Den globala e-handelsmarknaden för B2B är värderad till runt 12 biljoner dollar. Och beräknas att öka med ca 17% under 2021. Man räknar med att runt 90% av företagen på B2B-marknaden sysslar med någon form av content marketing för att nå, bearbetar och konvertera potentiella kunder.
Content marketing är populärt eftersom det är kostnadseffektivt, skalbart och tydligt när det kommer till mätbarhet. Det hjälper till att öka synligheten för varumärken, men samtidigt kan det även fungera som utbildande och övertygande när det kommer till att bearbeta potentiella kunder. Om ditt företag eller verksamhet inte har börjat med content marketing, så ta det lugnt, sitt still i båten. Det är aldrig för sent att börja! Här kommer några tips som hjälper dig.
1. Investera i videolösningar för content marketing
Omkring ca 87% av marknadsförare använder video som verktyg för marknadsföring av den enkla anledningen att folk föredrar att titta på video, jämfört med att läsa en text. Video har haft en enorm tillväxt i popularitet varje år och är något som inte bör ignoreras.
Video inom content marketing handlar om att skapa och distribuera videos som lockar och driver dina tittare mot olika mål i din digitala marknadsföringsstrategi. Varje video har chansen att berätta en historia, men börja med att identifiera behoven hos din målgrupp. Och se till att din video alltid matchar ditt varumärkeslöfte och dess värderingar. Dina videos bör skapas utifrån de olika faserna för dina målgrupper: uppmärksamhet, övervägande eller beslut.
Video kan användas som:
2. Optimera för sökord i frågeform
Sökord i frågeform är ett utmärkt sätt att optimera din content eftersom det är utbildande och samtidigt presenterar dig som ett pålitligt företag för existerande och potentiella kunder. Eftersom frågorna är presenterade som svarsboxar värdesätter folk företag som Google presenterar i svaren. Du kan hitta relevanta sökord för frågor med verktyg såsom SEMrush, Ubersuggest och Answer The Public.
Här några sätt som B2B-företag kan optimera för sökord i frågeform:
3. Utnyttja styrkan i nedladdningsbart material
PR och content marketing är två sidor av samma mynt. När ditt PR och content marketing-team är i synk så hjälper de varandra med att förbättra den övergripande organiska synligheten av din webbplats vilket resulterar i mer trafik och fler konverteringar. Som exempel, ett content marketing-team kan skapa nedladdningsbart material och kontakta journalister och bloggare med just den specifika resursen. Nyckeln till framgång är att hitta relevanta ämnen samt ha lite känsla kring vad som händer i världen.
Exempel på nedladdningsbart material är:
Lästips: Guide till content marketing!
4. Retargeting är din vän
Retargeting är en contentstrategi som bygger på att rikta marknadsinsatser till de som tidigare besökt din webbplats. Retargeting hjälper dig att:
Besökare som sett din content tidigare har en större chans till konvertering, varpå det är en bra taktik att maximera räckvidden på din content. Beroende på besökarbeteendet kan lite ny & fräsch content dessutom påverka köpbeslutet. Det kan vara e-post, en PPC-annons eller en sponsrad social mediepost. Både text- och videocontent kan användas för retargeting.
5. Influencers är (faktiskt) en bra grej
En rekommendation från en influencer är den nya formen av word-to-mouth-marknadsföring. (Nästan på ett ungefär så.) Nyckeln till framgång är att identifiera nischade influencers som har en stark påverkan på din målgrupp. Det finns flera olika contentuppslag du använda för influencermarketing såsom förbereda gästposter till din blogg, du kan även skapa content tillsammans med influencern och publicera det i olika kanaler. Du kan samarbeta med både mikro- och makroinfluencers genom att hitta dem på plattformar som tex Traackr eller Upfluence.
Runt 94% av alla marknadsförare som arbetar med content marketing mäter alltid hur deras content presterar eftersom allt som inte mäts – inte kan optimeras. Dvs, gör det till en vana att alltid mäta ROI på din marknadsinsats. Du mäter bland annat:
Att arbeta effektivt med content marketing bygger upp tillit hos potentiella och existerande kunder. Folk ser fram emot att göra affärer med företag de litar på. Inom B2B krävs mer planering för content marketing eftersom köpcykeln är längre än hos B2C. Slutligen, lista dina egna mål, identifiera målen hos din målgrupp, skapa kvalitativ content och mät effektiviteten på varje steg av kundresan.
Omslagsbild av Sharon McCutcheon på Unsplash