen för att maxa din SEO.

 

Ge din brödtext lite extra kärlek

Har du möjlighet att peta in fler ord än 300 st så kommer Google gilla dig lite extra. Ibland går det. Ibland går det inte beroende på vilket sorts content du strävar efter. Sikta på att ha med dina sökord i inledningen samt i mellanrubriker och på fler ställen där de känns naturliga. Forcera dock inte fram orden så det blir konstiga meningar.

 

Mia SEO

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...