Skapa din egen gif för Instagram stories!

GIF:ar är troligtvis det bästa som hänt sedan skivat bröd. I love that sh*t!

Mike Stranéus, content creator på Brave Agency

GIF:ar är en form av kommunikation. Man skulle kunna kalla dem för Smileys 2.0. Du kan använda dem för att få fram ditt budskap, en ironisk poäng, eller för att vara lite rolig. Genom att skapa din egna GIF:ar kan du förlänga ditt varumärke och använda dem i dina sociala kanaler för att skapa lite extra uppmärksamhet.

Hur skapar du då din egen GIF? Det är faktiskt inte så krångligt som man kan tro, så låt oss berätta hur du går tillväga för att skapa din egen.

 

1. SKAPA EN BRAND CHANNEL PÅ GIPHY.COM, OCH FÅ DEN VERIFIERAD

Det första du behöver göra är att gå in på GIPHYs supportsida, där får du hjälp med att ansöka om ett verifierat "brand-konto", med antingen ett nytt konto eller ett som du redan har. Processen är enkel, dock så är det ett krav att ha minst 5 stycken egengjorda GIF:ar för att bli accepterad. 

Låter det krångligt? Oroa dig inte, på GIPHYs supportsida hittar du svar på (nästan) allt.

 

2. LADDA UPP DINA GIF:AR PÅ GIPHY

Med ditt skinande nya verifierade konto kan du nu ladda upp dina egna GIF:ar. Här är dock ett par saker att tänka på innan du skall ladda upp dina GIF:ar för användning på Instagram stories:

  • Ladda upp dina filer som .gif.

  • Dina GIF:ar måste ha minst 20% genomskinlig yta, bakgrundsfärger fungerar alltså inte.

  • Storlek: mellan 500 och 600 pixlar stora med formatet 1:1 (kvadratiskt).

  • Färgläget måste vara inställt på RGB.

  • Ställ in dina GIF:ar att loopa för alltid när du exporterar.

 

3. TAGGA UPP DINA GIF:AR SÅ ATT ANDRA ANVÄNDARE KAN HITTA DINA ALSTER

Du kan på GIPHY tagga upp dina GIF:ar så att de dyker upp när användare söker på instagram stories. Lägg till ca 10-15 relevanta taggar.

Det var allt!

 

BOOM! DU OCH ANDRA ANVÄNDARE KAN NU GLÄDJAS ÅT ATT SE DINA EGNA, KRISPIGA GIF:AR PÅ INSTAGRAM STORIES


megaphone

scribble-M

 

DET ÄR SÅ VACKERT ATT MAN VILL FÄLLA EN TÅR!

 

giphy

 

Stefan Spikh video

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...