Vad är NFT? Och varför ska du bry dig?

Under de senaste veckorna har begreppet NFT (Non-Fungible Token) blivit ett hett samtalsämne. Så vi tänkte kika närmare på fenomenet och försöka reda ut "what the big fuzz is all about".

Om du googlar NFT kommer du få mängder av olika förklaringar kring vad det är. Vår favoritförklaring är att se NFT som ett digitalt samlarobjekt som kan vara allt från ett konstverk, låt, samlarkort eller liknande. Även om det är en förenkling av något komplext, så är det en väldigt bra sammanfattning.

Wikipedia säger såhär: En icke-fungibel token är en enhet av data på en digital storbok som kallas blockchain, där varje NFT kan representera ett unikt digitalt objekt, och de är därför inte utbytbara. NFT kan representera digitala filer som konst, ljud, video och andra former av kreativt arbete. (Same, same, but nästan samma sak som ovan.)

DreamFNG

 

Vad är det då du kan köpa?

Som exempel har Twitters grundare har skapat en NFT av den första tweeten någonsin, det finns digitala NBA-samlarkort. Den numera avlidna rapparen (och vår copywriters husgud) MF DOOM's dödsbo sålde en DOOM-mask i form av ett konstverk. Den kanadensiska artisten artisten Grimes har sålt digitala målningar för 55 miljoner kronor och auktionshuset Christies auktionerade iväg ett konstverk från konstnären Mike “Beeple” Winkelmann för 591 miljoner kronor. Vilket är en galen summa.

 

Lär dig mer om digital marknadsföring.

 

Efterfrågan av samlarobjekt bygger på att det är en bristvara. Folk köar för sneakers som finns i begränsad utgåva. När ett samlarobjekt är digitalt blir det en artificiell bristvara eftersom det egentligen inte finns några hinder för att skapa 1 eller 10 000 kopior av den. Till skillnad från en riktig tavla, så äger man ju bara den digitala kopian av tavlan. Vilket kan bli problematiskt om säljaren får för sig att spela fulspel och skapa fler kopior.

 

Vad är då framtiden för NFT och liknande?

Ser vi en digital revolution i värdeskapande? Är detta samlares och investerares nya våta dröm? F*n vet. Just när det kommer till kryptovalutor och liknande är det knepigt att sia kring framtiden. Vissa tror att det är framtidens melodi. Andra tror att det kommer dö ut, bli starkt reglerat eller t.om förbjudas bl.a pga energiförbrukningen som går åt för att skapa bitcoins och dylikt. Vi antar att den som lever får se.

Mia marknadsföring

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...