Enkelt sammanfattat: vad sägs ditt företag eller varumärke? Hur går snacket på stan. Även om stan i detta fallet är lite större är just "stan". Att ha koll på vad som sägs kan vara avgörande för din framgång, så låt oss titta närmare på social listening och vad det egentligen innebär för ditt varumärke eller företag och hur du kan utnyttja det i din digitala marknadsföring.
Innan den digitala revolutionen med sociala medier satt företag i en portion där de inte lyssnade på sina kunder, för att de inte behövde göra det. Det fanns noll dialog och företagen stod på sina höga murar med en megafon och basunerade ut sitt budskap samtidigt som kunderna stod lydigt nedanför och lyssnade artigt.
Sedan hände sociala medier. Plötsligt fick konsumenter en större makt. Och företag var tvungna att börja anpassa sina strategier till dialog istället för monolog. De fick börja vara delaktiga i snacket och möta kunden på en helt ny arena med helt nya villkor.
Nya villkor betyder nya spelregler och det finns två sätt att spela detta spel på:
Dela content och vänta på reaktioner. (Likes, kommenterar, retweets, etc.)
Eller via ett social listening-verktyg aktivt deltaga i aktuella konversationer.
Resultatet för val nummer 2 blir att du lär dig mer om dina kunder, hitta potentiella samarbetspartners (influencers eller andra företag för collabs). Du får en samlad och bred bild grundad i verklighet kring vad som sägs om ditt företag eller produkt.
Det är okej att låna, det är aldrig okej att sno. Även om andra påstådda citat hävdar tvärtom. Men konkurrenter kan lära dig en del om du tar dig tid att titta närmare på de pysslar med:
Vilka plattformar använder de primärt?
När släpper de nya produkter eller tjänster?
Får de uppmärksamhet kring sina nyheter? Isf. prenumerera på deras nyhetsbrev för att se vad de gör annorlunda.
Genom att jobba aktivt med social listening kan du få en djupare insikt kring dina konkurrenters strategier och kanske ta lärdom av deras metoder som du sedan kan applicera i din strategi. Poängen här är att titta på helheten, börja inte sno copy eller bildmanér, det är inte coolt.
Det enkla svaret? Ja. Fast låt oss snacka lite kring det först. Den äldsta formen av användarbaserad reklam är word-of-mouth. Åsikter om en produkt på sociala medier bygger på exakt samma princip, men träffytan är numera enorm, istället för ett sällskap på några personer som värmer händerna vid lägerelden efter en lång dag på slagfältet. Word-of-mouth handlar om förtroende. Folk litar på okända människors omdömen. Om de känns äkta. Dvs, massa falska recensioner av din webbshop kommer genomskådas på 5 minuter och få dig att framstå som en idiot. Så skippa det. Men ta Prisjakt, Hotels.com m.fl. som exempel. Vi läser användarrecensioner av hotell, vi väljer nätbutik efter antal stjärnor på Prisjakt då det inger förtroende att se hur andra har röstat kring just den webbutik du ska spendera dina surt överbeskattade slantar hos.
Användarrecensioner av ditt företag eller din produkt är marknadsföring. Och det är skrämmande många företag som inte fattar att de ska lyfta fram dessa för att validera sin marknadsplats. Det är folkets röst. Och folket lyssnar hellre på folket än proffstyckare, en titel som tappat sitt värde i en tid när alla kallar sig experter utan att kunna backa upp det.
Att försöka snappa upp allt som sägs kring ditt varumärke eller dina produkter är helt omöjligt utan hjälpmedel såsom BrandWatch/Crimson Hexagon, Adobe Social, m.fl. Eller varför inte med våra kompisar på Meltwater. Se dessa verktyg som en investering för djupare kunskap kring din verksamhet. Tack vare social listening kan du få riktiga svar kring vad dina kunder tycker. Ibland kanske svaren svider. Men det är här du behöver forma en action plan för att kunna möta kundens behov, deras önskemål och de eventuella brister som kunderna de facto ser hos dig.
Headerbild av Ali Hajian på Unsplash