Metaverse är en framtidsvision om steget in i den tredje dimensionen av internet. Låter det flummigt och pretentiöst? Antagligen. Men låt oss gå igenom det lite noggrannare för att se om vi kan skaka fram lite vettiga svar kring Metaverse som koncept.
Beroende på vem du frågar kommer du få olika svar. Varför då, tänker du snabbt. Jo, av den enkla anledningen att det saknas en gemensam bild kring vad ett Metaverse ska ha för innehåll och alla bolag som arbetar på sina varianter har sin egen vision. Digitala evangelister som älskar att sia (och ofta ha fel) om den digitala framtiden har kallat Metaverse en uppföljare till det internet vi är vana vid idag. Metaverse skulle enligt dessa kunna ses som ett internet 2.0 där användaren interagerar tredimensionellt istället för hur vi gör idag.
Metaverse kan ses som en samling med världar där allting sker i realtid. I dessa världar kan användare mötas och interagera med varandra. Om du har läst boken Ready Player One eller sett filmen så kan OASIS från boken fungera som en tydlig vision för hur ett Metaverse kan fungera i spelsammanhang och som en del i ett större sammanhang.
Det enklaste sättet att förklara Metaverse är i följande mening:
Meta, även tidigare känt som det där "lilla" sociala nätverket Facebook presenterar Metaverse på följande sätt: Metaverse är en serie virtuella miljöer där du kan skapa och utforska ihop med andra personer som inte befinner sig på samma fysiska plats som du. Företag som just nu arbetar med Metaverse-lösningar är bl.a Microsoft, Epic Games, Nvidia, Tencent, Bytedance och Alibaba.
Har du talas om Second Life? Det kan faktiskt ses som ett tidigt exempel på ett Metaverse. Second Life är en stor virtuell värld som toppade i popularitet i slutet av 00-talet. Användarna var avatarer som rörde sig fritt i världen, träffade varandra, byggde hus och mycket annat.
Termen Metaverse ursprungligen kommer från Neil Stephensons utmärkta roman Snow crash från 1992. I boken är Metaverse en tredimensionell värld i en virtuell verklighet där människor söker skydd från en dystopisk verklighet utanför Metaverse.
Enkelt – det är trendigt begrepp som fått vatten på sin kvarn när de stora tech-jättarna har tagit det till sig. De har byggt upp hype kring det genom att berätta om sina visioner för det. Kommer alla jättarna att lansera sina egna versioner av det? Kanske. Men någon kommer vara först och beroende på framgången för det, kommer många andra haka på. Mr Meta Himself, Mark Zuckerberg tror att den nya metaverse-eran blir verklighet inom fem till tio år. Andra tror att det ligger närmare i tiden, samtidigt som vissa gissar på att Metaverse aldrig blir verklighet utan kommer stanna i utvecklingsfasen.
En annan aspekt är att utvecklingen av VR/AR-headset och smarta glasögon är i full fart. Vi vet att bl.a. Apple håller på att utveckla, enligt rykten, ett AR-headset. Just när det kommer till VR/AR-headset har ju användningsområden var smala och kundfokus varit företag snarare än konsument. Med Metaverse kan detta förändras över en natt och kanske ett headset för VR/AR blir en lika vanlig pryl som en platt-TV i det moderna och uppkopplade hemmet. (Ja, detta är grova spekulationer från vår sida och bör inte tas som någon form av sanning.)
Vi kan fokusera på det digitala kontoret som exempel. Framtiden för möten i Zoom eller Teams kan innebära ett virtuellt kontor med olika rum där folk från hela världen kan mötas och ha allt från kreera-möten till konversationer i realtid. Ett annat område där Metaverse kan bli stort är inom shopping med fokus på mode. Redan idag flaggar många kända varumärken för att framtiden för deras butiker är mer showroom än butiker eftersom deras kunder mestadels handlar digitalt och har lärt sig ett nytt beteende i form av att kunna beställa hem kläder, testa i lugn och ro och skicka tillbaka dem smidigt. Just returer kanske är något som ett Metaverse med fokus på mode hade kunnat åtgärda i viss mån. Konserter är en annan möjlighet som diskuterats, även om vi på Brave personligen tycker att det låter riktigt tråkigt. Musik skall upplevas live. Punkt! Och vad innebär Metaverse för sociala medier? Hur ska nästa steg av dessa plattformar lira tillsammans med visionen om det nya internet.
Som ofta med digitala tjänster är det största orosmolnet på den digitala himlen det ständigt återkommande ämne: personlig integritet. Hur kommer våra personliga data hanteras när vi ska koppla in fler enheter som mäter flera av våra olika värden? Inget vet än. Men Frances Haugen, Facebook-visselblåsaren har följande kritik mot Metaverse.