En kundresa är en berättelse om att förstå dina användare, hur de beter sig medan de besöker din webbplats och vad du kan göra för att förbättra deras resa, så att de fortsätter att komma tillbaka.
Det är enkelt att fokusera på att hålla företag relevanta med bra content och med hjälp av SEO, men i processen glömmer många av den väsentliga delen av ekvationen: kunden. I det här inlägget kommer vi att titta närmare på det du behöver att veta om hur dina kunder agerar varje gång de kommer i kontakt med ditt varumärke.
När du dokumenterar ”kundresan” kartlägger du olika beteendescenarion med hjälp av befintliga data. Att skapa en kundresemall är ett lättanvänt marknadsföringsverktyg som kan vara ovärderligt för din organisations framtida strategi. Med ständiga tekniska förändringar och de nya sätten på vilka människor köper produkter eller tjänster online är det viktigt att planera och förutse hur en kund kommer att agera varje steg på vägen. Det sista du vill göra är att sätta dina mål med föråldrade förväntningar.
Att använda en mallar för kundresan för att analysera användarnas beteende hjälper en organisation att förstå hur deras kunder reser genom hela försäljningsprocessen och hur de känner under sin tid där.
Detta tillvägagångssätt ger två stora fördelar:
Du kan ha det bästa marknadsföringsteamet någonsin, men om dina kunder inte är nöjda kommer du ingenstans. Dagens hårda, men viktiga sanning!
Den viktigaste aspekten av att skapa en övertygande användarresekarta är att titta på processen ur kundens perspektiv.
Steg 1: Kom ihåg att kunden alltid är nummer 1
Att sätta dig i kundens skor och göra all din planering kring det mottot kommer att ta dig långt. Kunden är anledningen till att du finns. Många gånger glömmer man bort denna viktiga detalj och fokuserar på marknadsföring, SEO, sociala medier och varumärke. Ja, det här är alla viktiga aspekter av att driva företag, men du kan inte glömma dina kunder och hur de interagerar med ditt varumärke. Är de nöjda med upplevelsen? Är din webbplats lätt att navigera och har den all information en kund vill ha?
Steg 2: Identifiera kundens beröringspunkter
Varje gång en kund kommer i kontakt med ditt varumärke oavsett om det är före (en annons), under (besök i en butik eller webbplats) eller efter (positiv eller negativ feedback, returupplevelse, nyhetsbrev) har du en chans att öka din försäljning. Dessa interaktioner är kända som beröringspunkter. Med denna information kan du identifiera hinder som uppstår i kundens resa. En sömlös säljprocess där kunden är in och ut på nolltid är lika viktigt som att erbjuda produkter eller tjänster av hög kvalitet. Att ha nöjda kunder leder till varumärkeslojalitet.
Kundresan är per definition en karta över din UX (User Experience) vid varje kontaktpunkt. Ditt mål är att öka lead generation för ditt företag. Genom att optimera hur användarna navigerar på din webbplats och göra denna process mer effektiv kommer de att komma tillbaka och spendera pengar.
Följande är en checklista för att förstå ”vägspärrar ”där besökare kan bli frustrerade eller avskräckta. Genom att besvara följande frågor kan du förstå vad som händer varje gång någon går in på din webbplats:
För att optimera kundresan och bättre förstå hur de navigerar, överväg att använda en webbplats för klickspårning på mer än en sida. Om du gör detta kan du identifiera dem med mest trafik. Du kan också se vilka sidor som ansvarar för flest omvandlingar.
Enkelt sammanfattat: när du kan visualisera hur dina besökare interagerar med ditt varumärke och avgöra varför de stannar eller lämnar kan du uppnå en bättre upplevelse för nuvarande och framtida kunder.