Marknadsföring på TikTok?

TikTok är det snabbast växande nätverket för social media och är primärt befolkat av Generation Z. Med en (relativt) ny och galet snabbt expanderande plattform fyllt av potentiella kunder dyker naturligtvis frågan upp: borde mitt varumärke/företag finnas på TikTok? Svaret är: det beror på. Låt oss gå igenom varför.

Om du aldrig har hört talas om TikTok, så kan det lättast beskrivas som en avancerad version av det numera nedlagda Vine, fast byggd på bättre teknik och med många fler möjligheter. TikTok har ett Instagram-liknande upplägg som har fokus på korta videosnuttar.

Det ska nämnas att TikTok är föremål för kontroverser. Dess ägare är från Kina, vilket har väckt flera frågor kring vilken nivå kinesiska myndigheter är involverade och även hur säker appen är för att skydda din data. Det finns även problem kring att content raderas som inte stämmer överens med Kinas världsbild. Tex, protesterna i Hong Kong. Även rapporter om raderat LGBT-material i länder som Turkiet finns dokumenterade. TikTok försöker aktivt att bevisa att de står på egna ben från Kina, men det är en pågående process som vi ännu inte har sett slutet på. I slutet på september 2020 var det nära att TikTok blev förbjudet i USA, men beslutet upphävdes i sista sekund och exakt var denna följetång kommer sluta att vet nog ingen riktigt än.

hello-i-m-nik-ZmY7AG1l0Eo-unsplashBild av Hello I'm Nik 🎞 på Unsplash

 

Lär dig mer: Social selling

 

Hur marknadsför du ditt företag eller varumärke på TikTok?

Enklast är att bryta ned det i betald marknadsföring och organisk marknadsföring.


Betald marknadsföring
Allt från traditionella ”in feed”-annonser som påminner starkt om Instagrams lösning, till deras egna ”hashtag challenges” och varumärkesanpassade effekter. TikTok erbjuder en varierad palett av lösningar. ”Hashtag challenges” är den mest innovativa som erbjuder väldigt många olika val och fungerar väldigt bra för målgruppen.

Det går även att göra en ”brand takeover”, som är det första som syns när användaren öppnar appen. Det kan vara en 3 sekunders-gif eller en bild som du kan länka till något annat, tex en ”hashtag challenge”.

TikTok erbjuder även filter likt Snapchat och verktyg för influencers för att lyfta dina kampanjer. En detalj som dock ska nämnas är att TikTok är ett företag som fortfarande är relativt ungt, vilket betyder att du behöver gå igenom deras interna marknadsavdelning för att köpa annonser. Och de kan ibland uppfattas som sega på att återkoppla. Det är väl å andra sidan en av de första punkterna på sin förbättringslista de arbetar med, med tanke på deras galna tillväxt. Så det kanske är ett ickeproblem inom kort. Men det finns en del klagomål kring processen. Helt klart.

 

Organisk
För stunden är TikTok’s algoritmer väldigt generösa. Bra content har definitivt en större chans att få organisk räckvidd jämfört med andra plattformar som Twitter & Instagram. Exakt hur det fungerar, är lite oklart, men TikTok lyfter fram videos i feeden från folk du inte följer och dessa videos kan ha både mycket och lite engagemang.

Nyckeln till framgång på TikTok är att förstå målgruppen och anpassa din content efter det. Att formatanpassa content från dina andra kanaler och bara köra ut på ”ytterligare en ny plattform” kommer garanterat resultera i hånskratt från den unga målgruppen som utgår massan på TikTok.

Några tips är:

  • Hoppa inte på varje trend på TikTok. Särskilt inte om den inte är relevant för ditt företag eller varumärke.

  • Spendera en tid med appen innan du tar första steget. Förstå dess styrkor och dess svagheter.

  • Se till att du förstår Generation Z – annars kan du redan nu lägga ned tanken på att marknadsföra dig på TikTok. Risken är du framstår som en gammal pensionär som försöker spela cool bland kidsen. Och de kommer genomskåda dig på 3 sekunder.

  • Överproducera inte din content. TikTok är lite av ett DIY-community. Alldeles för polerat content kommer sticka ut. Och inte på att bra sätt.

Ok, så borde du börja marknadsföra ditt företag eller varumärke på TikTok? Svaret är att det beror på din marknadsplan och målgrupp. Om din primära målgrupp är Generation Z – definitivt. Om du är villig att lägga extra pengar på annorlunda content skapat för en enskild plattform – go for it. TikTok kommer med största sannolikhet inte ersätta Instagram eller dylikt. Utan kommer leva i symbios med andra sociala nätverk. För stunden iaf. Så känner du att det kan komma något bra ur marknadsföring på TikTok, varför inte testa? Men… är du tveksam så ska du nog lyssna på din magkänsla, för oftast stämmer den.

 

Ibland vet man inte vad man behöver, förrän man behövde det för 3 veckor sedan. Så, hur kan vi hjälpa dig idag?KONTAKTA OSS

 

Omslagsfoto av Amanda Vick på Unsplash

Senaste artiklarna

Digital Marknadsföring 2024

Välkommen till 2024, en tid då det digitala landskapet inte bara formar hur vi lever våra liv, utan...

ChatGPT 4o: Nästa steg för AI-konversationer

ChatGPT-4o är en revolution för ChatGPT. Ok, revolution är lite väl fläskigt, men hey, vi...

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...