Hubspot priser

Redo för att ta din verksamhet till nästa nivå? Har du suttit och googlat i timmar kring olika CRM m.m. för att bestämma dig vilken plattform som passar dig bäst? Är HubSpot ett av alternativen? Och är du förvirrad kring kostnaderna? Häll upp go kopp kaffe, luta dig tillbaka och slappna av – för vi skrev denna artikel just för dig.

HubSpot delar upp sina tjänster i vad de kallar ”hubbar”, varav varje hub riktar sig mot olika aspekter av en kundfokuserad affärsverksamhet. Hubbarna består av följande:

1. HubSpot Marketing Hub

Kostar från 45 dollar per månad och innehåller verktygen för att attrahera och konvertera kontakter till leads och slutligen kunder.

2. HubSpot Sales Hub

Kostar från 45 dollar per månad och hjälper en affärsverksamhet att spåra alla sina interaktioner med leads samt följa hela dealens pipeline.

3. HubSpot Service Hub

Kostar från 45 dollar per månad och ser till att hålla kunderna nöjda och glada med smarta och snabba kundtjänstslösningar.

4. HubSpot Growth Suite

Kostar från 45 dollar per månad och är en paketlösning av ovan nämnda hubbar.
Dessa hubbar är tillgängliga i tre olika nivåer:

  • Starter
  • Professional
  • Enterprise

Varje nivå adderar fler funktioner och ökar således i pris. HubSpot Growth Suite är den enda rabatterade paketlösningen för närvarande, men du kan skapa ditt eget paket genom att kombinera olika hubbar och olika nivåer för att matcha just dina behov.

kaffe


HubSpot Marketing Hub

Marketing Hub erbjuder alla tänkbara verktyg som ett företag behöver för att attrahera besökare, konvertera dem till leads och skapa fler affärer, samtidigt som existerande kunder hålls nöjda och glada. Marketing Hub är tillgänglig i tre nivåer: Starter, Professional och Enterprise. Antal användare är obegränsad för varje nivå, men antal kontakter som det går att marknadsföra sig mot avgör kostnaden för varje nivå, där den månatliga kostanden ökar för varje nya 1000 kontakter som läggs till.

Starter
Startar med 45 dollar/månad för de första 1000 kontakterna, sedan ökar det med 20 dollar/månad för varje 1000 kontakter.

Professional
Startar med 800 dollar/månad för de första 2000 kontakterna, sedan ökar det med 50 dollar/månad för varje 1000 kontakter.

Enterprise
Startar med 3200 dollar/månad för de första 10 000 kontakterna, och sedan ökar det med 10 dollar/månad för varje 1000 kontakter.

Professional och Enterprise-nivåerna kommer även med en engångsavgift för onboarding, där Professional ligger på 3000 dollar och Enterprise på 6000 dollar.

 

HubSpot Sales Hub

Sales Hub hjälper företag att centralisera sina aktiviteter och att detaljerat spåra varje interaktion med sina leads, som tex när de öppnar ett mail eller liknande. Plattformen erbjuder även lead scoring som på ett smart sätt hjälper dig att utvärdera vilka leads som är mest värdefulla.

Utöver en överblick av deals och din sales pipeline via dashboarden kan Sales Hub också hålla koll på möten, offerter och konverteringar. Detta är även varför HubSpot är utmärkt från ett skalbart verksamhetsperspektiv. Dess infrastruktur fungerar lika bra för små företag med några få säljare som för ett stort bolag med flera säljteam.

HubSpot Sales Hub finns i följande nivåer:

  • Starter, börjar på 45 dollar/månad med ett minimum av 2 användare
  • Professional, börjar på 450 dollar/månad med ett minimum av 5 användare
  • Enterprise, börjar på 1200 dollar/månad med ett minimum av 10 användare

För de högre nivåerna tillkommer även några engångsavgifter såsom:

  • Professional, 250 dollar för en obligatorisk Quick Start Consultation
  • Enterprise, 3000 dollar för onboarding

mike


HubSpot Service Hub

Service Hub erbjuder verktyg och funktioner för kundtjänst som hjälper företag att skapa en friktionsfri kundupplevelse. Med Service Hub kan företag effektivisera och automatisera processen (tex, skapa en kunskapsbas för chatbottar) och samla in feedback från kunderna genom pop up-fönster eller inbyggda formulär. Tydliga analyser med hjälp av interaktiv spårning ger även företag en djupare inblick i deras kunder och kundernas upplevelse.

De tre nivåerna i Service Hub är desamma som i Sales Hub:

  • Starter, börjar på 45 dollar/månad med ett minimum av 2 användare
  • Professional, börjar på 450 dollar/månad med ett minimum av 5 användare
  • Enterprise, börjar på 1200 dollar/månad med ett minimum av 10 användare

HubSpot Service Hub innefattar även samma engångskostnader som Sales Hub.

 

HubSpot Growth Suite

HubSpot Growth Suite är HubSpots största paketerbjudande och innehåller Marketing Hub, Sales Hub och Service Hub till ett 25% lägre pris, jämfört med om du skulle prenumerera på de tre ”hubbarna” separat.

  • Starter, börjar på 45 dollar per månad
  • Professional, startar på 1600 dollar per månad
  • Enterprise, startar på 5000 dollar per månad

Även om det inte finns några dolda kostnader, så är det viktigt att förstå hur HubSpot Growth Suite fungerar när du börjar lägga till kontakter och användare. 

Kontakter:

  • Det kostar 15 dollar per månad för varje 1000 kontakter efter de första 1000 för Starter
  • Det kostar 38 dollar per månad för varje 1000 kontakter efter de första 1000 för Professional
  • Det kostar 8 dollar per månad för varje 1000 kontakter efter de första 10 000 för Enterprise 

Användare:

  • Varje användare du lägger till i Sales eller Service i Starter-paketet, kostar det 38 dollar per månad och användare, och höjs till 60 dollar per månad för varje användare efter du lagt till efter 5 st.
  • För Professional är detta pris 60 dollar/månad och per användare efter 5 användare
  • Om du har Enterprise-paketet landar ovanstående kostnad på 90 dollar per månad

Det ska tilläggas att om du har HubSpot Growth Suite inkluderas dessa ökningar i din rabatt på 25%.  Och slutligen finns det onboarding-kostnader som du bör räkna med. 4000 dollar för Professional och 9000 dollar för Enterprise. Dessa kostnader är dock engångssummor.

Group 23


Erbjuder HubSpot en gratisversion?

Jodå, det finns. HubSpot erbjuder en avskalad version av HubSpot CRM med ett litet urval av marketing, sales och serviceverktygen som finns tillgängliga i betalversionen. Det är helt gratis och helt okej för mindre företag som antingen är nystartade eller som vill testa på att använda ett CRM utan att spränga budgeten. Det är en bra gratisprodukt som ger dig en bred uppfattning kring de olika hubbarna av HubSpot, även om du snabbt växer ur dem.

 

Behöver du hjälp med HubSpot? Vi är en certifierad HubSpot-byrå som kan hjälpa dig med alla dina behov.


KONTAKTA OSS

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...