Apple började lansera sina nya sekretessfunktioner i den senaste utgåvan av deras mobila operativsystem iOS 15. Den här uppdateringen är förvisso en stor framgång för kunders integritet, men kan påverka dina marknadsföringsinsatser och mätvärdena som du ser i HubSpot. I det här inlägget går vi igenom allt vi vet och vad du kan göra åt det.
Apples nya mobila operativsystem (iOS 15) lanserades den 20 september och innehåller flera sekretessrelaterade förändringar:
Dessa ändringar påverkar alla e-postleverantörer som skickar e-post till Apple Mailanvändare.
Öppningsgrader av e-post kan stiga avsevärt utan att det faktiska engagemanget förändras. Som en del av ändringarna kommer Apple att ladda spårningspixlar för deras användares räkning. Det betyder att dessa pixlar laddas mycket oftare, oavsett om mottagaren faktiskt öppnar e-postmeddelandet. I huvudsak kommer Apple att "öppna" e-postmeddelanden för sina användares räkning. Som ett resultat kommer mätvärden för ”öppna mail” gällande e-post i HubSpot sannolikt gå i inflation för framtida utskick och alla andra processer som är beroende av spårning för öppningsgrader kan också äventyras. Användare kan fortsätta att använda metoden ”open rate metric” i HubSpot, men HubSpot själva rekommenderar att du inte använder den för processer och rapporter som behöver vara helt exakta.
E-posttaktik i realtid som är beroende av IP-baserad plats blir mindre effektiv. Till exempel kan tidszonsmejl som använder IP-adresser för att identifiera plats och anpassa utskicksstider till varje mottagares unika plats inte längre fungera för Apple Mailanvändare.
E-postens ”öppna aktivitet” kan spridas över flera kontaktposter - även om de representerar samma person. Med "Dölj min e-post" kan användare skapa falska, slumpmässiga e-postadresser för att skydda sina personliga e-postadresser från avsändare. I praktiken innebär detta att det kan finnas flera olika "kontakter" som öppnar ett e-postmeddelande, även om det bara finns en person.
Även om den nya funktionen kan förändra din marknadsföringstaktik och orsaka en kortvarig problematik är den utformad för att skapa bättre upplevelser för HubSpots alla kunder och det är alltid bra. Att sätta kunden främst är vad inbound marketing handlar om och det är ett koncept som HubSpot har kämpat för sedan starten. Enkelt uttryckt, när dina kunder vinner, så vinner du också.
För tillfället, fortsätt att göra det du gör. Håll kursen stadigt med din digitala marknadsföring. Fokusera på att skapa bra content och engagerande upplevelser för din målgrupp. När det gäller Apples förändringar, se på dina mätvärden för mejl med förståelse för att de kan se annorlunda ut framöver. Flytta ditt fokus till andra, mer tillförlitliga mätvärden som bättre återspeglar det faktiska engagemanget, till exempel klick och svar. Och gör en granskning av dina andra marknadsföringsprocesser (t.ex. listsegmentering, automatisering) som är beroende av spårning för öppningsgrad av mejl. Osäker på var du ska börja? Här är en lista över funktioner i HubSpot som kan förlita sig på öppna-spårning via mejl:
HubSpots produktteam utvärderar aktivt hur de kan hantera denna förändring i sitt eget e-postverktyg och kommer att kontakta kunderna med eventuella uppdateringar. De är på bollen. Så att säga.
Omslagsfoto av Alvaro Perez på Unsplash