Content marketing brukade vara en kommunikationslösning för att differentiera sig från sina konkurrenter. Vilket det fortfarande är. Men idag har det blivit en nödvändighet för alla företag som lämnat 90-talets reklamtänk bakom sig. Så vi är eniga om att det är viktigt. Men varför är det så viktigt då? Låt oss titta på fem exempel.
Att skapa utmärkt content innebär att du kan kommunicera med dina existerande och även potentiella kunder, vilket är grunden för att förbättra dina konverteringar. Samtidigt bygger det relationer och tillit. Genom att inkludera en ”call-to-action” kan du optimera din content för konverteringar. Detta gör du av den enkla anledningen av att det är viktigt för besökaren att veta vad du vill att de ska göra i nästa steg. Det kan vara att slutföra att köp, få mer information eller kontakta ett säljteam.
Enligt HubSpot kan ”inbound marketing” dubblera en genomsnittlig hemsidas konverteringsgrad (mellan 6 till 12%) baserat på mängden av content marketing insatser.
Enligt Demand Metric så kostar content marketing ca 62% mindre än traditionell marknadsföring. Och genererar ca 3 ggr så leads. Sett till kostnadseffektivitet så är content marketing en nödvändig taktik för småföretagare, startups och liknande som behöver maximera en begränsad budget. Det finns dock några faktorer att ta hänsyn till. Det är tidskrävande och det kan även ta tid innan det går att se synliga resultat. Men är du villig att investera tid för en bråkdel av kostnaden för traditionell marknadsföring är content marketing ditt självklavara val.
Bra content handlar om att skapa engagemang och kommunicera med din målgrupp samtidigt som du erbjuder värde i någon form. Det kan vara underhållande, det kan vara utbildande. Beroende på ditt varumärke ska din content reflektera vad du önskar och behöver att kommunicera till dina kunder. Förstå och hitta deras behov, deras intressen och deras utmaningar samtidigt som du håller det personligt för att för att differentiera dig från dina konkurrenter. Vem som helst kan skriva en nyhetspost, att göra den personlig och rolig är vad som skiljer dig från mängden.
Det finns ett oändligt antal verktyg i den digitala marknadsförarens trollerilåda. PPC, e-postmarknadsföring m.fl. Vad har alla dessa verktyg och strategier gemensamt? Content. (Inte helt svårgissat.) Desto bättre content – desto bättre effekt i hela ekosystemet.
Vad gör ditt varumärke eller företag speciellt? Detta är historien du vill berätta. Ämnena du skapar content kring och värdet av din content är vad som kan göra skillnad för dina kunder. En kund som gör research är mer benägen att spendera sina surt förvärvade slantar hos ett företag som postar content i form av hjälpfull information i jämförelse med ett företag som inte säger något alls. Enkel sammanfattning. Content är kung. Content är drottning. Content är påven. Eller vilken preferens som passar dig bäst. Poängen är: sätt igång med din content marketing idag. Du borde startat redan igår. Så viktigt är det.