Okej, vi älskar att prata om vad som är nästa stora grej och kan det vara så att röstaktiverad teknologi är det nya svarta? Kanske, men låt oss först titta på tre starka argument stödda av statistik.
24% av de tillfrågade skulle hellre använda en röstassistent än besöka en hemsida enligt en studie från Capgemini.
I en studie gjord på 2018 Digiday AI Marketing Summit uppgav 43% av de tillfrågade företagen att de redan har investerat i röstaktiverad teknologi för att underlätta för en kommande satsning på ”voice marketing”.
Över 55% av vuxna kommer äga en smart högtalare 2022 enligt OC&C Strategy Consultants.
Idag börjar allt med ett sök, eller googling om du så vill. Tack vare data från Alpine.AI kan vi lära oss det finns redan görs över en miljard ”röstsökningar” varje månad. Enligt comScore kommer över 50% av alla sökningar göras via en röstassistent 2020. Och det är därför du ska börja titta på att integrera röstaktiverad teknologi i dina marknadsplaner. Eller åtminstone börja fundera på det beroende på din målgrupp. Men låt oss återkomma till det.
Chatbots. Ordet i sig är inte särskilt sexigt. Men det är ett perfekt sätt att öppna en verbal diskussion med dina kunder. En röstaktiverad chatbot som är kapabel till att leverera relevant information och hjälpfull content i respons till kundernas frågor. Kombinera detta med tekniska framsteg som Natural Language Processing (NLP) och du kommer att gå utanför ramarna utöver den grundläggande inkluderingen av nyckelord och fraser för större respons och noggrannhet.
För att maximera fördelarna med röstaktiverad teknologi behöver du en tydlig bild kring dina kunders mål och deras kundresa. Bara för att du erbjuder en ny möjlighet, betyder det inte att de är redo att nyttja den. För att avgöra om ditt företag är röstaktiverings-vänligt, ställ dig själv ett par frågor:
Är din målgrupp sammansatt av folk som hoppar på nya tekniska trender första av alla, smarthemsentusiaster eller andra demografiska användare som troligtvis kommer att engagera sig med ditt företag via röstaktivering istället för via din existerande plattform/plattformar?
Vet du hur du gör din existerande contentupplevelse värdefull och kontextuell relevant till dessa användare?
Vet du vilka resultat du förväntar dig från dina insatser och hur kommer du utvärdera framgången?
Om svaret är nej – eller om du är osäker på hur du ska svara på frågorna gör du troligtvis bäst i att vänta på möjligheterna som denna teknologin erbjuder innan adderar röstaktivering till dina tjänster.