Tidigare baserades projekt inom digital marknadsföring ofta på en traditionell vattenfallsmetod, där varje fas avslutades innan man gick vidare till nästa. Detta innebar att företagen tillbringade månader eller år med att bygga webbplatser som inte längre var relevanta när de lanserades. Men nu har vi ett bättre sätt att utforma och bygga webbplatser, som kallas Growth Driven Design (GDD).
Denna metod fokuserar på att snabbt komma ut på marknaden och att iterera utifrån kundernas feedback och data från dina analysverktyg - så att din nya website används av dina kunder och potentialla kunder istället för att sitta och samla damm i ett bortglömt hörn på internet.
Growth Driven Design är ett ramverk för att skapa websiter som utvecklar ditt företag och är användbara och värdefulla för dina nuvarande och potentiella kunder.
Ramverket bygger på tre grundläggande principer:
GDD innebär kontinuerlig förbättring och testning av dina antaganden och idéer, vilket är viktigt för att undvika att fastna i fel lösning. Det smidiga med denna process är att den gör att du kan lära dig av dina misstag och göra ändringar i enlighet med dem. Det går också att omprioritera vad som är viktigast för er just nu. Marknaden förändras kontinuerligt och era strategier och aktiviteter måste hänga med och vara flexibla.
Den lägre ägandekostnaden som följer med GDD är resultatet av en bättre förståelse för dina kunder.
Se på det såhär: Om du inte investerar i dina kunder så bygger du inte en produkt som faktiskt löser deras problem. Och om du inte löser deras problem finns det inget verkligt affärsvärde för dem att betala för. Så varför skulle de göra det?
Det är därför vi föredrar att använda GDD-metodik för att hjälpa oss att förstå exakt vad våra kunder behöver från oss innan vi lägger tid på att utforma lösningen och bygga den. På så sätt kan vi utforma produkter som har ett verkligt värde för dem - och se till att våra produktioner faktiskt löser dessa behov så att vi kan få dem i produktion så snabbt som möjligt.
När du samarbetar med en digitalbyrå/webbyrå (som oss till exempel), bör du se din website som en investering och inte som en kostnad.
Growth Driven Design fokuserar på att se till att din website arbetar för dig genom att förbättra dess avkastning på investeringen. Det handlar om att skapa något som tillför värde till ditt företag - och inte bara något snyggt. GDD hjälper till att bygga websiter som återspeglar deras unika syfte och identitet, så att de når sina mål utan att ni ska gå i konkurs på vägen, eller slösa tid på oviktiga element som inte hjälper er att nå dessa mål. Du får resultat på kortare tid utan extra kostnad!
Det är viktigt att du har fastställt tydliga mätvärden för de uppsatta målen så att du kan mäta din framgång. Vi använder bland annat Google Analytics och HubSpot för att mäta trafik, konverteringar, leads med mera. Dessa verktyg är viktiga för att mäta tillväxten i ditt företag.
GDD är ett tankesätt som kan tillämpas på flera typer av projekt, från websiter till mobilappar och bärbara produkter. Det handlar inte om att tjäna mer pengar eller att bli den bästa i din bransch. Det handlar om att skapa produkter som är relevanta, värdefulla och meningsfulla för era kunder.
Det handlar om att omfamna förändringar under tiden och se till att du inte fastnar i gamla hjulspår.
Så vad är det du kan ta med dig? Du sparar tid och pengar i ditt webbprojekt och får samtidigt ett bättre resultat = tillväxt för ert företag!
När det görs på rätt sätt är detta tillvägagångssätt mer flexibelt än traditionella webbprojekt eftersom det fokuserar på att förstå dina mål innan du utformar en specifik lösning - och mindre kostsamt eftersom det inte låser in dig i en viss lösning från dag ett.