Enkelt sammanfattat går det att säga att en företagsfilm används för att kommunicera och förmedla olika budskap internt eller externt. Företagsfilm är dock inte detsamma som reklamfilm, även om det är lätt att tro det.
Den väsentliga skillnaden mellan företagsfilm och reklam i videoform är den valda målgruppen beroende på syftet med filmen. Företagsfilm kan vara allt från en ekonomisk rapport eller utbildningsfilmer för nyanställda. Men innan du springer iväg i tankarna och börja tänka i coola kameravinklar måste du vara på det klara med var någonstans i din content-strategi företagsfilmen skall passa in. Risken är annars att du slänger bort dina surt förvärvade slantar på något som ger liten eller i värsta fall ingen effekt alls.
Bestäm först vilken typ av film ni behöver
Olika exempel av företagsfilmer är:
Vad utmärker då en bra företagsfilm?
- Informerande och lockande
- Går igenom hur företagets produkter eller tjänster löser kundens problem
- Storytelling deluxe
- Engagerande
- Presenterar företagsvisionen samt dess historia
Exempel på företagsfilm som
Brave Agency gjorde för Freetrailer
Varför är video viktigt? Låt oss titta på lite statistik hämtat från olika källor såsom t.ex. HubSpot m.fl.
- 85 % av alla internetanvändare i USA tittade på videoinnehåll online varje månad på någon av sina enheter
- 72 % av personer som är involverade i videomarknadsföring säger att de använder videor för att öka varumärkesmedvetenheten.
- Internetanvändare spenderar nästan 7 timmar varje vecka på att titta på video online
- Youtube har 2+ miljarder användare vilket är nästan 1/3 av internetbefolkningen
- Att titta på en produktvideo övertygade 74 % av människorna att ladda ner en app eller programvara
Exempel på företagsfilm som Brave Agency
gjorde för ITM - Meeting Solutions
För att skapa en bra företagsfilm behöver du först reda ut några olika saker:
Din vision
- Vad vill du uppnå? Sammanställ en konkret vision.
Ditt mål:
- Vad vill du åstadkomma med din företagsfilm?
Din värdegrund:
- Vad står ditt företag för? Vilka är företagets ledord m.m.
Din målgrupp:
- Vem är filmen riktad mot? Hur vill du att de ska reagera på filmen?
Ditt ”Vad”:
- Vad är det du gör och till vem?
När dessa pusselbitar är på plats är du redo för att få fram en idé kring vad du vill att din företagsfilm ska innehålla för olika delar, vem den är gjord för och hur ditt företag ska porträtteras i den. Och sedan tillsammans med en filmpartner eller på egen hand göra verklighet av din vision.