Börjar det sina bland slantarna i spargrisen? Har du insett vikten av content marketing och behöver köra på med din contentstrategi fast med en betydligt tunnare budget? Okej, låt oss titta närmare på några tips som kanske kan göra vardagen lite enklare för dig.
ÅTERVINNING
Att återanvända gammal content är inte något att skämmas för. Snarare tvärtom. Det är en kreativ lösning för att ge din content ett multifunktionellt syfte. Den engelska termen är: repurpose existing content och betyder att förvandla existerade content till en ny form av content. Det kan tex. innebära att du förvandlar en populär bloggpost till en videopost, en presentation eller varför inte ett podcastavsnitt?
Fördelen med repurpose är att all din research redan är gjord. Du kan återanvända bilder du redan använt i nya former av media. Att dessa steg redan är gjorda kommer att spara dig mängder av tid. (Och tid är ju faktiskt pengar.) En annan stor fördel med att testa olika mediekanaler är att du kan exponera din content för nya målgrupper som tidigare inte haft dig på sin radar.
FRILANSARE ÄR BILLIGARE ÄN BYRÅER
Det kanske är självklart för många. Men att anlita en frilansare för hjälp är billigare än att knacka på dörren hos en byrå. Kreatörer under utbildning är alltid intresserade av en peng för att dryga ut ölkassan, juniorkreatörer utan arbete behöver alltid pengar och behöver ständigt bättra på sin CV med skarpa uppdrag.
Fördelen med en frilansare är att de inte kommer tjata hål i huvudet på dig med ord som: helhetsgrepp, 360-tänk och fullservicelösningar. Tre ord som på reklambyråiska betyder dyrt.
STRÄCK DIN BUDGET MED GRATIS BILDER
Snygg och krispiga bilder kan lyfta vilket blogginlägg eller social post som helst. Kommer du ihåg tiden när du var hänvisad till bildbyråer/bildbanker med krångliga regler för användande och stundtals bisarrt dyra avgifter för att få bra bilder till content eller dylikt? Den tiden är över. Idag finns mängder med tjänster där fotografer postar sin bilder och bilderna kan användas helt fritt.
Vår favorit är helt klart sidan: www.unsplash.com - fantastiska bilder av fantastiska fotografer. Man måste inte ge cred till fotografen. Men det kan ju vara nice att göra ändå? Eller hur.
DU BEHÖVER INTE VARA ÖVERALLT PÅ SAMMA GÅNG
Det är lätt att hamna i mediakarusellen och att vilja finnas på alla plattformar och skapa content för alla plattformar. På en tunn budget får du således göra ett val. Vilken kanal är den viktigaste för dig, var har du mest kunder etc. För det kostar pengar att hålla igång alla olika kanaler.
Ibland är nyttigt att backa lite och se över om man måste finnas överallt. Risken är alla kanaler blir lidande över att varken tid eller pengar räcker till för att göra bra content som fyller sitt syfte i varje specifik kanal.
UNDERSKATTA INTE DIG SJÄLV NÄR DET KOMMER TILL CONTENT MARKETING
Vi lever i en fantastisk tidsålder där teknologi erbjuder mängder av möjligheter. Youtube är fyllt av grymma tutorials hur du blir en fena på att skapa snygg video med endast en smarttelefon och ett redigeringsprogram. Eller gratisguider hur du blir bättre på SEO när du skriver dina texter. Det finns dessutom en uppsjö av gratis verktyg för content marketing.
VI KANSKE INTE KAN HJÄLPA DIG MED ALLT, MEN VI KANSKE HJÄLPA DIG MED NÅGOT SOM PASSAR JUST DIN BUDGET!
Omslagsbild av Fabian Blank på Unsplash