Varje år skickar Hubspot ut en undersökning till 3500 personer inom digital marknadsföring över hela världen för att få ett svar på hur läget är i branschen. Hur ser planerna för framtiden ut, vad är det som företag satsar på. Och mycket annat.
Vi har kokat ned rapporten till en grov sammanfattning med det som vi tyckte var viktigt, men vill du läsa hela rapporten? Så kan du göra det här.
Nåväl. Vad sa folket då? De gav svar som inte är så chockerade och även svar som kanske får dig att tänka om både en och tre gånger.
Över 70 % svarade ja på denna fråga. Även 60 % av de tillfrågade uppgav att content marketing är väldigt eller extremt viktigt för deras övergripande marknadsstrategi.
Här svarade 24,26 % ja, 34,86 % vet inte och 40,88 % svarade nej.
Lead Generation
Sälj
Webbtrafik
Onsite engagemang
Socialt engagemang
SEO
Auktoritet
Närmare 25 % uppgav att sälj är det vanliga sättet att mäta framgången. Webbtrafik hamnade på andra plats runt 18 %.
3 st. är det vanligaste svaret, 2 st. kommer därefter och 5 st. på en tredjeplats. Detta är kanske ingen större chock, men för dig som inte segmenterat dina målgrupper utan tolkar alla dina kunder som en stor målgrupp är det kanske läge att se över din strategi och börja segmentera upp kunderna.
Video är toppvalet med nästan 20 %, tätt följt av bloggar, e-böcker och infographics.
Facebook är den tydliga vinnaren med nästan 30 %.
”För att kampanjer verkligen ska vara globala måste vi anpassa oss efter regionala behov och skillnader på varje marknad medan vi fortfarande förmedlar huvudbudskapet.”
Clara Landecy, Marketing Manager EMEA
3–4 ggr per vecka är det vanligaste svaret, och 5–6 ggr kommer därefter.
Runt 26 % svarade bilder. Sedan video, sedan text.
68 procent av alla marknadsförare svarade att betalt marknadsföring är väldigt viktigt eller extremt viktigt för sin marknadsstrategi.
Facebook och Google dominerar svaren med Instagram på en tredje plats. Även om den kommer avsevärt lägre i procent än de tidigare nämnda.
”Marknadsförare måste börja tänka på sina leads mer som sin publik, och att de antingen är produktintresserade eller innehållsintresserade. Skräddarsy din marknadsföringsstrategi för att se till att publiken ser annonser som är mest relevanta för dem. Marknadsförare kan frestas att rikta in sig på målgrupper som bara har uttryckt intresse för sitt innehåll med en produktannons, men var tålmodig!”
Barb Gagne – Director of Marketing, Cyberreason
64 % uppger att de aktivt investerar tid för SEO och 55 % säger att SEO är extremt viktigt till deras strategi. 50 % av de tillfrågande är även tydliga med att SEO hjälper dem att nå sina satta mål. Det framgår även att Google Analytics är favoritverktyget att använda för SEO.
”Varumärken kommer att behöva utveckla sin egen personlighet och värdegrunder för att kunna ha meningsfulla en-mot-en-interaktioner. Det är så de kommer sticker ut i världens mediebrus och begränsad uppmärksamhet. Liten och autentisk kommer att vinna över stora och generiska varje gång. Vill du ha mer detaljer? Var uppmärksam på privata grupper, mikroinfluencers och sociala rörelser som är relevanta för ditt varumärke.”
Diego Santos – Marketing Manager, EMEA
Detta är en liten del av rapporten. Och med tanke på Covid-19 hade antagligen svaren sett annorlunda ut om de ställdes idag. Världen har skruvats om lite. Och vi som marknadsförare behöver anpassa oss. Alla har vi olika utmaningar som vi ställs inför, men ta ett djupt andetag, tänk smart. Och dra inga förhastade slutsater. Så kommer det att gå bra skall du se.
Omslagsfoto av NeONBRAND på Unsplash