Samsung The Sero - galenskap eller genidrag?

Världens mest onödigaste produkt eller ett briljant genidrag från Samsungs idéstuga? Vi har faktiskt ingen aning. Men låt oss babbla lite kring en av de mer udda nyheterna från årets CES-mässa.

Världen är i ständig förändring. Och varje teknologiskt framsteg förändrar vår uppfattning kring vad som är rätt (och hett) just nu. Att filma i stående format för ett par år sedan var ofta förenat med oproportionerliga gnällstormar i kommentarsfältet för att idag vara nästintill standard i hur vi ser på videomaterial på mobila enheter.

Är det ett grovt påstående att säga standard? Det beror på hur man ser det. Men följande är skapligt talande fakta:

  • 75% av alla videospelningar sker på en mobil enhet

  • Mobilanvändare håller sin telefon upprätt 94% av tiden

Ok. Så långt, inga konstigheter. Vad händer då när teknologi tvingar fram nya sätt att konsumera, i detta fall video? Företagen vaknar och ser möjligheter. Som Samsung med sin tv/skärm: The Sero.

 

Jag har faktiskt ingen aning om The Sero kommer bli en hit* eller inte. Risken är att det blir ytterligare en pryl som samlar damm i konferensrummet på en hipp reklambyrå eller en kul skärm för att presentera material på mässor eller event. Kanske det är en storslam hos en yngre målgrupp som ska inreda sitt första hem? Tiden får utvisa helt enkelt.

*I en specialiserad hifi-butik ställde vi frågan till personalen kring hur många de hade sålt och svaret var noll.

Den är dock snygg som inredningsdetalj. Det får man ge Samsung.

2019-TV-The-Sero-Top-4-Features-02-1-PC

2019-TV-The-Sero-Top-4-Features-02-2-PC

2019-TV-The-Sero-Top-4-Features-02-4-PC

Det är kul att Samsung vågar. Och det är samtidigt spännande att inse hur konsumtion av vertikal video har gjort ett såpass stort avtryck att ett av världens ledande företag på skärmar beslutar sig för att implementera det i en större skala än bara en kul skiss på ett papper.

Vi lever i roliga tider. Galna förvisso, men roliga.

 

Vill du snacka snurrande skärmar eller bara content marketing i allmänhet? Ta en kaffe med oss.

KONTAKTA OSS

Bilder norpade från Samsung Sverige

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...