Content marketing
Kampanj i sociala medier åt Fazer choklad
Tillsammans med Fazer och Danny Saucedo spelade vi in en videokampanj med frågeställningen: Hur låter choklad?
Bakgrund
Alla vet hur choklad doftar och många associerar doften med positiva och glada minnen. Lördagsgodis, semester, biomys, julafton, filmkväll eller kärlek är troligtvis några. Smaken av choklad är också mycket bekant. God, len, mjuk, snäll, lyxig, karaktäristiskt. Lite granna som Danny Saucedo faktiskt. Oklart är fortfarande hur en godhjärtad choklad låter. Chips knastrar. Popcorn poppar. Men om den goda sötsaken hade varit ett ljud, hur hade det låtit?
Tillsammans med Fazer och Danny Saucedo gjorde vi en kampanj där syftet var att besvara frågan. Om kampanjen Vi spelade in ett antal filmer där personer vi intervjuade på gatan fick smaka en god Fazer-choklad och direkt berätta vad för ljud de tänkte på när de åt den. Startskottet på kampanjen var en film där Danny Saucedo ställer frågan ”Hur låter en godhjärtad choklad?” och inspirerade med det ljud han förknippade med choklad. Filmen postade därefter löpande på Facebook och Instagram under hashtagen #hurlåterchoklad och i varje film kommunicerades det att en krona per såld chokladkaka gick till SOS Barnbyars arbete i Ecuador.