Vart är ljudannonsering på väg under 2021? Vilket är det nästa stora steg inom ljud och hur kan vi som marknadsförare dra nytta av detta?
På Brave Agency älskar vi musik. Vi skulle stolt kalla oss nördar inom musik. Vi är avdankade musiker, DJ's och morgonduschsopraner samt har ett brett spektrum eftersom vi alla lyssnar på olika genrer. Därför tycker kanske vi det är extra intressant med ljud som katalysator för marknadsföring. Musik har alltid spelat en stor roll i det moderna samhället. Men under det senaste årets pandemi och fokuset på sociala kamper för rättvisa i olika former har musik fått ännu mer framträdande roll.
Hur kan du inom marknadsföring utnyttja detta konsumentbeteende och de anknytningar som musik skapar hos människor? Jo. Du behöver veta var folk lyssnar, hur de vill höra från sina varumärken och vilka trender som formar branschen. Vi har inte de svaren på rak arm. Men Pandora har.
I deras utmärkta guide: ”2021 Definitive Audio Audio” finner du exklusiv forskning och insikter som du som marknadsförare kan använda för att skapa dina ljudstrategier. Bland de ämnen som avhandlas är:
Pandemin orsakade påtagliga förändringar i lyssningsbeteendet. Genomsnittlig samt daglig ljudströmning ökade med 32% sedan början av 2020 och 53% av allt dagligt lyssnande är nu digitalt.
Programmatic har (äntligen) kommit till ljud. Marknadsförare och medieköpare har nu den flexibilitet de behöver för att reagera på snabbt skiftande konsumentpreferenser.
Värdegrund spelar roll. Pandora-forskning visade att 53% av konsumenterna är mer benägna att köpa från ett varumärke som överensstämmer med deras sociala eller politiska övertygelse. Ljud är ett sätt att se till att konsumenterna vet var du står.
Headerbild av Icons8 Team på Unsplash