Utvecklingen av Artificiell Intelligens (AI) inom content marketing

Nästan varje företag är beroende av någon form av
content marketing. Ändåimage-50-6-300x300 anser 50% av B2B-marknadsförare att deras ansträngningar inte är värda tillräckligt mycket. 

Seth Godin, den kända marknadsföringsgurun betonar att content marketing är den enda marknadsföringsnischen som behöver balanseras bättre. Faktum är dock att inte många lyckas med att hitta just balansen.

 

CONTENT BACKAT AV AI (ARTIFICIELL INTELLIGENS) - KOMMER DET ATT FUNGERA?

Även om det antas att AI kommer att underlätta innehållsmarknadsföring, hoppa inte högt än, för AI hjälper dig verkligen inte att skriva unika artiklar genom ett enkelt tryck på en knapp. Inte än.

Vissa chatbots är nu snabba nog att inkludera relevanta data innan vår förfrågan till dem. Det har avslöjats att AI kan skriva fullständiga bloggar. Och du kanske har läst en utan att ha känt till det. Associated Press har till exempel utnyttjat AI för att skapa sina sport- och finansartiklar som mestadels innehåller statistik och siffertabeller.

Engadget å andra sidan, använde ca en miljon ord och några rader av kodknackade regler för att skapa en "Blogbot" som spottade ur sig rätt tråkiga tekniska meddelanden. Ja, de var förbannat stela och alldeles för tekniska! Det finns ju trots allt en gräns för kontext, sammanhang och kreativitet med AI.

Vad som alltid fungerar är kvalitet. Kvalitetsinnehåll lockar läsare. Kvalitetsinnehåll påverkar läsarna. Och det erbjuder en unik upplevelse, träffar mål längs vägen. Automatiserat innehåll kommer kunna ha svårt att erbjuda just detta.

 

KAN AI SKAPA EPISKT INNEHÅLL?

 image-AI-03

Inte än. Vedant Misra, grundare av Kemvi som arbetar med maskininlärning, tror att maskiner kommer att bidra till att producera innehåll, eftersom de snart kommer att föreslå egna förslag att inkludera i utvecklat innehåll eller delmängder av innehåll. Enligt honom kan idé- och produktionsprocessen automatiseras och den verkställande kontrollen vila hos människor själva.

AI-aktiverade verktyg kan undersöka trender och till och med referera till content som varje läsare vill läsa. De kan till och med föreslå vad man ska läsa utifrån beteendetrender och specifika dataset.


Men att utveckla storslaget läsmaterial från början är något helt annat, eller hur?

AI kan hjälpa till att höja användarupplevelsen och till och med föreslå bättre sätt att öka konverteringgraden. Den kan också leverera intelligent personifiering baserat på data. En AI-kompatibel plattform hjälper också till att servera perfekt innehåll genom en användares erfarenhet, vilket ökar möjligheterna till omvandling. Vilket är smart!

Det hjälper oss också att identifiera om kopian är skit eller föråldrad. För mycket innehåll med lågt läsvärde är normen idag. Konsumenterna har angett mer än en gång - de vill ha extremt värde! De längtar efter relevans. Och de förväntar sig en lösning när de behöver det.

Eftersom de efterfrågar marknadsföring av mäktiga proportioner, är det mest kraftfulla verktyget artificiell intelligens som ökar den naturliga skrivförmågan. Även om det inte kommer att ersätta content creators, kan det säkert fungera tillsammans med de bästa av oss.


SUMMERA INNEHÅLL MED AI ELLER AUTOMATISERA SEO-PROCESSEN?

AI kan hjälpa till att sammanfatta content, speciellt i att filtrera text baserat på relevans eller komma med ordförslag som passar sammanhanget såväl som språket.

Google sammanfattar idag frågor som är faktabaserade. Avancerade sammanfattningar behöver sammanhang och en exakt bild av informationen från de främsta sökresultaten. Innehållsmarknadsföring vilar på sökmotoroptimeringens bästa praxis för framgång. AI erbjuder ordförslag och förmågan att lära sig av skriftliga saker och sedan forskningssammanhängande ämnen för att kunna presentera länkar efter behov.

AI kan fortsätta att användas för att identifiera populära ämnen och göra det skrivna ordet bättre eller mer framgångsrikt. Det kan ge det stöd åt författare som ofta behöver användbar forskning, intelligent användning av nyckelord för maximal läsbarhet och så vidare.

 

VILL DU VETA MER OM AI OCH CONTENT MARKETING?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...