Emotionell intelligens i digital marknadsföring
Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...
Detta lilla begrepp på ynka två bokstäver är fundamentet till nästan allt av det du ser när du surfar runt på internet, oavsett mobil eller desktop. I denna artikel kommer vi bekanta oss med begreppet UX och titta närmare på varför det är en vital del av vårt arbete.
UX står för User Experience och som det låter så handlar det om användarens upplevelse. Användare är ett nyckelord på det sättet att allt arbete inom UX ska se till användarens behov och lösa dennes dagliga utmaningar genom en viss produkt eller tjänst. Målet är att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt och att lösa problem. Glöm för ett ögonblick att du är ett företag som ska nå tillväxtmål och försök se till människan. För att förstå hur detta går till så måste vi fördjupa oss djupare i processens olika delar och varför alla steg är viktiga för att nå vad vi i branschen kallar ”bra UX”.
I det här stadiet handlar det om att lära känna användaren.
Här vill du få fram så mycket information som möjligt så att du kan sympatisera och utveckla empati för användaren.
Personas är ett nyttigt sätt att skapa upp ett antal profiler som ska representera individer som utgör din målgrupp. Det finns flera olika verktyg för att skapa personas, vi använder ofta Make My Persona från HubSpot. Med detta verktyg kartlägger du allt från yrkesroller, yrkesutmaningar och fritidsintressen till deras vanor. Detta görs för att du lättare ska kunna se problemen med användarens egna ögon. Ofta väljer du ut två till fyra personer med olika bakgrund som representerar din målgrupp. Detta kan också vara ett bra tillfälle att sätta sig in i vilka plattformar som är mest relevanta för din målgrupp och vikten av mobilanpassning, speciellt för grupper som primärt surfar på sin telefon.
I det här stadiet kan det även vara dags att göra lite mer djupgående research. Hur ser branschen ut? Kanske måste du fråga experter? Här kan du verkligen ta hjälp av dina kunder, som utan tvekan kan sin bransch utan och innan.
Med dessa verktyg är det dags att försöka förstå användarens resa. Försök att sätta dig in i en specifik uppgift som användaren ska lösa, vad är det som hindrar? I svårigheterna ligger också möjligheter. Finns det tydliga punkter där det uppstår problem? Finns det saker som fungerar bra eller mindre bra?
I det här steget låter du all samlad information som du fått fram med research och personas mynna ut i en tydlig och mänsklig problemformulering. Och vad menas med mänsklig? Om vi tar en ”ospecifik” musikstreamingtjänst som exempel:
”Vi behöver öka antalet premiumprenumerationer hos ungdomar mellan 18 och 25.”
Ett mycket bättre sätt att formulera sig skulle kunna vara:
”Ungdomar behöver avbrottsfritt njuta av sin favoritmusik och på ett spännande sätt hitta ny musik.”
Detta kommer att hjälpa dig att komma på idéer för funktioner och flöden som kommer hjälpa dig att lösa problemen. Målet är att ge användaren de verktyg som gör att de kan lösa sina problem på enklast möjliga sätt i så få steg som möjligt. Börja tänk i banorna: ”Hur kan vi… uppmuntra ungdomar att få sina musikbehov mötta som också involverar våra premiumtjänster”. Inte förrän du har en tydlig problemformulering kan du gå vidare till nästa steg: idéskapande.
Äntligen! Från att ha lärt känna användaren och med varsamhet snickrat ihop en tydlig problemformulering, övergår arbetet till en mer lekfull fas. Med förarbetet i bakhuvudet gäller det att få ut så många idéer som möjligt. Ingen idé är för dålig – än.
Det finns många metoder för att få fram idéer, men om möjligt, så är det bäst att vara ett litet team av designers som kan agera som bollplank till varandra. Ni kan exempelvis spendera tre minuter vardera på att skissa upp så många idéer som möjligt och sedan gå laget runt och lägga en minut på att presentera era idéer för gruppen. Syftet med detta är att komma framåt genom att idéer – genererar nya idéer, som sedan skalas ned till ett par av de som ni tror löser problemet bäst.
När du och ditt designteam har knådat fram mer utvecklade idéer som ni vill gå vidare med är det dags att testa dessa. Det kan ni göra genom att skapa en prototyp.
I början kan det vara en bra idé att skissa på papper. På så sätt kan ni snabbt få fram visuellt hur idén kommer att fungera. Här kan det vara bra att snabbt skissa upp 2 eller 3 alternativ till hur en idé ska tillämpas i ett gränssnitt.
