Över hälften av alla sökningar på Google generar inga klick!

Google älskar dina klick. Men det visar sig att mer än hälften av alla Google-sökfrågor inte resulterar i några klick överhuvudtaget.

Från juni 2019 fick 50,3 procent av Googles sökningar noll klick. Däremot utgör sökningar med organiska klick på webbplatser utanför Google ca 45 procent av all trafik.

Detta enligt data från marknadsförings/analysföretaget Jumpshot, baserat på 40 miljoner webbläsarbaserade sökningar på desktop och mobil i USA. Data som sedan "crunchades" av Rand Fishkin, grundare av sökmotorn SparkToro.

Paid-Organic-Zero-Click-June-2019

Bildcred: Rand Fishkin / SparkToro

I ärlighetens namn är det kanske inte så förvånade kring det stora antalet sökresultat utan klick, särskilt inte med tanke på att Google har skiftat uppmärksamheten till att sammanfatta resultaten i utdrag högst upp i sökningen. Även om dessa kan vara lättare att söka efter användare, så äter de i tredjeparts webbplatsers trafik.

Fishkin påpekar även att Google nyss fick en fråga i den amerikanska kongressen om det var mindre än 50% av sökningar som leder till webbplatser som inte är från Google. En skapligt enkel Ja eller Nej-fråga. Google duckade dock snabbare än Neo duckar för kulor i The Matrix och började istället ifrågasätta uppgifterna och grunden för hur de var uppmätta. Dvs, som en äkta politiker flyttade de fokus från sig själva utan att säga varken bu eller bä.

To be continued, får vi med största sannolikhet tro.


Omslagsfoto av Christian Wiediger on Unsplash

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...