Digital marknadsföring handlar mycket om att hålla sig uppdaterad för att ständigt tweaka, förbättra och stärka sina marknadsföringsstrategier. Det är omöjligt att hålla koll på allt, men här kommer några nyttiga tips för content marketing.
1. Varför ge bort makadam när du kan ge bort diamanter?
Lite förenklat kan man säga att allt som finns på internet är content i någon form. Och med tanke på allt som laddas upp varje sekund blir det så att folk har blivit kräsna när det kommer till vilket content de vill konsumera. Det är få företag idag som erbjuder något som ingen annan erbjuder, därför är det viktigt att sticka ut bland konkurrenterna. Om du ger bort guider, e-böcker eller liknande som bara innehåller generisk information är det troligt att dina potentiella kunder inte vill ge dig sina kontaktuppgifter för att få tillgång till dina erbjudanden eftersom de helt enkelt inte tycker att det är värt det.
Den bästa chansen du har att vinna dina kunders förtroende är att erbjuda innehåll som drivs av ett värde. Börja med att tänka på hur din produkt kommer att påverka kundernas liv i det långa loppet. Om du fokuserar för mycket på att direkt marknadsföra själva produkten, är chansen stor att din publik ignorerar dig och letar efter information som de behöver någon annanstans.
Till exempel om du säljer en smartklocka med hälsofunktioner, istället för att bara producera innehåll om vad klockan är och hur den används, kan du prata om hälsofördelarna med att använda just din klocka. Du kan också prata om hur klockan hjälper kunderna att förenkla sin vardag. Använd konkreta exempel och använd om möjligt dina tidigare kunders beröm och betyg. Att läsa andras upplevelser om en produkt eller tjänst kommer att påverka hur konsumenter ser på din produkt, vilket hjälper dig att konvertera dem till kunder.
2. Vem pratar du med egentligen?
Att anpassa content har länge varit en digital marknadsföringstrend, och det kommer att fortsätta under 2021 och 2022. Men i takt med att kunderna blir smartare är det kanske inte tillräckligt att bara använda dina kunders förnamn för att förbättra deras upplevelse. Om du vill driva mer trafik och öka konverteringarna och därmed försäljningen måste du veta vad dina kunder vill ha.
Det är här begreppet: hyperpersonalisering spelar in. Hyperpersonalisering är användningen av artificiell intelligens (AI) för att samla in data från dina besökare på webben, deras aktivitet på din webbplats, produkter de ofta tittar på och mer. Ju mer data du har, desto bättre anpassat innehåll kommer du att kunna leverera till din publik.
Du kan samla in dessa data med hjälp av tredjepartsprogram som Google Analytics, HubSpots Marketing Hub och mer. Med data kan du skapa personliga e-postmeddelanden, popup-fönster och annat innehåll som är skräddarsytt efter din målgrupps preferenser. Till exempel, om en av dina besökare på webben övergav sin kundvagn innan de checkade ut, kan du skicka ett uppföljande e-postmeddelande efter några timmar för att påminna dem om att slutföra köpprocessen.
Foto av Daniele Franchi på Unsplash
3. Video made the internet star
Videos är ett av de mest effektiva medierna för att leverera ditt varumärkes budskap. Människor är öppna för visuella intryck (färg, form, etc.) och många konsumenter är mer benägna att föredra konsumtion av information i form av en 2–3 minuters video snarare än att bläddra igenom bloggar.
- 90 % av konsumenterna säger att genom att titta på en video kan de fatta köpbeslut.
- Om du lägger till videor på din webbplats landningssidor kan det leda till 80% fler konverteringar.
- Bara omnämnandet av video i din rubrik i tex nyhetsbrev kan leda till en ökning av öppningsratio med 19%.
Detta är den brutala sanningen: har du inte börjat med video i din marknadsföring – så är det dags nu. Verkligen dags. Helst igår faktiskt. Video håller din publik engagerade och är dessutom enkelt att konsumera. Evenemang och möten mellan människor är fortfarande begränsat även om vi börjar se ljuset där borta i tunneln. Därför är fortfarande livevideo som exempelvis webinar ett utmärkt sätt att kommunicera för att genera leads, marknadsföra sitt varumärke och i slutändan göra mer vinst.
4. Hur låter egentligen content marketing?
Tillkomsten av Siri, Alexa och Cortana har förändrat beteenden. Nu är skärmlös sökning något som miljontals människor i USA gör varje dag. Genom att helt enkelt fråga den AI-drivna röstassistenten kan de få svaren tillbaka till dem utan att ens titta på eller vidröra enheten. Om du vill utöka din content marketing-strategi är optimering av ditt innehåll för röstsökningar inte bara ett alternativ utan en nödvändighet för att framtidssäkra dig.
Det enklaste sättet att optimera ditt innehåll är att skriva din produktbeskrivning så att den svarar på frågor på ett enkelt sätt. Detta orsakar uppenbarligen en förändring i hur content marketing kommer att låta eftersom vi inte skriver som vi talar. Med röstsökoptimering måste du se till att ditt innehåll anpassas till det naturliga språket. Du kan också dra nytta av "nära mig"-sökningar för att tilltala mer riktade och lokala sökningar.
Foto av Matheo JBT på Unsplash
5. Att vara expert på att vara expert lönar sig
Sökmotoralgoritmer kommer att lägga större vikt vid expertis och auktoritet när det gäller att ranka webbplatser på sökmotors resultatsida (SERP). Auktoritet och nivå av expertis talar om webbplatsens kunskapsdjup när det gäller ett specifikt ämne. Det uppnås vanligtvis genom att skriva längre och högkvalitativt innehåll.
Anledningen bakom detta är att när du har mer och längre content kommer du att kunna erbjuda mer ingående kunskap kring ett ämne. Med andra ord kommer du att tillhandahålla mer information till dina konsumenter, vilket så småningom hjälper dig att vinna deras förtroende. Om andra webbplatser tycker att ditt innehåll är värdefullt kan de använda det som en referens, och i sin tur får du ”bakåtlänkar” – som är en annan viktig rankningsfaktor inom SEO.
Vad behöver du för att få ditt företag att växa? Brave Agency erbjuder det mesta inom digital marknadsföring & dessutom är vi ett gott gäng att arbeta tillsammans med. Hör av dig, så tar vi en kaffe.
Omslagsfoto av JOSHUA COLEMAN på Unsplash