Nästa steg är att skapa en klickbar prototyp. Då gör du oftast s.k. wireframes, som är en form av avskalat gränssnitt, och använder dig utav verktyg som exempelvis Figma eller Invision. I dessa program kan du skapa klickbara prototyper som gör att du kan börja testa din idé.
Om du vill veta mer om wireframes som verktyg och koncept så har Codecademy en utmärkt video (se nedan) som förklarar det galant.
Nu är det dags att testa idén på din målgrupp! I den här fasen kan du få extremt värdefull information genom att låta din målgrupp i ett tidigt skede komma med värdefull feedback. Det är viktigt att dokumentera detta så att informationen kan användas för att förstå användaren bättre. Det kan du sedan ta med dig och göra ändringar i problemformuleringen eller tweaka prototypen för ett nytt test. Detta kan du göra om och om igen, om så behövs.
Värt att tillägga är att alla dessa steg inte nödvändigtvis behöver passa in i det just du ska göra. Kanske har du kommit längre i processen och inte behöver följa alla steg. Titta på värdet du får av varje steg och se var det passar in i projektet.
Okej, nu vet du hur processen ser ut och hur det går till, men vad får du för värde av att göra allt detta? Låt oss summera:
Information är allt, och desto mer du har, desto bättre beslut kan du ta kring vilka områden du ska lägga dina resurser på. Är det kostsamt att ha en chatt-funktion på din hemsida? Lär känna dina användare och se om det finns ett bättre sätt.
Det är en stor fördel att ha klart för sig vilken roll ditt företag vill ha i sammanhanget och det gör också att du får en bra förståelse för era starka sidor och kan luta er mot dem för att bli ännu starkare. UX kan också hjälpa er att förstå hur ni påverkar människor och hur ni kan göra det till en positiv påverkan.
Gissningslekar var kul när man var barn, men som företag vill man helst inte gissa alls, om det går. UX är precis rätt verktyg för detta. Det är ett prestigelöst sätt att komma närmare sanningen, oavsett vad du tror från början.
Ironiskt nog så är problem centralt i UX-arbetet. Förstår du problemet så kan du mycket lättare lösa det. Med hjälp av UX så skapar du smart designade funktioner som löser problem.
Om du vill fördjupa dig i ämnet finns det mängder av bra böcker och nedan är vår topplista på böcker som tar upp ämnet UX-design.
Namn | Beskrivning | Här köper du den |
---|---|---|
The Design of Everyday Things av Don Norman | En klassiker inom UX som ger grundläggande principer för design. | https://www.amazon.se/Design-Everyday-Things-Revised-Expanded/dp/0465050654/ |
Don't Make Me Think av Steve Krug | En kort och koncis bok som ger praktiska tips om webbdesign. | https://www.amazon.se/Dont-Make-Think-Revisited-Usability/dp/0321965515/ |
The Elements of User Experience av Jesse James Garrett | En bok som ger en översiktlig bild av hela UX-processen. | https://www.amazon.se/Elements-User-Experience-User-Centered-Design/dp/0321683684/ |
Designing Interfaces av Jenifer Tidwell | En bok som ger konkreta exempel på hur man designar användargränssnitt. | https://www.amazon.se/Designing-Interfaces-Patterns-Effective-Interaction/dp/1449379702/ |
About Face 3 av Alan Cooper | En bok som ger en djupgående bild av hur man designar användarvänliga program. | https://www.amazon.se/About-Face-Essentials-Interaction-Design/dp/1118766571/ |
Lean UX av Jeff Gothelf och Josh Seiden | En bok som visar hur man kan använda Lean-metoden inom UX-design. | https://www.amazon.se/Lean-UX-Designing-Great-Products/dp/1491953608/ |
The User Experience Team of One av Leah Buley | En bok som ger tips om hur man kan jobba med UX som ensam designer. | https://www.amazon.se/User-Experience-Team-One-Research/dp/1933820187/ |
Information Architecture: For the Web and Beyond av Louis Rosenfeld och Peter Morville | En bok som ger grundläggande principer för informationsarkitektur. | https://www.amazon.se/Information-Architecture-Web-Beyond-3rd/dp/1491911689/ |
Seductive Interaction Design av Stephen Anderson | En bok som ger tips om hur man kan skapa interaktionsdesign som lockar användaren. | https://www.amazon.se/Seductive-Interaction-Design-Creating-Playful/dp/0321725522/ |
Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...
Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...
AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...