Content Life

6 tips till hur grym User Experience (UX) kommer att skapa mer affärer

Skriven av Team Brave | 2020-05-14 11:37

Dagens metoder för att hitta nya kunder är mycket vanliga. Man testar sociala medier, SEM (sökmotormarknadsföring) och banners - det är ofta mixen av medieval. Fler och fler företag har också vänt blicken mot content marketing och användning av ambassadörer samt influencers.

Mycket av ovanstående fungerar effektivt och driver trafik till en webbplats. Men när kunden äntligen landar på webbplatsen (låt oss föreställa oss att det är en resebyrå) och utbudet av hotell och resor är precis detsamma som alla konkurrenter... Varför skulle den personen stanna och köpa sin tvåveckors semester där?

Beror det på att webbplatsen har ett fantastiskt CRM-system som kan samla alla slags användbara data? Kan det bero på att CMS som används är skrivet i Microsoft .NET och värd för världens bästa molnbaserade servrar. Eller vad sägs om det stora HTML-ramverket som det bygger på och det perfekta sättet att lagra kakor så att de senare kan erbjuda dig att rikta om banners på din favoritnyhetswebbplats? Hmm, förmodligen inte! Teknisk mumbo-jumbo är sällan det som skulle få en besökare att köpa en produkt att hålla dem lojala och öppna för framtida köp.

Se till att allt fungerar

Få saker irriterar en besökare mer än en funktion som inte fungerar eller är svår att förstå. Men orsaken är mycket sällan beroende av om webbplatsen använder C#, Java eller PHP som programmeringsspråk.

Photo by AB on Unsplash

Apples grundare Steve Jobs (må han vila i frid) var helt övertygad om att den totala kundupplevelsen var oerhört viktig för kunden. Allt från hans superkvalificerade nyckelord som gav rakethöga förväntningar till den punkt där kunden öppnade det snygga, välgjorda produktpaketet. Allt andas Steve Jobs. Och när kunden slog på produkten uppfyllde den alla sina förväntningar. Navigationen och ikonerna animerade smidigt och de var så intuitiva att vem som helst kunde förstå hur de fungerade oavsett ålder eller bakgrund.

Men naturligtvis, alla mästerverk från Apple backades upp av toppmodern teknologi. Men i kundens ögon var det bara hygienfaktorer och ingenting som verkligen gjorde någon skillnad. Om företag med en råvaruprodukt (eller någon form av produkt för den delen) väljer att spendera mer tid på användarupplevelsen av sina digitala tjänster kommer de säkert att bli mer uppskattade av sina användare. Ta till exempel det leende, varmt välkomnande eller experthjälp som du får från en säljare när du handlar i en fysisk butik. Det är det som får dig att gå tillbaka. Så om du kan erbjuda det i dina digitala kanaler kommer du definitivt att lyckas.

 

Ska du verkligen lita på magkänslan?

Men hur vet vi vad bra UX är? Ska vi gå efter vår magkänsla eller personliga smak? Magkänslan kommer vanligtvis från erfarenhet och en erfaren UX-person kan ha rätt i många saker även om vi tvivlar på att det representerar alla kunder. Vår favoritmetod att ta reda på om något verkligen fungerar är användartestning. Och de behöver inte byggas på månader av forskning och massiv datainformation inklusive en high-fidelity-prototyp. Med rätt processer och metoder kan de göras extremt effektiva och spot-on.


Photo by Edu Lauton on Unsplash

Några tips på vägen mot framgång:

Här är 6 tips som kan hjälpa dig att förbättra din digitala produkt eller tjänst.

  • Skaffa först en penna och skriv ner din utmaning

  • Samla ett team av superhjältar. Det betyder dina företagsexperter inom produkt, marknadsföring, försäljning, IT och kundsupport

  • Arbeta tillsammans för att komma med olika lösningar på problemet

  • Välj vilken lösning du tror mest på

  • Skapa en realistisk prototyp, men kom ihåg att hålla det enkelt

  • Kör en handfull en-till-en-användartest för att ta reda på om din lösning fungerar. Om testet är negativt vet du... och det är tillbaka till ritbordet. Och om det är positivt kommer det att plinga till i magkänslan.

 

Skulle du vara intresserad av att veta mer om hur ditt företag kan göra denna process effektiv? Prata med oss, så ger vi dig en inblick i användarupplevelsen.

Omslagsbild av Kelly Sikkema på Unsplash