Klick som lockar till köp

I många fall gällande digital marknadsföring handlar det om att få kunden att klicka på din länk, för att sedan köpa din produkt eller tjänst. Att få till klicket kan ibland vara svårare än övertyga dem om att köpa, så hur får du klick som lockar till köp? Låt oss kika närmare på just det.

Ok, följande scenario lyder, en kund snurrar runt på Google och letar efter ett svar på en fråga. I scenariot utgår vi från att du redan finns på Google i sökresultat, eller via annonser i AdWords. För att landa kunden behöver du titta på fyra moment:

  • Att svara på kundens fråga

  • Länken ska locka till klick

  • Innehållet måste matcha svaret

  • Svaret behöver ha en koppling till ett affärssyfte 

 

Steg 1: Svaret

Låt mig måla upp ett exempel, i helgen satt jag och googlade efter tältlösningar till en Jeep. Många av länkarna jag klickade på erbjöd just olika tältlösningar, samtidigt som ett antal av länkarna utlovade tältlösningar, men ledde till något helt annat.

Svaret måste relaterat till frågan. Om jag som kund letar efter tex, sommardäck, är det knappast rimligt att utgå från att jag vill köpa en ny bil eftersom jag med största sannolikhet redan äger en bil. Ditt svar behöver vara utformat för att vara mänskligt, logiskt och smart. Det är lätt att tro att man är smartare än sina kunder. Det är en farlig och arrogant stig att vandra. Så gör inte det.

 

Steg 2: Att locka till klick

"Rubriker är 80% av din annons" enligt reklamens fader David Ogilvy. Och i detta fall är det mer sant än någonsin. Din rubrik är vad som avgår klicket. Att det är rätt länk att klicka på. Det är lätt att börja tänka i clickbait-banor nu. Att gå all in Aftonbladet. Men gör du det spelar du med ditt företags eller varumärkes kredibilitet.

Tänk stort, tänk smart. Men vilseled inte folk, för det kommer att göra dem förbannade. Tydlighet är linjen, förpackat i en säljande copy.

Steg 3: Förväntan

Tänk i följande metafor, om du klickar på en länk för att köpa en elcykel och innehållet på sidan handlar om segelbåtar kommer du bli både irriterad och förvirrad. Att få kunden att klicka på länken är en del av processen, men ditt jobb är inte färdigt efter en bra annonsrubrik och inledande text. Nu handlar det om att uppfylla förväntningarna kunden har. De har sökt svaret på sin fråga, de har hittat ett svar, de har lockats att klicka på din länk som ska leda dem vidare till lösningen på svaret.

Om du inte uppfyller förväntningarna och inte matchar innehållet kommer följande att ske:

  • Kunden kommer aldrig bli en kund. Tro inte att de förlåter dig

  • De kommer gå tillbaka till Google och ta nästa länk. Vilket kan vara din konkurrent

  • Du riskerar dåliga ratings på andra plattformar pga irriterade kunder

Steg 4: Business

Att göra business handlar inte alltid om att sälja. Det handlar lika mycket om att bygga ett varumärke. Att locka besökare måste ha ett syfte. Dvs, en affärsnytta. Kanske driver du en blogg på din sajt som ser till dina kunder är återkommande besökare för både dina produkter samt ny information.

Människor fönstershoppar på nätet utan dess like. Och har du lockat in dem rätt, så har de svaret på sin fråga. Det betyder inte alltid att de är redo för att köpa direkt. Men om alla stegen är gjorda så har du gjort ditt, och har kunden hamnat rätt, så är det dig de återvänder till när de är redo att trycka på köp. Det är lite som Pokémon, man vill fånga alla, men det är nästan omöjligt.

 

Vill du veta mer om saftiga rubriker, smarta SEO-lösningar och snygga hemsidor?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...