När det kommer till marknadsföring är det avgörande att veta vem du kommunicerar till. Men vad är egentligen en målgrupp och hur definierar du den? Och vad är skillnaden mellan en målgrupp och en persona? I det här blogginlägget kommer vi att titta närmare på dessa termer och prata lite om målgrupper.
Utan en målgrupp är du helt vilse i den marknadsföringsmässiga världen. Du kommer kasta pengar på annonser som inte ger resultat, du kommer missa potentiella kunder, kort sagt, det kommer att gå rakt åt helvete med din produkt eller tjänst. Att veta vem du riktar dig till med dina marknadsförings- och reklaminsatser är avgörande, och detta görs genom att definiera din målgrupp. En viktig aspekt att tänka på när man definierar sin målgrupp är att vara så specifik som möjligt. Ju mer specifik man är desto enklare blir det att skapa kampanjer och content som verkligen resonerar med målgruppen.
För att identifiera din målgrupp måste du ställa följande frågor till dig själv:
När du förstår din målgrupp kan du rikta dina reklaminsatser mot dem. Och eftersom du förstår dem kan du rikta din reklam mot rätt publik, på rätt plattform och vid rätt tid. Och det är den hemliga ingrediensen i framgångsreceptet för många företag. För ju mer du vet om dina kunder, desto enklare blir det för att skapa en stark relation med dem och ditt varumärke.
Med hjälp av den kan du fastställa vilka dina kunder är och om de gillar din produkt och om den behöver förbättras. Målgruppsanalysen hjälper dig att ta reda på vad dina kunder vill ha, hur mycket de är villiga att spendera på en produkt eller tjänst samt fördelarna med att använda den. Den hjälper dig att lära känna dina kunder bättre genom att förstå deras triggers och önskemål. Detta gör det lättare för dig att identifiera nya möjligheter som kan tilltala dem i framtiden!
När du vet vem som är din målgrupp är nästa steg att analysera dem. Detta kan göras genom att använda datakällor som tillhandahåller information om målgrupper. Till exempel:
Du kan också använda andra metoder för att analysera din målgrupp och ta reda på mer om deras egenskaper, behov, önskemål och preferenser för specifika produkter eller tjänster:
Ett utmärkt exempel på en film med en specifik målgrupp är: "Twilight"-serien. Filmerna och böckerna är främst inriktade på tonårsflickor och unga kvinnor, och deras marknadsföringskampanjer speglar detta genom att visa upp de romantiska relationerna mellan karaktärerna. Genom att hålla fokus på vad målgruppen ”går igång på” bygger de en starkare relation mellan varumärke och kund. Dessutom kunde PR-teamet i ett senare skede skapa mer uppmärksamhet genom att dela in målgrupperna i: Team Edward eller Team Jacob.
Både vår filmare Spiken samt vår digitala designer Johan är noga med påpeka att de är Team Edward. Copy-Mike är extra noga med att påpeka att filmerna är totalt skräp.