CRM står för Customer Relationship Management. Precis som namnet föreslår är CRM ett system för att hantera relationerna med dina kunder. Men vad innebär det i praktiken – låt oss gå igenom det.
Du kan använda CRM-programvara för att hålla reda på interaktioner, data och anteckningar om kunder eller potentiella kunder. Uppgifterna lagras i en central databas och är tillgänglig för flera personer inom en organisation. Ett CRM hjälper till att effektivisera försäljning, marknadsföringsinsatser, kundservice, redovisning och ledning för växande företag. Flera personer kan komma åt och redigera informationen om en viss kunds kundresa.
En kund eller potentiell kund kan göra entré i ditt CRM genom att fylla i kontaktinformation eller till exempel ett demoformulär på din webbplats. Efter några uppföljande e-postmeddelanden med en säljare kan du uppdatera kundens information för att återspegla vad du har lärt dig om deras organisation. Marknadsföring kan sedan snabbt avgöra hur man bäst tilltalar sina kunders behov. Vissa av dessa steg spåras automatiskt, medan andra data kan matas in manuellt. Att ha allt tillgängligt i ett system minskar onödigt krångel och pappersarbete, snabbar upp kommunikationen och förbättrar kundnöjdheten.
Företag använder kundrelationshantering av många anledningar, men det övergripande målet är att förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen. I allmänhet fungerar ett CRM bäst för beslutgrundade köp eller tjänsteleverantörer. De flesta företag med tydliga mål kan alla dra nytta av ett bra CRM. B2B-företag, särskilt de med längre försäljningscykler drar också nytta av ett system som förenklar affärsprocesser.
Ett bra sätt att avgöra om ditt företag skulle dra nytta av ett CRM är att överväga de utmaningar som ett CRM strävar efter att lösa:
Nu när du vet vad ett CRM är, kanske du har bestämt dig för att ett CRM-system förmodligen är i ditt företags framtid. Nästa logiska fråga är när? Många nystartade företag och småföretag börjar med att helt enkelt lagra sina leads i ett e-postmarknadsföringsverktyg och deras lista över kunder i ett kalkylblad. Det fungerar bra ett tag, men vid en viss tidpunkt kommer det bli ohållbart. Speciellt för företag som vill växa sin verksamhet kan det bli svårt att hålla reda på allt.
När du lagrar din information på olika platser kan det leda till avvikelser mellan olika databaser. Något så enkelt som att någon glömmer att uppdatera ett kalkylblad kan sakta ner ditt team när de försöker konsolidera allt. Att separera viktig formation kan också göra det svårt att visualisera hur olika kontakter eller företag hänger ihop. Med traditionell programvara har du inte möjlighet att uppdatera information i realtid, integrera med dina favoritappar eller spåra hur dina kunder interagerar med din webbplats. Med ett CRM kan du. Ett CRM hjälper också till med HR-frågor som till exempel när anställda slutar. Utan ett CRM litar du på att säljare avslutar sina öppna affärer och kommer ihåg att uppdatera all oskriven kommunikation. Ett CRM tar bort gissningslekarna från denna process och sparar tid för alla genom att lagra allt och låta nästa person hoppa in utan att tappa ett steg. Kort sagt, svaret för de flesta företag är ganska enkelt. Även om du kanske kan klara dig ett tag utan ett CRM-system, är det ofta bättre att anta ett tidigare än att vänta tills du känner smärtan av en ad hoc-lösning som du har vuxit ur.
Vad kostar ett CRM?
CRM varierar i pris. Det finns inget entydigt svar. Några viktiga saker att tänka på är följande:
En stor del av anledningen till att HubSpot erbjuder en gratisversion av sitt CRM var för att folk inte skulle behöva "ta steget" på ett långsiktigt avtal bara för att ta reda på vad ett CRM är och om de behöver ett. En stor fördel som vi anser vara med gratisversionen av HubSpot CRM är att du kan prova på ett CRM medan du fortfarande använder de verktyg du är bekväm med.
Hur har CRM-system hjälpt företag att växa?
Även om CRM har funnits sedan 1980-talet, var det inte förrän i slutet av 90-talet som de började utvecklas till de automatiserade molnbaserade system vi känner till idag. Sedan de skapades har CRM-system gått från lite mer än en digital ”Rolodex” till helt mobila, molnbaserade system som integreras med hundratals andra appar och mjukvara. Automatisering hjälper till att spara tid, minskar mänskliga fel och påskyndar säljcykeln för företag. CRM lagrar massor av information, inte bara e-post och telefonnummer. Du kan spåra när en kund besöker din webbplats, vilka e-postmeddelanden de öppnar och hur de interagerar med ditt företag.
Tack vare övergången till en molnbaserad modell är dagens distansarbetsmiljö inte kopplad till ett internt system. Du kan på ett säkert komma åt ditt CRM var du än arbetar och samarbeta med kollegor oavsett var de befinner sig.
Hur passar ett CRM-system in i tillväxt?
CRM gör livet enklare, men det är också viktigt att se deras inverkan på ditt företag. CRM har avsevärt påverkat företagens tillväxt under de senaste åren och deras popularitet fortsätter att öka. 65 % av säljorganisationerna använder CRM 2020, jämfört med 59 % 2018 (Källa: Salesforce, 2020). Skälen till att de valde att använda ett CRM varierar, men de bästa svaren inkluderade automatiseringsuppgifter som att schemalägga möten, innehållsleverans och kontraktgenerering.
Många företag har sagt att de använder sin CRM-programvara för att förbättra retentionen. 82 % av de tillfrågade i en undersökning från 2021 sa att "aktiv kundretention" är ett av de viktigaste målen för deras CRM-team (Källa: Tinyclues, 2021). Integrationen lönar sig också. 61 % av överpresterande ledare rapporterar att de använder ett CRM för att automatisera åtminstone en del av sin försäljningsprocess jämfört med 46 % av underpresterande ledare.
CRM-system som till exempel HubSpot CRM löser de många utmaningar som tillväxten innebär. CRM hanterar effektivt information om kontakthantering, företag och försäljningsmöjligheter. De hjälper också till att konsolidera interaktioner genom olika kommunikationskanaler, inklusive din webbplats, e-post, telefonsamtal och sociala medier. Det är viktigare än någonsin för marknadsförings- och säljteam att fungera som en sammanhållen enhet, och CRM-system är den perfekta lösningen för att hjälpa skalande organisationer att uppnå det målet.
CRM hjälper till att leda till en bättre kundupplevelse och kommunicera mer effektivt med din organisation. Det kanske viktigaste är att moderna CRM-lösningar stödjer de komplexa arbetsflödena hos snabbväxande säljteam. CRM-system håller ditt team synkroniserat, underlättar mer effektiv användning av tid och eliminerar många av de tanklösa uppgifter som tar tid utan att tillföra värde.