Instagram får nya funktioner för contentskapare

Under gårdagen berättade Mark "The Zuck" Zuckerberg och Adam Mosseri, Head of Instagram om kommande funktioner för Instagram som ska hjälpa content creators att generera mer intäkter från deras content. Detta inkluderar bl.a en marknadsplats som ska matcha varumärken med content creators vars content passar den målgrupp de försöker att nå.

Idag får många content creators på Instagram betalt genom sponsrad content som kan manifestera sig på olika sätt. Exempel:

  • Denna posten är i samarbete med varumärke X.

  • Eller tillsammans med varumärke Y kan jag erbjuda en rabattkod på yadayada, whatever etc.

Målet för den kommande marknadsplatsen är att Instagram ska spela en större roll i företagens jakt på nya och "heta" content creators. Enligt Adam Mosseri som är the big chief Kahuna på Instagram.

“Vi borde kunna hjälpa varumärken att hitta content creators som är unikt sammankopplade med det budskap varumärken vill sprida och vice versa.”

Adam Mosseri, Head of Instagram

Att dessa funktioner kommuniceras idag är ingen större skräll. Både Facebook och Instagram håller på att anpassa sig till en förändring* i Apples iOS-ekosystem som kommer göra det svårare för båda företag att rikta annonser till iPhone- och iPad-användare. De rundar dock problemet genom bygga bättre möjligheter för försäljning direkt i sina appar. I steg i detta led är "Creator Shops", genom vilket te.x vår digitala designer Johan ges en möjlighet att kränga bilder/muggar/valfri grej på sengångare direkt från sitt Instagram-konto istället för att behöva skicka sina fans till någon annan sajt.

* Apple ger power to the people och låter användaren avgöra om de vill bli spårade, få reklam, etc. Och företag är tvärsura. De gillar inte att folk har kontroll. De vill kontrollera folk. Så yay Apple!

Creator shops är den naturliga utvecklingen av Facebook Shops och Instagram Shops som introducerades förra året.

That’s been especially important in the last year. A lot of physical stores have had to close during lockdowns, but online stays open. It can be a more personalized and convenient experience.

Mark Zuckerberg

Sist men inte minst berättade även Zuckerberg om en "affiliate marketplace" som tillåter content creators att få en procent av försäljningen på produkter de rekommenderar.

People look to creators for recommendations about what’s good, especially in the places that they’re the experts on.”

Enligt Zuckerberg.

Det låter pappret som en briljant idé eftersom det är rättvist på något sätt. Frågan är hur det kommer fungera i praktiken. Alla kommande funktioner för Instagram har inget lanseringsdatum. Så vi får väl se när de rullar ut. Vi gissar att det blir USA/Kanada först. Och sedan utvalda marknader runt om i världen.


Vill du veta om marknadsföring på Instagram eller i
andra sociala medier? Prata med oss.

KONTAKTA OSS

 

Omslagsbild av Claudio Schwarz | @purzlbaum på Unsplash

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...