Låt oss först bara fastställa följande – detta är ingen lista byggd på empiriska data eller otrolig smart statistik. Detta är ungefär så subjektivt som det kan bli. Det är tycke och smak. Så om du inte håller med om de reklamfilmer vår copywriter Mike grävde fram? Inga problem. Man får tycka vad man vill. Det är det som kallas för demokrati.
**Trumvirvel please**
Detta är världens bästa reklamfilmer, utan särskild rangordning
Reklamfilm: Budweiser – ”Wassup”
År: 1999
Det är något speciellt med reklamfilmer som får ett eget liv. Det numera ikoniska ”wassup” från Budweiser-reklamen lever vidare än idag och är ett globalt populärkulturellt uttryck. Dessutom var det underhållande reklam som fick oss att le. Och dessutom fick den flera sköna spinofffilmer, som den denna variant från samma tema som är min favorit.
Reklamfilm: Apple – ”1984”
År: 1984
Låt oss titta på fakta. Apples marknadsteam ratade från början idén för att de inte trodde på den och kallade den sedan för den sämst effektiva reklamfilmen någonsin baserat på testpublikens reaktioner. Reklamfilmen sändes endast 1 gång! Under de tre månader efter reklamfilmen visats sålde Apple produkter för 155 miljoner dollar. Den regisserades av Ridley Scott som bl.a. regisserat filmerna Alien och Gladiator.
Reklamfilm: McDonald’s – ”The Showdown”
År: 1993
Om du frågar en basketintresserad person om 90-talets viktigaste spelare kommer du troligtvis få ungefär samma svar. Och det svaret kommer innehålla namnen: Michael Jordan och Larry Bird. Och det är just dessa två som lirar mot varandra i en bisarr kamp om en Big Mac. Om du någonsin undrat över varifrån den klassiska frasen; ”Nothing but net” kom ifrån, så vet du nu.
Reklamfilm: Cadbury – ”Gorilla”
År: 2007
Det är egentligen världens mest bisarra reklamfilm. Helt ologisk och allmänt märklig. Och kanske är det just det som är det briljanta med den. Prisbelönad och framröstad som en av världens bästa reklamfilmer flera ggr om. Enligt Phil Rumbol, som var Cadburys nyanställda marknadschef vid tillfället var denna reklamfilm; ”det svåraste jag sålt i hela min karriär”. Men det bevisar återigen, tror du på en idé – kriga för den. För det är bara att konstatera att Phil hade rätt. Helt. J*vla. Rätt
Reklamfilm: Nike – ”Find Your Greatness
År: 2012
Ett klipp och en mäktig voiceover. Det är allt som behövs för att skapa ett kraftfullt, smärtsamt och känslomässigt budskap. Nike väljer att fokusera på "det vanliga" folket och skippa den överbetalda idrottsstjärnan. Och kanske det är därför denna reklamfilm är så minnesvärd. För att fokus har flyttats till en vanlig kille som kämpar med att förbättra sin hälsa.
Reklamfilm: Sony – “Color Like No Other”
År: 2006
250 000 studsbollar. 6 tagningar. 23 kameraoperatörer. 4 dagar. Det är receptet för hur Sony skapade en reklamfilm som fokuserade på färg för att marknadsföra sina tv-apparater i Bravida-serien. Släng även in en musiker tillika göteborgsgosse vid namn José Gonzalez i mixen och resultatet är så perfekt som det någonsin kan bli.
Reklamfilm: Wolkswagen – “The Force”
År: 2011
Charmig unge, humor och Star Wars? Redan på pappret låter det som en hit. Volkswagen hade inte annonserat under Super Bowl under en lång period och deras återkomst skulle visa vara en makalös succé. För de såg ett problem med reklamfilmer på Super Bowl. De visste att de "krigade" med andra varumärken som spenderade mycket större summor än vad Volkswagen var villiga att göra. Så de släppte filmen online först. Redan innan matchen hade börjat hade filmen haft över 17 miljoner visningar, vilket betyder att den var betald redan innan själva reklamfilmen skulle visas. Detta knep förändrade reklambranschen i form av hur varumärken väljer att distribuera sina reklamfilmer inför Super Bowl.
Idag är det naturligt att jobba med teasers för sin kommande reklamfilm. Eller att faktiskt släppa den innan Super Bowl. Innan 2011 var detta otänkbart. Men som Tim Ellis, marknadschef på Volkswagen i Nordamerika sa; "I thought if everything goes right, this thing will catch fire and go viral”. Ibland krävs det bara att någon vågar bryta mönstret. Och i detta fall var det Volkswagen.
Reklamfilm: Always – “Like A Girl”
År: 2005
Att ta något negativt och förvandla det till något positivt är en stark form av storytelling. Always tog "som en tjej"-konceptet och lyfte frågan samtidigt som de vände på den. Resultatet blev en stark, upplyftande och känslosam reklamfilm som stod ut bland alla (väldigt ofta) maskulina reklamfilmer kring Super Bowl.
Reklamfilm: Chevrolet
År: 2014
Känsliga läsare varnas! Detta är en väldigt emotionell reklamfilm som rör upp mycket känslor. Känslosam och smärtsam, samtidigt som balansen mellan reklam och storytelling är hanterad med enkelhet och presenteras kronologiskt baklänges. Ett utmärkt exempel på hur en stark historia kan fungera som drivmotor för budskapet du vill förmedla.
Reklamfilm: P&G "Mom"
År: 2016
P&G 2016-version av sin "tack mamma"-kampanj anpassades för Olympiska Spelen i Rio. Ibland är ord överflödiga. En reklamfilm som träffar rätt i magen och framkallar ett leende såväl som tårar.