Vi läste in oss på en fenomenal rapport från Hootsuite och plockade russinen ur PDF-kakan gällande trender för sociala medier 2022.
Hur communitys är en logisk del av ekvationen
Tiden för megainfluencers är över och nu skiftar fokus mot mer autentiska communitys. Varumärken som samarbetar smart med content creators har chansen att möta en helt ny publik. Som exempel. Över en miljard människor interagerar regelbundet med grupper på Facebook. Twitter har börjat testa en ny funktion som heter (**trumvirvel**) ”Communities” som beskrivs som en plats för att koppla samman användare, dela intressen och komma närmare diskussionerna folk bryr sig mest om.
Nyckeln till att låsa upp dessa digitala communitys ligger i händerna på content creators. Alla sociala nätverk arbetar aktivt för att hålla igång dessa kreatörer genom att hjälpa dem att tjäna pengar på det som de gör.
“Creators have risen to a new level of influence and power in the media ecosystem.”
- Jamie Byrne, senior director of creator partnerships at YouTube
Poängen här är att det finns nischade grupper på t.ex. Facebook. Och där finns det potentiella kunder. Men vägen in i dessa grupper är inte alltid helt rak, utan du får vara beredd att ta en sväng eller två. Och ibland är den svängen t.ex ett samarbete med en ”gruppkändis” eller liknande. Om en content creator inom din genre är villig att gå i god för ditt varumärke eller produkt väger det tungt för följarna i dennes community. Street cred 2.0, på ett ungefär.
Sociala medier har lämnat den bråkiga tonårsfasen och mognat rejält
I över ett decennium har marknadsledare kämpat för att kvantitativt koppla sociala medier till affärsresultat. Nu, efter att ha tvingats lita på sociala medier under pandemin som en huvudkanal för att hålla jämna steg med kunder, hantera serviceförfrågningar och göra försäljning – verkar det som om något har klickat. I år rapporterade 83 % av marknadsförarna i Hootsuite's undersökning att de hade en viss grad av förtroende för att kvantifiera avkastningen på sina insatser på sociala medier, upp från 68 % förra året.
Vad är det som driver denna ökning? Det har gjorts många förbättringar av verktygen som erbjuds av både sociala nätverk och leverantörer av sociala medier. Men en del av svaret ligger också i den växande viljan hos marknadsförare att ta steget bort från gamla modeller och tankesätt.
Intressant fakta:
- 55 % av de tillfrågade säger att deras strategi för sociala annonser är helt integrerad med andra marknadsföringsaktiviteter. Detta innebär att dessa marknadsförare vet att sociala medier fungerar tillsammans med andra marknadsföringskanaler för att öka medvetenheten och hjälpa till med att stärka varumärket.
- 48 % av de tillfrågade håller helt med om att socialt lyssnande har ökat i värde för deras organisation. Detta innebär att dessa marknadsförare använder sociala medier för att lära sig mer om vad deras kunder vill ha och vad de behöver så att de kan leverera just det.
- 65 % har helt integrerat sina betalda och organiska sociala medier-insatser. Detta innebär att dessa marknadsförare förstår hur man strategiskt använder båda för att attrahera nya kunder samtidigt som de fördjupar relationerna med befintliga kunder.
Vad lärde pandemin oss gällande social shopping?
Medan den fysiska butiken lever kvar i kölvattnet efter Covid-19, är det uppenbart att social handel inte kommer att försvinna. Snarare tvärtom. Under 2022 kommer små företag att utöka kundupplevelsen genom sociala skyltfönster medan stora företag kommer att testa gränserna för shoppingupplevelser online.
Före pandemin var "social handel" en spännande ny möjlighet som testades av några av de större och innovativa detaljhandelsföretagen. När miljontals människor i lockdown runt om i världen började handla online för stora och små inköp, lättsinniga och väsentliga – blev social handel snabbt ett sätt att leva. Små företag förlitade sig på sociala skyltfönster för att fortsätta betjäna sitt IRL-klientel och skapa viktiga samt nya intäktsströmmar. Större företag tvingades ompröva hur konsumenter interagerar med deras varumärken – och skapa modiga, exklusiva, sociala kundupplevelser som driver försäljning online.
Kundtjänstsapokalypsen
Konsumenter som är trötta på att vänta på i telefon eller på mail, har upptäckt att tjänsten som levereras via sociala medier är omedelbar, bekväm och effektiv. I en Nielsen-undersökning beställd av Facebook sa 64 % av människor att de nu föredrar att skicka meddelanden istället för att ringa ett samtal. Detta innebär samtidigt att trycket på företag att anpassa sig till så många kundtjänstkanaler som möjligt är rekordhögt.
Att gå in i 2022 utan en välutvecklad strategi för hur ditt företags kundtjänst på sociala medier ska fungera är ingen bra idé alls. När kunderna ändrar sitt beteende måste du vara beredd att hänga med i den förändringen. Annars gör konkurrenten det.
Vad behöver ditt företag eller verksamhet?
Kanske vi på Brave Agency kan hjälpa till?