Sociala media-trender 2020

Vad spås som nästa stora trend inom sociala medier? Hur kommer vi få tänka kring våra nuvarande strategier? Tillsammans med HubSpot går vi igenom en lightversion av deras djupdykning i spåkulan gällande sociala media-trender 2020.

 

Vad är nästa generation av sociala plattformar?

TikTok kommer vara en del av din marknadsstrategi beroende på din målgrupp. För att förstå hur stort det har blivit på kort tid så kan vi titta på Instagram som under 2019 har över en miljard aktiva följare, vilket gör plattformen till den femte största. TikTok beräknas att ha runt 750 miljoner användare och har ökat sina omnämningar kring appen med 62,5 procent under 2019. Ca 66 procent av användarna på TikTok är under 30 och bl.a. Pepsi India har arbetat med mycket user-generated content på TikTok. Även Nike, Sony Music arbetar hårt med att bygga sitt community på appen. Det är alltid riskfyllt att vara en pionjär, men det kan betala sig i det långa loppet, varav du borde titta närmare på TikTok som en kanal för din marknadsföring.


Välmående på sociala medier kommer bli en del av ditt sätt att engagera din målgrupp

Kunskapen kring sociala mediers påverkan på vår mentala hälsa har ökat och är nu ett erkänt problemvilket förändrar uppfattningen av det sociala medielandskapet. Människor blir mer medvetna om hur sociala medier påverkar deras mentala hälsa och har börjat vidta åtgärder för att minska sina timmar online.

Varje förändring i konsumenters vanor kan vara en orsak till marknadsförares oro, men är i detta fall ingenting att oroa sig för.  Om ”gömma likes” (Instagram experimenterar just nu med att dölja likes och antal följare i vissa länder) blir vanligt kan det bli en subtil nedgång i engagemangsgraden till en början, men användarna kommer att anpassa sig snabbt. Människor kommer att hitta ett sätt att uttrycka sin uppskattning på något sätt, och vi kan komma att finna en ökning av aktivt engagemang, till exempel kommentarer, istället. Se till att övervaka dina konkurrenter för att se om någon förändring i engagemang är en varumärkesfråga, branschfråga eller en del av en konsumenttrend.


Fake news är fortfarande ett hett ämne

Sociala medier har drabbats av ett förtroendeproblem under de senaste åren, på grund av två huvudsakliga problem: Datasekretess och desinformation. Under år 2020 kommer sociala mediekanaler att anpassa sig för att ta itu med dessa frågor och återuppbygga sitt varumärkesförtroende. Datasekretess är inte en ny trend - det är rätten till integritet, inramat på ett annat sätt.

Datasekretess är nu en historia som driver historier. Sekretess har alltid varit ett problem. Eftersom världen blev mer digital blev integriteten också digital. Vad betyder det här för dig som marknadsförare? Jo, ditt varumärkesförtroende kan förstöras om du är kopplad till allt som sätter dina kunders data i fara. År 2020 kommer en stor trend att vara varumärken och plattformar som arbetar hårt för att motverka misstro i sociala medier.

Detta kommer antagligen att innehålla någon form av reglering. Omnämningar av sociala medier och reglering ökade med 39% från januari 2019 till juni 2019 - även Facebook anser att det borde finnas regeringsregleringar i hanterandet av sociala medier.

I Europa litar 31% av 15 till 24-åringar på sociala medier, jämfört med genomsnittet på 19% i alla åldersgrupper. Förtroende växer från den generation som betyder mest - nästa generation konsumenter.

Hur påverkar detta ditt varumärke? Du måste balansera på en fin linje mellan integritetsskydd och personifiering. Undersökningar visar att konsumenterna har mindre förtroende för varumärken när det gäller datapersonlighet, men är fortfarande mer benägna att ge företag information i utbyte mot mer personliga tjänster.

Fokusera under de kommande månaderna på att hitta en balans som fungerar för dig, samtidigt som du följer riktlinjerna. Övervaka falska nyheter effektivt för att hålla ditt varumärke borta från dessa sammanhang.


Nästa generation av teknologi: AR & VR kan bli en effektiv del av din marknadsföringsstrategi på sociala medier 

"Augmented reality" och "virtual reality"-samtal hade 13,2 miljoner engagemang under första halvåret 2019, en ökning med 0,5% från samma period 2018.

5% av dessa omnämnanden var i samtal som rör marknadsföring. De viktigaste trenderna som kopplar VR och AR till marknadsföring. Framtiden har kommit enligt många, utökad verklighet och virtuell verklighet är den nästa stora utvecklingen inom teknik, med integrering i våra appar och sociala mediekanaler. År 2020 förväntar vi oss att denna växande trend inom teknik kommer att plockas upp av marknadsförare, för att öka användarupplevelsen och engagera sig genom gamification. VR har 8,6 gånger andelen omnämnanden relaterade till trender för 2020, jämfört med trendsamtal 2019. Och nu, med 5G nära till hands och de senaste telefonerna med teknik som 3D-djuplinser, ser 2020 ut som den perfekta tiden för tekniken att äntligen få ta plats.

