Content Life

Vad är social selling? Och varför ska du bry dig om det?

Skriven av Team Brave | 2019-11-09 12:37

Åh nej, ytterligare ett coolt uttryck att lägga till i ordförrådet! Fast kanske du borde göra det. Vid första anblick är det enkelt att få intrycket att social selling är det samma som social media marketing eller social media advertising. Så är inte fallet!

Social selling är ett annorlunda tillvägagångssätt som tillåter säljare att bättre rikta sina insatser mot potentiella kunder och bygga tillit i deras existerande nätverk. På ren svenska? Det är en möjlighet som kan få dig att slippa ångestladdade ”cold calls” till nya kunder.

 

VAD ÄR SOCIAL SELLING?

Det är den eleganta konsten i hur man använder sina sociala nätverk för att hitta, anknyta, förstå och närma sig potentiella kunder. Ett modernt sätt att skapa meningsfulla relationer med blivande kunder som kommer att betrakta dig eller ditt företag som den första naturliga kontaktpunkten när de är redo att göra business. 

Om du har en Facebook Business-sida, LinkedIn-profil eller ett professionellt Twitter-konto är du faktiskt redan engagerad i social selling, du vet bara inte om det än. Men låt oss vara extra tydliga och helt kristallklara på en punkt. Social selling – handlar inte om att bombardera främlingar med privata meddelanden eller otydliga tweets. Det är spam. Och folk gillar inte spam. Och kommer inte att gilla dig för att du spammar dem.

Social selling handlar om att få tillgång till nya kontakter, bygga relationer och att vara en strategisk lyssnare. Det handlar om att hitta rätt ögonblick för att deltaga i konversationer du kan presentera dig själv eller din produkt som en lösning på ett problem. Så, nu när du förstår vad social selling är, låt oss titta på varför det fungerar riktigt bra och varför det är viktigt för din verksamhet.

 

SOCIAL SELLING BYGGER RIKTIGA RELATIONER

Detta kommer nog inte som en större chock – men ingen (och då menar vi verkligen ingen) gillar att ringa ”cold calls”. Sanningen är denna metod är föga effektiv. Över 90% av beslutsfattare i toppositioner hävdar att de aldrig skulle svara eller göra ett kvalificerat beslut baserat på ett "cold call".

Att använda social listening tillåter dig eller ditt säjteam att identifiera nya leads genom att aktivt lyssna på vad sägs om din verksamhet, dina konkurrenter eller om din bransch generellt. Och det är exakt här som målet är vidöppet för en perfekt placerad Zlatan-bicykleta av ditt budskap i rätt hörna i exakt rätt tid.

 

DINA POTENTIELLA KLIENTER ÄR REDAN ENGAGERADE I SOCIAL BUYING

Vänd på konceptet av social selling och du finner social buying. Precis som när du använder social listening så gör dina blivande kunder exakt samma sak i jakten efter potentiella affärspartners. De gör sin research på nätet och formar en åsikt kring huruvida du är det bästa valet för dem innan de tar kontakt. Detta betyder att om du ignorerar social selling missar du mängder av potentiella säljchanser.

 

DINA KONKURRENTER HAR (TROLIGTVIS) REDAN BÖRJAT MED SOCIAL SELLING 

Företag inom praktiskt taget alla branscher har omfamnat konceptet med social selling. Tex Microsoft ökade sin produktivitet med 38% via social selling när de sökte efter nya leads för ett molnbaserat erbjudande. Marknadsteamet hos hockeylaget Vanocuver Canucks använder social selling för öka antalet sålda biljetter inför varje match.

Följande är fakta. Och den är rätt talande. 71% av säljare och 90% av toppsäljare nyttjar redan verktyg för att optimera sitt social selling-arbete. I de yngre leden är siffrorna högre. Över 78% av millennials-säljare använder social selling-verktyg och enligt 63% är dessa verktyg viktiga eller extremt viktiga för deras säljprestation. Om du inte tillåter ditt säljteam att nyttja social selling-verktyg kan det bli krångligare för dig att rekrytera säljare, särskilt inom millennials.