Emotionell intelligens i digital marknadsföring
Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...
I din resa för att hitta det bästa Content Management System (CMS) eller Web Content Management System (WCM), är det lätt att hamna i ett vägskäl där du ställer HubSpot mot WordPress. Låt oss ställa dem mot varandra i en episk duell. (Helt fritt från revolvrar.)
Wordpress är en världens mest populära öppna källkoder som ger dig som användare en webb-baserad plattform att bygga på med mängder av olika lösningar. CMS Hub (HubSpot) plockar bort huvudvärken med hanteringen av hemsidan och låter dig fokusera på att bygga kampanjer och content som resulterar i tillväxt.
Ok, låt oss snabbt titta på båda aktörer innan vi går vidare.
CMS Hub är ett molnbaserat CMS. Med CMS Hub får både marknadsförare och utvecklare de verktyg de behöver för att skapa otroliga hemsidor som fokuserar på kundupplevelsen. Användare kan enkelt skapa content, optimera sajten för konverteringar och få insikter kring prestanda på ett och samma ställe.
WordPress är ett mjukvarupaket i öppen källkod som behöver installeras och konfigureras på dina egna servrar eller genom en tredjeparts hostingleverantör. WCM erbjuder grundläggande egenskaper som content-verktyg, men kräver plugins för mer avancerad funktionalitet såsom SEO, analysverktyg, m.m.
Att skapa content som attraherar besökare till din hemsida är starten av hur du nyttjar ditt CMS. Så låt oss jämföra möjligheterna till contentskapande mellan HubSpot & WordPress.
Foto av Sincerely Media på Unsplash
Det finns miljoner av bloggar idag, men att skapa bra innehåll är ett hållbart sätt att locka och genera kunder. För att konvertera förstagångsbesökare till kunder behöver din content stå ut, vara hjälpfull och bygga relationer med den individuella besökaren. Ditt CMS behöver uppfylla två kriterier, att göra det enkelt för dig att skapa engagerande blogg-content samt att kunna optimera det för att attrahera besökare genom sökmotorer.
WordPress byggdes primärt för att vara en mjukvara för bloggande, men har utvecklats till att vara ett komplett CMS. Du kan börja blogga med teman från WordPress, men beroende på ditt tema eller template, kan du behöva assistans från en utvecklare för att skapa större ändringar i layout och liknande. I många fall, behövs en utvecklare för att skapa större ändringar på sajten, samtidigt som optimering av content kräver plugins som i sin tur kan skapa problem och säkerhetsrisker om du inte är helt insatt i vad, eller hur du installerar dem.
I jämförelse så är CMS Hub byggt från grunden och riktat till marknadsförare för att erbjuda ett enkelt gränssnitt som hjälper dig att skriva, optimera, publicera och analysera ditt blogg-content på en och samma plats. Det kräver inga plugins eller extra mjukvara för att för skapa content som är optimerad för web, mobil och sökmotorer.
Efter att du har skapat din blogg är nästa steg att använda ditt CMS för att skapa dedikerade landningssidor som täcker ett ämne mer djupgående eller som har som uppgift att konvertera besökare med hjälp av olika metoder. Genom att använda landningssidor kan du skapa en sida som kan vara en matig artikel, eller ett event, eller sida där din besökare kan ladda hem resurser som du erbjuder. Landningssidor är mångsidiga och kan anpassas efter att fylla ett flertal syften, beroende vad dina besökare är intresserade av.
Att skapa landningssidor i WordPress är på många sätt väldigt likt skapandet av en bloggpost, om du bara arbetar med text och bild. Om du vill ändra layouten på din sida, kan det krävas att en utvecklare behöver koda om ditt existerande template eller att skapa ett nytt template från grunden. Beroende på ditt syfte med landningssidan och om du vill ha formulär eller live chatt-funktioner kommer det dessutom att krävas mer mjukvara i form av olika plugins.
I CMS Hub samlas allt du behöver i en och samma plattform för att publicera, skräddarsy och optimera en landningssida. Välj ett template som matchar ditt nuvarande, skapa ett från grunden eller välj mellan gratis/köpbara templates på Hubspots market place. Varje template är optimerat för mobil och har stöd för ”drag and drop”-moduler för att snabbt ändra layout utan kodning. Funktioner som formulär, CTA, live chatt m.m. finns integrerat i plattformen och kräver ingen extern mjukvara.