Vad betyder det här för dig som marknadsförare? Börja tänka kring vad VR och AR kan göra för att maximera dina användares användarupplevelser och i vilken miljö tekniken kommer att vara mest effektiv i. AR kommer att vara en integrerad del för att öka tex interaktiva shoppingupplevelser. Varumärken som Coca-Cola integrerar förstärkt verklighet i alla aspekter av sin digitala omvandling, särskilt riktad mot den generation som "inte ser en linje mellan online och offline”. Om AR hjälper till att förbättra användarupplevelsen kommer VR att vara avgörande för att öka den online.



Lär dig att älska artificiell intelligens.

Artificiell intelligens var en de mest diskuterade trenderna under det första halvåret 2019 med mer än 4,7 miljoner omnämnanden. Konsumenter har nu börjat accepterat AI samt förstå dess potential. Tidigare var den största frågan teknofobi och med all rätt. En rapport under 2017 förutspådde att 800 miljoner jobb var hotade av automatisering. Inte så konstigt att folk förvandlas till skeptiker.

Vad betyder det här för dig som marknadsförare? Att det är dags att anpassa sig. Investera i tillgänglig AI-teknologi för att maximera dina resultat, eller för att skynda på dina marknadsföringsinsatser, hantera data mer effektivt och samtidigt förbättra din konsumentupplevelse. Tex, chatbots är en betydande investering som tillhandahåller kundsupport dygnet runt.


Konsten att kommunicera med millennials 2.0

Generation Z kommer endast att engagera sig om du vrider på din strategi och tänker till ett varv extra. 84% av millennials säger att de inte litar på traditionell reklam. Med denna generation som kommer stå för en betydande köpkraft kommer ny teknik att behövas för att skaka upp gamla marknadsföringsstrategier. Nya metoder, som röstsökning och e-handel via sociala medier kommer vara naturliga inslag. Millennials och Gen Z är tekniska kunniga generationer som kräver innovation, kreativitet, personifiering, varumärkesändamål och öppenhet. Så om du vill driva engagemang och hitta nya sätt att nå dina kunder, måste du överväga precis vad dessa generationer vill ha – och erbjuda dem det.

Vad betyder det här för dig? Att förstå din publik och ta uppmätta risker är de två huvudsakliga taktikerna du behöver i din marknadsföringsstrategi. När din marknad förändras, ändras med den. Lär dig vilka kanaler din målgrupp använder, när, hur och varför. Var en del av den konversationen. Maximera användningen av dessa kanaler med alla deras funktioner. Instagram introducerade köpbara inlägg via en app-kassafunktion i början av 2019 – bl.a. HubSpot förväntar sig att denna trend kommer att bli enorm för det kommande året.

neonbrand-I6wCDYW6ij8-unsplashBild av Prateek Katyal på Unsplash


Investera i användargenererat innehåll

90% av inköpsbesluten leds av användargenererat innehåll. Det är autentiskt, enkelt delat, kostnadseffektivt och skapat utanför väggarna på företaget och är perfekt för varumärken som bygger en känsla av samhälle inom sin konsumentbas. Millennials köper inte bara en produkt utan hela upplevelsen. Starbucks säljer inte bara kaffe, utan en livsstil. Skapa en gemenskap som din publik älskar, och den kommer att ge bra resultat. Vad betyder det här för dig som marknadsförare? Det betyder att nu är det dags att börja bygga en gemenskap. Även om det inte kan byggas på en dag, ju tidigare du kommer igång, desto bättre.

Bygg ett community. LinkedIn- eller Facebook-grupper är en idealisk plats att börja med infrastrukturen på plats för att enkelt sköta en publik med effektiva administrationsverktyg till hands. Stimulera ditt community helt enkelt.

Gör det delbart. Gör det enkelt för dina kunder att dela. I denna visuella värld vill konsumenter ha saker som kommer att göra fantastiska bilder. Om dina varumärkesprodukter ser bra ut kommer människor att vara mer villiga att använda dem för att förlänga skapandet användargenererat innehåll.

Planera en innehållsstrategi. Det finns ingen mening med att få extra innehåll från dina användare om du inte använder det effektivt. Dela det på dina kanaler, så att det bästa innehållet kommer i framkant för din publik. Användargenererat innehåll kommer att bli stort år 2020. Gör det till en av de mest värdefulla investeringarna (och även en av de mest prisvärda) för din marknadsföringsstrategi nästa år.

 

Vill du vara en del av framtiden, men vet inte riktigt hur?

KONTAKTA OSS

 

Informationen i detta blogginlägg är baserat på rapporten: Social Media Trends 2020 som är gjord av HubSpot.

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...