Employer Branding och Recruitment Marketing. Chansen att du har stött på dessa ord när rekrytering har kommit på tal är nog ganska stor.
Är det viktigt att veta skillnaden? Utan tvekan. För om du ska få dem att lira tillsammans är det viktigt att ha en klar förståelse kring vad de faktiskt innebär.
Det är faktiskt exakt vad det låter som. Det är processen av att skapa och upprätthålla ditt företags image och ditt rykte som arbetsgivare. Vill du kalla det ”street cred” går det alldeles utmärkt. Målet är att presentera ditt företag som en eftertraktad arbetsplats vilket lockar högkvalitativa kandidater. Ditt företags image bör även reflektera den fem blocken i ditt employee value proposition (EVP).
Att ha ett rykte som en enastående arbetsgivare som erbjuder en fantastisk arbetsplats är vad som får dig att stå ut i konkurrensen. Detta är ditt mål. Men kom ihåg, det tar tid att bygga upp ett bra rykte. Och det tar sekunder att riva ned det. Så var schysst mot folk. Det lönar sig i längden. Employer branding är nyckeln till att attrahera talang och förbättrar tid och kostnad när det kommer till rekrytering. Enligt en undersökning gjord av LinkedIn kommer 75% av dina potentiella kandidater göra noggrann research kring ditt företag innan de skickar en ansökan. Om de inte gillar vad de ser, anger ca 69% att de inte kommer att söka arbete hos dig. Och här kommer det kanske mest intressanta **trumvirvel** de tidigare nämnda 69% kommer INTE söka ett ledigt arbete hos dig – ÄVEN om de är arbetslösa. Tänk på det och inse hur viktigt det är att vårda sitt varumärke och rykte som arbetsgivare.
Marknadsföring som presenterar och exponerar ditt varumärke är essensen av rekryteringsmarknadsföring. Detta görs i olika mediekanaler som social media, karriärsbloggar, nätverksträffar och liknande. Det handlar om att sprida rätt budskap till rätt personer med målet att attrahera och fånga de bästa kandidaterna för dina lediga tjänster. Kommer du ihåg den gamla goda tiden när du postade en ledig tjänst, bryggde en kopp kaffe och väntade på att ansökningarna skulle ramla in med posten? De dagarna är över. Idag handlar det om att ständigt att arbeta proaktivt, att börja bygga relationer med potentiella rekryteringar redan idag. För om du inte gör det, så kan du vara rätt säker på att dina konkurrenter redan gör det.
Låt oss sammanfatta. Employer branding är processen av att definiera ditt företags varumärke och image. Recruitment marketing är processen av att marknadsföra ditt företags varumärke och image. Båda är viktiga. Väldigt viktiga.