Tiderna förändras och det är bara att hänga med. Nya tider kräver nya metoder och ett nytt sätt att tänka strategiskt kring planerad digital marknadsföring för den närmaste tiden. Så vi samlade lite tankar kring mediestrategiskt tänkande och sammanfattade dem.
Synen på att arbeta hemma har under lång tid varit en het potatis och legat som underlag för många diskussioner. Båda sidorna i debatten har bra poänger, så tydligen tyckte moder jord att vi behövde testa hur det egentligen skulle te sig. Covid-19 tog diskussionen, skrynklade ihop den, slängde den i byrålådan samtidigt som världen fick påskynda hemmakontorets existens. I denna förändring fick även varumärken och marknadsförare skifta sin syn kring hur de når sina kunder.
Eftersom resan till och från arbetet försvinner, samt även lunchraster, är folk mindre exponerade för annonser som inte är direkt knutna till de annonser som når dem i hemmamiljö. Så utmaningen är nu att ta fram en strategi för hur du når de nya hemmaarbetarna, finns det taktiska möjligheter att rikta om dina marknadsföringsinsatser för att träffa en ny målgrupp?
Och det bör tilläggas att även om pandemin faktiskt ser ut att vara över inom kort kommer inte alla gå tillbaka till kontoret eftersom det faktiskt fungerade utmärkt att arbeta hemifrån trots bisarra påståenden från en massa mellanchefer med dåligt självförtroende om att "det minsann inte går att arbeta hemma."
Antalet annonser vi ser varje dag ökar konstant (senaste rön ligger på runt 6000–10 000 per dag, förvisso baserat på USA, men ändå) eftersom det hela tiden tillkommer nya plattformar och sättet hur vi konsumerar media har ändrats. Pandemin har dessutom drivit på denna konsumtion eftersom folk spenderar mer tid hemma och på det sättet skaffat fler digitala tjänster. Detta har resulterat i två saker:
Detta innebär att marknadsförare måste arbeta hårdare, smartare och snabbare än någonsin för att säkerställa att deras budskap når de tilltänkta målgrupperna. Utmaningen är att hitta lösningen kring hur man bryter igenom det massiva utbudet av annonser och påvisar värdet i sin produkt eller tjänst. Och även tydligt visa på vad det är i produkten eller tjänsten som skiljer sig från konkurrenterna.
Nedstängning av stora delar av samhället och hemmaarbete har accelererat digital transformation i en rasade hastighet. Den digitala revolutionen resulterar i att nya prylar och plattformar lanseras dagligen. Digital transformation berör nästintill alla aspekter av våra liv i allt från kryptovaluta, smarta kylskåp och automatiserade processer inom dagligvaruhandel. Vi lever i en tid när våra liv är mer teknikdrivna och automatiserade, vilket i viss mån gör vardagen enklare, men i andra aspekter gör den mer komplicerad.
För produkter, tjänster och deras marknadsavdelningar handlar om det att omfamna ny teknik och testa dem innan man dömer ut dem. Det handlar om att bli mer flexibel i sin budget, integrera och synkronisera digitala verktyg samt se över existerande modeller och vara villig att leva efter devisen; ut med det gamla, in med det nya. Frågan många borde ställa sig är – hur kommer AI och automatisering spela en roll för min produkt eller tjänst?
En trend vi ser är hur pandemin har förändrat konsumenters inställning till livet. De ser nu på familj, arbete, fritid och livet på ett annorlunda sätt. De strävar efter mer familjetid, skaffar nya dagliga vanor och vill ha mer kontroll över sitt liv. Den gamla klyschan, lev inte för att arbeta, arbeta för att leva har nog aldrig varit så sann som den är idag. Och för att ta fram en stark mediastrategi krävs en ny syn på din målgrupp och ditt budskap. Hur har målgruppen förändrats, vad är deras ny mål i den nya världen och hur passar din produkt eller tjänst in i deras vision av sitt nya liv?
Pandemin har skapat nya möjligheter, då folk plötsligt fick möjligheten att testa på att bo på olika platser, samtidigt som de jobbade på distans. Dessa betydande "omlokaliseringstrender" kommer att ha en bestående inverkan på var varumärken och marknadsförare bör fokusera sina mediainsatser och pengar.
Till exempel kan restaurangkedjor som tidigare var beroende av lunchrushen fokusera på mindre städer med hög befolkningstillväxt jämfört med stadsområden där kontorslokalerna numera ekar tomma. En återförsäljare som vanligtvis riktar sig till semesterbesökare kan öka marknadsföringsbudgetarna på destinationsmarknaderna. Allt handlar om plats, och marknadsförare måste bli mer medvetna om det. Inriktar du dig fortfarande på din målgrupp på rätt geografisk plats? Hur bör migrationsmönster inkluderas i din budget och strategi framöver?
"Hälsa och välbefinnande" inkluderar inte längre bara fysiskt välbefinnande - det omfattar också socialt och mentalt välbefinnande, inklusive emotionell och psykologisk hälsa. Social isolering, restriktioner och andra åtgärder under pandemin har slagit hårt på många samhällsgrupper. Samtidigt har konsumenterna blivit mer medvetna och är mer beredda att ta hand om sin fysiska och mentala hälsa än tidigare.
När det gäller hälsa och välbefinnande rankas det högst bland konsumenterna att ta "livspauser", som att spendera mindre tid på sociala medier och ha mer "mig-tid". Eftersom fysisk och psykisk hälsa fortfarande är i fokus, kan varumärken och marknadsförare spela en roll för konsumenternas välbefinnande och bör fokusera på hur deras produkter eller tjänster kan försöka förbättra konsumenternas holistiska hälsa. Hur passar ditt varumärke in i det övergripande landskapet för hälsa och välmående? Finns det något sätt att bättre positionera dig i detta utrymme?