Hur kommunicerar du med Generation Z?

Reklambranschen lärde sig sakta men säkert att kommunicera med Generation Y, även kända som millennials. I kölvattnet av den resan har det vädrats åsikter kring utmaningarna av att kommunicera med Generation Z – den första generationen som växt upp helt online.

Varför är det viktigt att förstå Gen Z, deras mönster och deras beteenden? Jo, för att nästa år kommer de att stå för ca 40% av konsumtionen med runt 408 miljarder kronor redo att spenderas. För din digitala marknadsföring innebär detta stora möjligheter.

 

VILKA ÄR DÅ GENERATION Z?

Vi kan kalla dem postmillennials, dvs personer som är födda på mitten och slutet av 90-talet samt även 2000-talet. En generation som växte upp med teknologi och information på ett mer tillgängligt sätt än någon tidigare generation.

Likt den föregående generation Y så präglades generation Z under sin ungdom av allt bättre och enklare tillgång till informationsteknologi via bärbara datorer, surfplattor och smarta telefoner. För det mesta ständigt uppkopplade trådlöst mot internet och sociala medier med en inställning om att detta är en självklarhet mer än tidigare generationer.

Därför anses ofta denna generation vara äkta digitala infödingar och har under sin uppväxt upplevt finanskris, kriget mot terrorism, klimatkriser och allmänpolitisk oro. Denna generation är vanligtvis barn till generation X eller generation Y.

 

HUR FÖRÄNDRAR GEN Z SYNEN PÅ MARKNADSFÖRING?

Låt oss kika närmare på lite statistik kring generation Z. Ca. 45% av dem hävdar att de är online hela tiden. 44% säger att de är online ett flertal ggr per dag. De får sina nyheter från den digitala världen, de kommunicerar med vänner digitalt och de lever en stor del av sina liv på olika digitala plattformar såsom Facebook, Instagram m.fl.

Generation Z är duktiga på research. De kollar upp produkter och tjänster innan de tar ett beslut om köp. Men de tittar på mer än bara ditt erbjudande. De vill se hela bilden kring ditt varumärke, ditt företags värderingar och vilka som arbetar där. Gen Z vill känna en koppling. Så allt du behöver att göra är att se till att de kan göra det.

Ett första steg i din kamp om deras uppmärksamhet är att optimera din sajt för mobila upplevelser. Kan du inte erbjuda Gen Z en mobilvänlig upplevelse har du redan förlorat deras uppmärksamhet och deras pengar.  De är vana att klicka sig vidare via e-post och sociala medier för att slutligen landa på din site. De förväntar sig att kunna handla och dylikt utan att behöva ha tillgång till en dator. Enligt en undersökning är ca 70% av dem benägna att göra ett köp efter att ha sett något på sociala medier. Samt ca 60% har gjort ett eller flera köp som ett direkt resultat av ett e-posterbjudande.

 

VAD BEHÖVER GENERATION Z FRÅN DIG?

Gen Z har växt upp i content-samhället och har på det sättet lärt sig att bli mer skeptiska mot direktförsäljning och aggressiva säljpitcher. De är villiga att lyssna på sina jämlika snarare än vilda påståenden från en okänd person på valfri marknadsavdelning.

Det innebär att positiv feedback från tidigare kunder borde vara en vital del av din strategi. Att lyfta fram dina bästa produktrecensioner påvisar tillit framför dina potentiella kunder. Gen Z är även starka anhängare av individ-tänket och gillar inte att bli ihopklumpade som en homogen grupp. Du måste segmentera ordentligt och se på varje enskild kund som en människa med individuella intressen och utmaningar, inte hela Gen Z som en potentiell källa för ekonomisk vinning.

Tips: försök inte runda systemet genom att fejka recensioner eller dylikt. Gen Z kommer genomskåda det. Och det kommer bara att straffa sig i slutändan.

 

ALLT ÄR HIPSTERNS FEL

Ordet: autentiskt har nog aldrig varit så starkt som nu. Och det är hipsterns fel. Det är på gott och ont om man ser till helheten. Poängen är att du måste förstå att autenticitet är grundstenen för din marknadsfilosofi. Särskilt gällande Gen Z. Hur fokuserar du då på autenticitet?

  • Uppmuntra och lyfta fram UGC (user-generated content), dvs, låt dina största fans dela med sig av vad det är exakt som de älskar kring ditt företag eller produkter i sitt dagliga liv.

  • Skapa ett community för dina kunder. Bjud in dina följare till att bli mer investerade ditt varumärke genom att uppmuntra till dialog via blogg, sociala medier, e-post och hashtags.

  • Samarbete med influencers som delar dina värderingar. Genom att hitta rätt influencer för ditt varumärke kan du ha en pålitlig röst som hjälper till att stärka autenticiteten för ditt varumärke eller produkt.

När det kommer till vilka plattformar så är Gen Z mest tillgängliga genom sociala medier och sedan via e-post enligt flera undersökningar.

 

DERAS VÄRDERINGAR ÄR VAD SOM SPELAR ROLL

Gen Z stödjer gärna företag som delar deras värderingar. Det betyder att de vill veta vad ditt varumärke står för. De vill veta din historia och ser gärna att du är socialt engagerad. Företag bestämmer sig ofta för att inte välja sida, eller att inte ha en åsikt för att de är rädda för att skrämma sina kunder. Faktum är att just ett ställningstagande kan ge dig hängivna och engagerande följare, särskilt i segmentet Gen Z.

Gen Z är inte lika skygga för konstant information som tidigare generationer. Över 31% uppger att de föredrar att få mail från ett varumärke ett par gånger per vecka medan runt 27% säger att de inte har några problem med att få e-post varje dag. Moralen i sagan är att Gen Z har en annan inställning till ett mer kontinuerligt flöde av kommunikation än äldre generationer. Det kan vara viktigt att komma ihåg om målgruppen är inom ramen för Generation Z.

 

Vill du snacka mer om Gen Z-vänliga kommunikationslösningar eller om något annat?
Snacka med oss!

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...

Digital Marknadsföring 2024

Välkommen till 2024, en tid då det digitala landskapet inte bara formar hur vi lever våra liv, utan...

ChatGPT 4o: Nästa steg för AI-konversationer

ChatGPT-4o är en revolution för ChatGPT. Ok, revolution är lite väl fläskigt, men hey, vi...