Content marketing brukade vara en kommunikationslösning för att differentiera sig från sina konkurrenter. Vilket det fortfarande är. Men idag har det blivit en nödvändighet för alla företag som lämnat 90-talets reklamtänk bakom sig. Så är vi eniga om att det är viktigt? Hur är viktigt är det då? Vi skulle säga att det är allt.
Content-marknadsföring är att erbjuda relevant och värdefull content som attraherar din målgrupps uppmärksamhet.
Social media:
För att engagera och skapa uppmärksamhet behöver du content.
SEO:
För bra SEO behöver du content. En himla massa content.
PPC:
För att backa upp din PPC behöver du riktigt bra content.
Inbound Marketing:
Content är hemligheten till att driva mer trafik och att generera leads.
Först måste du förstå din målgrupp och det gör du genom att
Skapa personas
Förstå dina personas köpresa
Skapa en content map
Identifiera dina existerande tillgångar
Var kreativ
En persona är semifiktiv beskrivning av din optimala målgrupp. Den är baserad på forskning och riktiga data baserat på dina existerande kunder.
Börja med att ge din persona ett påhittat namn
Demografiska variabler som ålder, kön, familj, inkomst
Yrkesroll, titel, industri, storlek på företag
Utmaningar, vad är deras mål, vem rapporterar dem till
Var finner du dem, sociala kanaler, event & dyl
Hur utbildar dem sig? Bloggar, e-böcker, etc
Köpresan är indelad i tre olika faser:
Är den process dina personas går igenom för att känna till, avgöra och köpa din produkt eller service.
Uppmärksamhet
I uppmärksamhetsfasen, identifierar köparen vilka utmaningar de har. De har ett problem och kommer i de flesta fall googla för att hitta en lösning på detta problem.
Fakta:
Mer än 70 av Business To Business-analytiker (B2B) gör en generisk sökning snarare än söker efter specifikt företag och de gör detta 12 ggr innan de tar kontakt med ett företag.
Övervägande
I övervägandefasen har köparen identifierat en lösning på deras utmaning och söker nu efter det bästa valet.
Beslut
I beslutsfasen är köparen redo att göra affär. Här behöver vi övertyga dem att genom att välja dig så har de gjort rätt beslut. Ett sätt att övertyga dem är att publicera tidigare kunder recensioner/betyg för att öka din trovärdighet.
En content map är en plan som går ut på att leverera rätt content, till rätt person, precis i det rätta ögonblicket.
Det är här personas och köpresor kommer in i bilden.
Först har vi problemrelaterade termer, sedan har vi lösningsorienterade termer och slutligen jämförelse/recensionstermer.
Gör en content audit. Identifiera och inventera vilken typ av content du redan har. Mappa in din content i köpresans tre faser.
Börja med att reda på vad du saknar. Och fyll i hålen där de saknas. Fokusera på populära och trendiga ämnen. Gör det som dina konkurrenter gör – fast ännu bättre.
Planera din content månader framåt, var konsekvent. Kör på och du kommer att se ROI, sätt tydliga och specifika mål (S.k. SMART* Goals)
Glöm inte att fira dina framgångar
*S.M.A.R.T:
Specific
Measurable
Accurate or Approved
Realicstic
Timebound
Utforska nya kanaler, och om de fungerar bra, lägg till dem i din strategi
Var kanalspecifik, tänk på användarupplevelsen
Återvinn, en bit av content kan ha 20 användningsområden
Det enkla svaret? Det finns ingen rätt eller fel eftersom:
Kvalitet är subjektivt
Du behöver erbjuda något av värde till din målgrupp
Du måste följa ditt varumärkes riktlinjer
Bra att veta:
Kom ihåg att alltid ha tydliga call-to-actions
Använd specifika och dedikerade landningssidor
Skapa ”gated content”, dvs nedladdningsbar content
Skapa leads genom automation, personifierad content
Tips 1: Använd starka rubriker som driver klick.
(Sociala medier, Google ADS, SEO)
Tips 2: Sluta publicera content bara för sakens skull.
Ställ alltid frågan: vad är syftet och i vilket i steg i målgruppens köpresa passar detta in?
Det behövs inte fler dubbletter.
Tips 3: Ett gratisverktyg för ämnen på content är Google
Sök på din planerade artikel och du får en lista på ämnesförslag.
Tips 4: Uppdatera din äldre content
Kom ihåg att ge din äldre content lite kärlek då och då:
Uppdatera bloggartiklar med nya data
Nya bilder samt ny grafik
Är titeln fortfarande relevant?
Tips 5: Dessa är appar som vi använder regelbundet på Brave Agency