Vad är det du behöver tänka på när du ska kicka igång eller växla upp din business och börja jaga framgångens sötma inom B2B? Bra att du frågar – vi kommer att berätta det för dig.
När det kommer till frågor är det alltid bättre att ställa 100 dumma frågor, än noll smarta. Så fråga om din marknad, ta reda på vilka problem de har och hur mycket de är villiga att betala för en lösning. Ta reda på vem som köper av dig, vad de gör för att försörja sig, vilka deras kunder är och varifrån kunderna kommer.
Lär känna dina kunder bättre genom att använda följande frågeställningar:
Du måste förstå behoven hos din målgrupp och vem du pratar med. Du måste veta vad de vill ha, gillar, hatar och behöver. Du bör också veta vad de tycker och hur du kan använda det för att gynna ditt företag.
Tre vägar till framgång är följande:
Det finns många företag som fokuserar på tekniken i stället för på målgruppen. De tittar bara på vad andra gör och försöker kopiera. Problemet är att detta inte alltid fungerar. Väldigt sällan faktiskt. (Bortsett från de som gör fake Jordans och Louis Vuitton-väskor.)
Man kan inte bara kopiera det som andra gör, eftersom man måste göra det bättre än dem. Du måste också sätta din egen prägel på saker och ting, vilket kommer att få ditt företag att sticka ut från alla andra i branschen. För att det ska kunna ske måste du känna dig själv och din målgrupp bättre än någon annan.
Du måste förstå kundens resa. Det innebär att identifiera de olika stegen i deras livscykel och förstå vad de vill lära sig och göra i varje steg.
Du behöver inte vara psykolog eller beteendevetare, men det hjälper om du kan identifiera några av de vanligaste känslomässiga utlösande faktorerna vid beslutsfattande.
Exempel: Människor är mer benägna att agera efter att ha upplevt smärta än njutning; män är mer benägna än kvinnor att reagera impulsivt snarare än medvetet; många människor gillar självkontroll även om de vet att det kan leda till problem senare.
När du skapar ditt innehåll ska du se till att det är intressant och användbart. Detta är en självklarhet, men många företag missar målet här. Ditt innehåll bör vara mer än bara en lista över funktioner, fördelar, specifikationer eller till och med prislistor. Det ska hjälpa kunderna att förstå varför de behöver din produkt eller tjänst och hjälpa dem att se hur de kan dra nytta av att använda den.
Slutsatsen är följande: om ditt innehåll inte är användbart, välskrivet och tillräckligt engagerande för att få folk att vilja dela det med vänner och kollegor, kommer du inte att nå särskilt långt när det gäller att generera leads. Så gör dig själv en tjänst och lägg ner den tid och ansträngning som krävs för att se till att ditt innehåll är så bra som möjligt.