Din hemsida är hjärtat av ditt CMS. Men också din bästa säljare. Ett bra CMS för ditt varumärke/produkt ska stötta dig i att skapa en bra hemsida, hålla den uppdaterad och tillräckligt enkel för att alla i organisationen ska kunna förstå hur man arbetar i backend. Den ska även fungera för ändamålet: att förvandla besökare till kunder.
WordPress är välkänt inom CMS och enligt rådande statistik är WordPress kopplat till ungefär 30–35% av alla hemsidor på internet. Med WordPress kan enkelt skapa textbaserad content, men beroende på layouten du önskar kan det krävas plugins eller andra templates. För dig som marknadsförare bör du hålla i minnet att även om det finns mängder av gratisversioner av plugins och templates, är det lätt att det börja kosta pengar när du vill kliva upp några steg i kvalitet och funktion beroende på vilka funktioner du önskar på din sida.
CMS Hub är en populär CMS bland små/medelstora företag. Att skapa, modifiera och lägga till sidor är enligt ”drag and drop”-modellen och det finns mängder med gratis teman att välja från. Du kan även bygga ett eget tema från grunden och CMS Hub är skalbart beroende på vilken ambition du har. Det är även byggt på HubSpot CRM som gör att du får tillgång till mängder av data som du kan kombinera med din marknadsplan.
Foto av Markus Spiske på Unsplash
De flesta content management-system är designade för att hjälpa dig att skapa och publicera grym content, samtidigt som många av dem inte hjälper dig att attrahera besökare till din content. Att skapa engagerande och differentierad content är steg 1 för att få din besöksfrekvens att växa, men att optimera din content för sökmotorer är steg 2.
WordPress har ingen SEO-funktion inbyggd från start, men erbjuder en uppsjö av olika plugins, vissa gratis, andra inte. Och ju fler plugins, desto större risk för mer hantering av olika mjukvara och eventuella kostnader och risker som är kopplat till dessa. Dock ska nämnas att Yoast SEO för WordPress är helt grymt enligt oss.
CMS Hub har inbyggda SEO-verktyg som appliceras på blogg, landningssidor och skapandet av en hemsida. Det är verktyg som går på djupet och ger dig en bra översikt över vad du behöver korrigera för att maximera din optimering. Det kan dock vara frustrerande ibland, eftersom vissa aspekter av verktygen fungerar bättre än andra. HubSpot är däremot duktiga på att ständigt uppdatera och tweaka sin plattform. Så de få SEO-relaterade problem som finns idag kan vara ett minne blott inom en relativt snar framtid.
Att mäta hela din marknadsfunnel är viktigt för att göra beslut baserade på datadriven statistik i allt från din content, till dina skapade kontakter. Allt för att du ska fokusera på att göra det som är viktigt, och mindre av det som inte är viktigt.
Det finns lösningar för WordPress som kan erbjuda en begränsad rapportering kring din content. Men för en djupare analys krävs andra lösningar. Att kombinera WordPress med analysverktyg som tex är Google Analytics är en vanlig lösning. Nackdelen med att dessa är fristående är att du inte får ett system som kommunicerar med varandra fullt ut, vilken resulterar i en ofärdig översikt av din statistik.
Med CMS Hub får du alla analysverktyg du behöver eftersom de är inbyggda i plattformen från start. Du får tillgång till data och prestanda för att kunna effektivt arbeta med din ROI. CMS Hub är direkt integrerat i ditt CRM vilket betyder att du får en djupare analys av din data och det blir enklare att ta reda på vad du behöver lägga mer tid på samtidigt som du ser ett tydligt beteendemönster från dina besökare.
Att testa, optimera och få din hemsida att växa med hjälp av A/B-testande och diverse mätverktyg är standard idag. Om du inte har börjat med detta – är det dags! Att mäta och testa är hur du får reda på vad dina besökare vill och att samtidigt öppna upp för ökade konverteringar.
WordPress har inga inbyggda mätverktyg utan du får förlita på externa tjänster/plugins såsom HotJar eller Lucky Orange och integrera dem i din hemsida.
CMS Hub inkluderar A/B-test och har du CMS Hub Enterprise får du även funktionen: dynamisk sidotest som är en AI-driven form av test. Detta test optimerar upp till 5 sidor mot varandra och väljer den som är bäst. Du får även tillgång till andra verktyg för att kunna basera rätt beslut på.
