Du har en massa olika konton hos olika plattformar som erbjuder annonseringsmöjligheter. Och det är rätt segt att hålla koll på alla olika sätt att lägga till nya användare. Så vi samlade det åt dig, varsågod.
FACEBOOK
(Du vet det där stället där alla dina gamla ragg delar tvivelaktiga länkar eller vill att du ska spela Farmville med dem.)
Så här ger du åtkomst till en användare i ditt Business Manager-konto
Om du är ett företag som jobbar med en byrå eller konsultfirma kan du lägga till dem i ditt Business Manager-konto och dela dina företagsresurser med dem. När du lägger till en partner i din Business Manager kan du bevilja åtkomst till olika resurser och tilldela specifika behörighetsnivåer. Partners kan se resurser som du delar med dem i deras Business Manager.
Innan du börjar
- Endast företagsadministratörer kan lägga till en användare.
Så här lägger du till en partner eller byråer i ditt företag:
- Gå till Företagsinställningar.
- Under användare klickar du på: partner.
- Klicka på + lägg till.
- Välj ge en partner tillgång till dina resurser.
- Ange det partnerföretags-id du vill lägga till och klicka på nästa.
- På den här skärmen kan du lägga till partner i flera resurser. Välj typ av resurs i den första kolumnen. Välj de resurser som du vill lägga till din partner i den andra kolumnen. Tilldela en roll för din partner i den tredje kolumnen. Upprepa de här stegen tills du har valt roller för alla resurser som du vill tilldela.
- Klicka på: spara ändringar
Din partner kan nu se de resurser som du har tilldelat till dem i Business Manager.
LINKEDIN
(Du vet det där stället som är som Lunarstorm för folk i slips med långa påhittade titlar som ingen är imponerad av.)
Så här lägger du till en användare i ditt LinkedIn Ads-konto för att utföra uppgifter som att visa, redigera eller skapa kampanjer och annonser.
Om du aldrig har skapat ett annonskonto på Linkedin, så kan du göra här.
Vem kan använda den här funktionen?
Du måste vara kontoadministratör för att kunna lägga till en medlem i ett annonskonto.
Tänk på följande när du lägger till en användare i ett konto:
- Du kan bara lägga till medlemmar som är första-, andra- eller tredjehandskontakter.
- Du måste tilldela dem en användarroll. Du väljer rollen baserat på vilka behörigheter du vill att de ska ha för kontot.
- När du lägger till en användare får hen automatiskt ett e-postmeddelande med en uppmaning att bekräfta sitt godkännande. Användaren måste godkänna åtkomst till kontot innan hen kan se eller interagera med kontot.
Bra att veta
LinkedIn rekommenderar att du tilldelar mer än en kontoadministratör till ditt annonskonto.
Så här lägger du till en användare i ett annonskonto:
- Logga in på: kampanjhantering.
- Om du behöver byta konto klickar du på kontonamnet i det övre vänstra hörnet på sidan och väljer rätt kontonamn i söklistan.
- Klicka på kontoinställningar på den vänstra menyn och sedan på: hantera åtkomst.
- Klicka på knappen: lägg till användare, högst upp på sidan.
- Skriv namnet på användaren eller webbadressen till användarens profil och välj rätt namn i söklistan.
- Välj en roll i söklistan.
- Klicka på knappen: lägg till.
- När du har lagt till en medlem får denna ett e-postmeddelande för att bekräfta sitt godkännande. Användaren måste godkänna åtkomst till kontot för att bekräftas som användare.
Också bra att veta
Om personer som har lagts till i ditt annonskonto måste skapa annonser med sponsrat innehåll måste du också lägga till dem som en annonsör för sponsrat innehåll (administratör för betalda medier) för organisationens sida.
Behörigheter för sponsrat innehåll kan endast ges av en superadministratör för en LinkedIn-sida via en sida eller ett e-postmeddelande, inte i kampanjhantering.
GOOGLE
(Du vet det där stället som kan berätta för dig vad Lunarstorm var för något.)
Hantera åtkomst till ditt Google Ads-konto
Genom att dela åtkomst till ditt Google Ads-konto kan du arbeta i samma Google Ads-konto tillsammans med andra personer på ditt företag. När du har beviljat åtkomst kan du redigera användarens åtkomstnivå. Du kan även ta bort åtkomsten senare.
Innan du börjar
För att personen som du bjuder in ska få åtkomst till ditt konto måste denna ha ett Google-konto eller skapa ett nytt.
Viktigt att tänka på
Nedanstående anvisningar gäller när du bjuder in en användare att få åtkomst till ett enskilt Google Ads-konto. Anvisningar om hur du bjuder in ett Google Ads-konto att länka till ditt Google Ads-förvaltarkonto finns här.
Bevilja åtkomst
- Logga in på ditt Google Ads-konto.
- Klicka på verktygsikonen längst upp till höger i ditt konto, sedan på: kontoåtkomst under konfiguration.
- Klicka på plusknappen.
- Välj en åtkomstnivå för den inbjudna användaren och ange personens e-postadress.
- Klicka på: skicka inbjudan.
- När personen accepterar din e-postinbjudan får du en avisering i ditt konto. Om du behöver återkalla inbjudan klickar du på: återkalla i kolumnen åtgärder.
Tacka ja!
Du får en bekräftelse via e-post om någon ger dig en inbjudan om åtkomst till ett Google Ads-konto. Acceptera inbjudan genom att klicka på länken och följa anvisningarna.
Tacka ja, fast med en alternativ e-postadress
Om någon bjuder in dig till ett Google Ads-konto med en e-postadress som du har angett som en alternativ e-postadress i ditt Google-konto, kan du acceptera och komma åt Google Ads med antingen den alternativa e-postadressen eller den primära e-postadressen som tillhör ditt Google-konto.
Tänk på att när du loggar in på Google Ads med en alternativ e-postadress måste du fortfarande använda ditt lösenord för Google-kontot (lösenordet du använder för att logga in för din primära e-postadress).
När du har accepterat inbjudan visas du på sidan kontoåtkomst Google Ads som en användare associerad till din alternativa e-postadress och din primära e-postadress för Google-kontot.
Så här tar du bort åtkomst
- Logga in på ditt Google Ads-konto.
- Klicka på verktygsikonen längst upp till höger i ditt konto, sedan på: kontoåtkomst under Konfiguration.
- Leta reda på användaren som du vill ta bort och klicka på: ta bort åtkomst i kolumnen åtgärder.
Ändra åtkomstnivå
- Logga in på ditt Google Ads-konto.
- Klicka på verktygsikonen längst upp till höger i ditt konto, sedan på: kontoåtkomst under konfiguration.
- Håll markören över en användares åtkomstnivå i kolumnen åtkomstnivå och klicka på pilen för att välja en ny åtkomstnivå.
Från det ena till det andra
Behöver ni någon som kan administrera era annonser och se till att det ni gör verkligen funkar? Prata med oss. Vi har resurserna.