10 anledningar till varför ett CRM är ditt viktigaste säljverktyg

Många säljare ser ofta ett CRM (Content Relationship Management) som ”ytterligare ett verktyg” som resulterar i merarbete och ett sätt för the big boss man att hålla koll på en. Det är enkelt att tro detta. Sanningen är dock lite annorlunda. Och vi tänkte kika närmare på just varför ett CRM är mer nyttigt än vad många tror.

Så varför behöver en säljare ett CRM för att göra sin dag bättre?

Ett CRM löser fler “problem” än bara de uppenbara som: att kvalificera tid och uppföljning samt att prioritera säljaktivitet. Ett CRM är så mycket mer, låt oss presentera 10 anledningar till varför:

 

1. En Area 51-nivåsäker plats för alla dina kontakter

Ett CRM hjälper säljare att säkert lagra alla sina kontakter, säljmöjligheter, aktiviteter och planerande aktiviteter på en och samma plats. Ett CRM ser till att all data är tillgänglig på alla tänkbara sätt och lagrad säkert.

 

2. Optimera och planera din tid likt en superhjälte

Ett CRM hjälper säljare att optimera deras dagliga schema och prioritera uppgifter för att säkerställa att kunder inte ignoreras och att potentiella nya kunder kontaktas i tid. Faktum är att ett CRM tillåter säljare att spendera mer tid med sina kunder vilket leder till mer affärer och en starkare kundbas.

 

Vill du lära dig mer om hur du genererar leads?

 

3. Aktivitetsrapporter på momangen

Att förbereda sin vecko- eller månadsrapport blir mycket lättare med ett CRM. Processen är automatiserad och med några enkla klick får säljaren en överblick över vilka affärer eller affärsmöjligheter som är aktiva.

 

4. Hitta ditt mål snabbare än Sherlock Holmes

Ett CRM hjälper säljare att segmentera data och identifiera värdefulla möjligheter via kriteriebaserade urval. Detta skalar bort timmar av ”klippa-och-klistra” från olika dokument samt surfa runt i organiserade listor av data.

charles-deluvio-pOUA8Xay514-unsplash


5. Att ha koll på läget är hur bizniz blir bra bizniz

Delade kalendrar, dokumentmallar och e-mailintegration knyter samman alla medlemmar i säljteamet och håller dem uppdaterade. Dela säljmönster och processer tillåter säljare att se vad som fungerar bäst. Ett CRM ökar även kommunikationen mellan säljstyrkan och ledning.

 

6. Att dyka upp i (rätt) tid är en uppskattad grej

Genom att spåra all kommunikation med kunder kan ett CRM hjälpa säljare att veta exakt när kunder behöver bli kontaktade, t.ex. för utbyte av en produkt, förnyelse av kontrakt eller service. Allt detta ökar chanserna signifikant för att kunna säkra mer affärer.

 

7. Rationalisera en säljstrategi (Fin mening för hur du tar från A till B snabbare)

Ett CRM kan hjälpa till med att strömlinjeforma en komplett säljcykel, vilket resulterar i fler avslutade affärer i din säljpipeline samtidigt som det hjälper ett säljteam att nå sina mål snabbare. Eftersom orderprocesser och kostnadsförslag är automatiserat i ett CRM kan säljteamet reducera sina produktionskostnader och öka sina försäljningsintäkter.

 

8. Förstå vad dina kunder verkligen, verkligen, verkligen vill ha

Eftersom all kundrelaterade data är lagrad i ditt CRM, kan det hjälpa säljare att analysera kunders behov och även förutse deras utmaningar och eventuella problem i precis rätt ögonblick. Allt detta bidrar till fler nöjda kunder samt lojalitet, såväl som högre vinstmarginaler.

 

9. Skär ned på administrativt trams

Befria säljteamet från en stor del av att administrera uppgifter genom att reducera och ta bort några av de repetitiva momenten som tar mycket tid och ger väldigt lite vinst. Ett CRM sparar produkt och prisdetaljer, triggar påminnelser för aktiviteter och guidar säljare genom säljpipeline steg för steg.

 

10. Spara pengar (Vilket är en bra grej)

Även om ett CRM inte är billigt, (HubSpot CRM finns dock i gratisversion med begränsade funktioner) så kommer det i slutändan att spara dig pengar. Det reducerar den mänskliga faktorn som ofta är en faktor vid enkla misstag som t.ex. vid orderläggning eller fakturering. I slutändan går det att se det såhär, istället för att slarva bort viktig info på post-it-lappar, är det bättre att ha all information sparad säkert i ett **trumvirvel** just det – CRM.

 

Vad har vi då lärt oss?

Visst, CRM + säljteam = kärlek vid första ögonkastet är inte alltid utgångsläget. Det är romans som ofta får växa fram lite. Men om ett CRM används på rätt sätt kommer det att ge en boost till säljteamet och lyfta 4 områden:

  • Bättre sök, sortering och kvalificering av potentiella kunder
  • Systematisk uppföljning av säljmöjligheter
  • Prioritering och rationalisering av uppföljning på aktiviteter
  • Minska tiden för att nå satta försäljningsmål

Det ska dock sägas att CRM kräver en insats, det kräver att säljteamet förstår och uppdaterar sitt CRM för att symbiosen mellan säljare och CRM ska fungera fullt ut. Synkronisering, registrering och följa de satta strategierna – för när allt är samlat på en och samma plats. Blir det enklare för alla inblandade. Men då krävs det att alla inblandade tar ansvar för sin uppgift. Om allt detta görs är det bara att citera A-Team legenden Hannibal Smith; ”I love it when a plan comes together”.

 

Kom igång med HubSpot

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...