Foto av Hannah Wright på Unsplash
Att skapa och hantera en hemsida för flera olika marknader kan innebära huvudvärk. Översättningar av content, uppdateringar, och desto fler språk för desto fler marknader – desto mer jobb.
Plugins för WordPress löser flerspråkig content, men man bör komma ihåg att översättning är bara ett steg i processen. För att få SEO-fördelar från en flerspråkig hemsida behövs det alternativa söktaggar så att folks söker på rätt språk, dvs rätt sök på rätt plats, för rätt språk.
CMS Hub har integrerad språköversättning, komplexa underhållsverktyg av globala hemsidor och hantering av SEO-taggar såsom: HREFLANG, och du kontrollerar allt i HubSpot utan externa plugins eller liknande.
Vi bygger hemsidor i allt från WordPress till HubSpot. Och tänkte därför peka på vissa fördelar med HubSpot som vi arbetar med mer och mer.
Att välja rätt CMS är ett viktigt val därför bör varje CMS för professionellt bruk erbjuda:
Hastighet:
Dina besökare förväntar sig att din hemsida ska ladda fort, om den inte gör det kommer de söka sig till någon annan. Enligt Google är det ca 53% av besökare som lämnar en hemsida om den inte laddar inom 3 sekunder eller lägre.
Säkerhet:
Det är viktigt att se till dina användares data är säker av flera anledningar. Ditt rykte står på spel och även din affärsverksamhet om du inte har tagit alla steg för att se till din hemsida är säker för dina besökare. För att hitta ett CMS som passar just dina krav på säkerhet, läs recensioner, prata med andra i branschen och gör research kring vilket CMS som har blivit hackat i tidigare större ”skandaler”.
Stabilitet:
En hemsida som ligger nere betyder förlust av inkomst och möjligheter till inkomst. De flesta CMS publicerar data kring upptid/stabilitet som visar pålitlighet.
CMS Hub är designat för att stärka din marknadsföring, utveckling samtidigt som du fokuserar på vad är viktigast – att få din affärsverksamhet att växa. CMS Hub underlättar för utvecklare att arbeta med verktygen de föredrar och kan integrera populära verktyg som SignalFX. CMS Hub är även enkelt att använda gällande support, då du endast behöver kontakta HubSpot för att få svar på dina frågor.
WordPress byggdes på en open source-plattform som primärt använder programmeringsspråket: PHP, även om det under senare tid har skiftat till att vara mer Javascript. WordPress har haft en fantastisk utveckling, men är en plattform som kräver en del av sin användare. Det är inte plug & play på något sätt.
Mjukvara uppdatera ständigt, men en uppdatering av din hemsida får aldrig krascha den eller förstöra din content. Eftersom WordPress är öppen källkod, så görs ständigt uppdateringar av den som kan krocka med andra aspekter av din hemsida såsom plugins.
Det är inte ovanligt att medelstort företag som har en WordPress-sida har mellan 30–50 olika plugins installerade. Resultatet av detta är att en teknisk resurs behöver finnas till hands för att testa och uppdatera nya versioner innan de körs i skarpt läge för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Och om det inte fungerar är det skaparen av varje enskilt plugin som ska kontaktas. Inte WordPress vilket kan vara frustrerande då utvecklare ibland kan vara privatpersoner som inte direkt är sugna på att svara på arga mail. Skillnaden mot HubSpot är att uppdateringar sker i bakgrunden och är alltid säkerställda för att fungera korrekt. Alla appar och tillägg i HubSpots Market Place kontrolleras även noggrant innan de godkänns.
Säkerhet har blivit ett viktigt ämne för både marknadsförare och företagare. Vi lever i en tid där nyheter om stora dataintrång och användarinformation är vardagsmat. Hackare brukade tidigare ha fokus på myndigheter och internationella storföretag. Men är idag villiga att hacka den med dålig säkerhet på sin hemsida. Kan en HubSpot-sida bli hackad? Absolut. Men jämfört med WordPress är vi ändå villiga att säga att HubSpot är ett säkrare alternativ eftersom det finns mer kontroll över hela systemet och dess tillägg.
Vi arbetar med HubSpot och vi arbetar med WordPress. Båda har sina fördelar. Och det är egentligen svårt att säga på rak arm vad som är bäst för just din verksamhet eller varumärke. Men har du funderingar hjälper vi dig mer än gärna.
Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...
Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...
AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...