Varför är iOS 15 ett hot mot HubSpot?

Apple började lansera sina nya sekretessfunktioner i den senaste utgåvan av deras mobila operativsystem iOS 15. Den här uppdateringen är förvisso en stor framgång för kunders integritet, men kan påverka dina marknadsföringsinsatser och mätvärdena som du ser i HubSpot. I det här inlägget går vi igenom allt vi vet och vad du kan göra åt det.

Vad är den stora förändringen?

Apples nya mobila operativsystem (iOS 15) lanserades den 20 september och innehåller flera sekretessrelaterade förändringar:

  1. Sekretesskydd för e-post hindrar avsändare från att se om och när en mottagare öppnar ett e-postmeddelande i Apple Mail. Det döljer också en mottagares IP-adress, så avsändaren inte kan bestämma mottagarens plats.

  2. ”Dölj min e-post” låter användare dela unika, slumpmässiga e-postadresser som vidarebefordras till deras personliga inkorg när som helst som de vill behålla sin personliga e-postadress privat.

 Dessa ändringar påverkar alla e-postleverantörer som skickar e-post till Apple Mailanvändare.

 

Vad betyder detta på kort sikt?

Öppningsgrader av e-post kan stiga avsevärt utan att det faktiska engagemanget förändras. Som en del av ändringarna kommer Apple att ladda spårningspixlar för deras användares räkning. Det betyder att dessa pixlar laddas mycket oftare, oavsett om mottagaren faktiskt öppnar e-postmeddelandet. I huvudsak kommer Apple att "öppna" e-postmeddelanden för sina användares räkning. Som ett resultat kommer mätvärden för ”öppna mail” gällande e-post i HubSpot sannolikt gå i inflation för framtida utskick och alla andra processer som är beroende av spårning för öppningsgrader kan också äventyras. Användare kan fortsätta att använda metoden ”open rate metric” i HubSpot, men HubSpot själva rekommenderar att du inte använder den för processer och rapporter som behöver vara helt exakta.

E-posttaktik i realtid som är beroende av IP-baserad plats blir mindre effektiv. Till exempel kan tidszonsmejl som använder IP-adresser för att identifiera plats och anpassa utskicksstider till varje mottagares unika plats inte längre fungera för Apple Mailanvändare.

E-postens ”öppna aktivitet” kan spridas över flera kontaktposter - även om de representerar samma person. Med "Dölj min e-post" kan användare skapa falska, slumpmässiga e-postadresser för att skydda sina personliga e-postadresser från avsändare. I praktiken innebär detta att det kan finnas flera olika "kontakter" som öppnar ett e-postmeddelande, även om det bara finns en person.

matthew-henry-fPxOowbR6ls-unsplashFoto av Matthew Henry på Unsplash


Vad betyder detta på lång sikt?

Även om den nya funktionen kan förändra din marknadsföringstaktik och orsaka en kortvarig problematik är den utformad för att skapa bättre upplevelser för HubSpots alla kunder och det är alltid bra. Att sätta kunden främst är vad inbound marketing handlar om och det är ett koncept som HubSpot har kämpat för sedan starten. Enkelt uttryckt, när dina kunder vinner, så vinner du också.

 

Vad ska jag göra åt det?

För tillfället, fortsätt att göra det du gör. Håll kursen stadigt med din digitala marknadsföring. Fokusera på att skapa bra content och engagerande upplevelser för din målgrupp. När det gäller Apples förändringar, se på dina mätvärden för mejl med förståelse för att de kan se annorlunda ut framöver. Flytta ditt fokus till andra, mer tillförlitliga mätvärden som bättre återspeglar det faktiska engagemanget, till exempel klick och svar. Och gör en granskning av dina andra marknadsföringsprocesser (t.ex. listsegmentering, automatisering) som är beroende av spårning för öppningsgrad av mejl. Osäker på var du ska börja? Här är en lista över funktioner i HubSpot som kan förlita sig på öppna-spårning via mejl:

  • Följande egenskaper kan påverkas. Övervakning av rapporter, listor och arbetsflöden som använder dessa egenskaper och överväg att uppdatera dem. Dessutom granska API -integrationer som refererar till dessa egenskaper

  • Sista öppningsdatum för marknadsföringsmejl

  • Marknadsföringsmejl som är öppnade

  • Första öppningsdatum för marknadsföringsmejl

  • Utskick sedan senaste engagemang

  • Senast öppnade marknadsföringsmejl

  • Alla scoring properties eller calculated properties

Granska dina arbetsflöden för kriterier som inkluderar "öppna" mätvärden och egenskaper. Kontrollera följande platser:
  • Triggers (inklusive triggers för marknadsföring via mejl)

  • Delays

  • Goal criterias

  • Branches

  • Rapporter

  • Granska och jämför dina e-postrapporter. Spåra ändringar och överväg att använda klick- och svarsdata istället

carles-rabada-GulyvMt9UwI-unsplashFoto av Carles Rabada på Unsplash

 

Vad händer härnäst?

HubSpots produktteam utvärderar aktivt hur de kan hantera denna förändring i sitt eget e-postverktyg och kommer att kontakta kunderna med eventuella uppdateringar. De är på bollen. Så att säga.


Behöver du hjälp med HubSpot?
Boka ett möte med oss redan idag!

KONTAKTA OSS


Omslagsfoto av Alvaro Perez på Unsplash

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...